May 23, 2012

Fokus Kepada Masyarakat India

Pekan Bangi, 29 Jamadil Akhir 1433 = 21 Mei 2012 (Isnin)

Photobucket

Dua program berturut hari adalah fokus kepada masyarakat India. Pada malam ini diadakan Ceramah Umum bertempat di Dewan Orang Ramai, Pekan Bangi dengan tema ceramah ialah Isu-Isu Semasa. Sebelum tiba waktu ceramah bertiup kencang khabar angin bahawa pihak BN, khususnya Umno akan melakukan provokasi. Menjangkakan kemungkinan berlaku perkara-perkara tidak diingini, persediaan dibuat supaya tidak timbul perkara-perkara sedemikian. Timbulnya khabar angin oleh kerana tokoh yang dipanggil pada malam ini ialah Tuan Haji Mat Sabu Timbalan Presiden Pas. Dimaklumkan ada percubaan mengocakkan suasana.

Photobucket

Ceramah pada malam ini adalah merupakan lanjutan dari Sambutan Tahun Baru India yang diadakan di Padang permainan di Taman Tenaga, berhampiran West Country. Pada malam ini majlis lebih ramai dihadiri orang India sempena Sambutan Tahun Baru India dan penceramah-penceramah juga sebahagian besar dari kaum India. Antara pencermah ialah Tuan Haji Mat Sabu, YB Khalid Samad, YB Manikavasagam, Dato` Hj. Thaslim (India Muslim), En. Kanapatira, YB Teo Nie Ching dan Dr. Shafie Abu Bakar.

Sebahagian besar dari penceramah-penceramah India berucap di dalam bahasa Tamil yang tujuan tidak lain daripada mnenyeru kaum India agar terus menyokong Pakatan Rakyat. Yang berucap paling awal ialah saudara Khalid Samad, yang sengaja meminta berucap awal, kerana mempunyai program di Shah Alam. Beliau mempersoalkan wibawa BN yang hilang arah dan pendekatan. Manakala Tuan Haji Mat Sabu memperkatakan tentang pertanyaan bila pilihanraya akan berlangsung. Menurut Tuan Haji Mat Sabu, dulu dijangka pada 11.11.11, tapi kerana timbul isu cincin tak jadi, kemudian timbul jangkaan pada Cuti Sekolah bulan Mac, tetapi timbulnya isu lembu, maka sekali lagi tidak jadi. jangkaan pilihanraya ke 13, berubah pula kepada bulan Jun 2012, tetapi malang Bersih 3.0 tercetus menyebabkan kebimbangan BN kalah, maka sekali lagi tarikh pilihanraya diapungkan dan tarikh pilihanraya masih menjadi tanda tanya, sedang isu-isu baru yang hangat melibatkan BN semakin timbul .

Photobucket

Pada malam ini oleh kerana ramainya pencermah, maka Adun Bangi dan YB Teo Nie Ching sebagai Tuan Rumah tidak berceramah kerana memberi ruang, terutama kepada pemimpin-pemimpin kaum India berceramah.

Photobucket

Sementara itu sehari sebelumnya pada hari Ahad, Adun mengadakan Sambutan Tahun Baru India kepada masyarakat India. Hadir bersama Adun Bangi, Ustaz Shafie Ngah Ahli MPKj, Saudara Ari Krishna Tores Wakil Masyarakat India, Tuan Haji Rushdi Ketua Kebajikan dan kepimpinan setempat di Taman Tenaga, Kehadiran masyarakat India turun pada pagi itu adalah ramai. Program dipenuhi sukanika, peraduan mewarna dan beberapa program yang lain. Adun dan YB Teo Nie Ching turut mengucap Selamat Tahun Baru India. Tahniah ! Berikutnya Adun Bangi dan YB Teo Nie Ching menyampaikan Cenderahati kepada Masyarakat India dan anak-anak yang menang Sukan.

Photobucket

Sekian.

No comments:

Post a Comment