May 25, 2012

Sahabat Muzium Selangor: Pelancaran

Muzium Sultan Alam Shah, 03 Rejab 1433 = 24 Mei 2012 (Khamis):

Photobucket

Salah satu acara Sambutan Hari Muzium Antarabangsa Peringkat Negeri Selangor mulai 22-26 Mei 2012 ialah Pelancaran Sahabat Muzium Selangor pada Khamis 24 Mei. Sahabat Muzium diadakan bertujuan untuk merealisasikan matlamat penubuhan PADAT, iaitu mendekatkan masyarakat dengan institusi Muzium dan memberi kesedaran dan pengetahuan kepada masyarakat tentang sejarah, budaya dan seni warisan negeri Selangor. Fokus Sahabat Muzium lebih kepada generasi Muda, khususnya pelajar-pelajar Sekolah.

Antara program yang dijalankan sejak pagi ialah Pertandingan Mewarna bagi anak-anak yang berumur 4 – 9 tahun. Pewarnaan dalam tempoh satu jam.

Photobucket

Kuiz Di Galeri bagi anak-anak yang berumur 10 hingga 12 tahun dan juga secara berkumpulan (2 orang) dan tempoh yang diberi adalah satu setengah jam.

Explorasi Muzium bagi pelajar-pelajar yang berumur antara 13 – 17 tahun dan secara berkumpulan (2 orang) dalam tempoh 1 jam 45 minit.

Photobucket

Semasa Adun tiba di Muzium pada jam 12.00 tengahari, Adun dapati ruang muzium hingga ke ODT begitu ramai dengan kehadiran, terutama pelajar-pelajar, guru-guru dan ibu bapa. Belum pernah Adun melihat kehadiran ke Muzium ini begitu ramai sejak menjadi Pengerusi PADAT. Adun diarak dengan upacara masuk ke ODT Muzium untuk Pelancaran Sahabat Muzium Selangor.

Majlis bermula dengan ucapan alu-aluan daripada Puan Hajah Azlinda yang berterima kasih kepada pihak sekolah-sekolah yang menyertai pertandingan sehingga majlis kelihatan begitu meriah. Selaku Pengerusi PADAT Adun juga berterima kasih kepada semua pihak yang menjayakan majlis. Semaraknya Muzium adalah dari dokongan orang ramai. Muzium adalah merupakan institusi yang menghimpunkan maklumat sejarah, budaya dan artifek yang mencerminkan kelangsungan bangsa. Muzium adalah saudara kembar bagi perpustakaan. Perpustakaan berkomunikasi dengan khalayak melalui tulisan (buku-buku), tetapi muzium merupakan bahan langsung yang boleh ditanggapi dan diinterpretasi dan dihayati khalayak menurut persepsi dan kefahaman masing-masing. Bahan muzium bukan bahan mati, tapi hidup dengan tanggapan, kefahaman dan penghayatan. Semuanya adalah khazanah yang berharga. Berkhidmat dengan muzium adalah berkhidmat dengan ilmu dan pemuliharaan khazanah bangsa, bahkan peradaban manusia. Ianya termasuk di dalam istilah `Taman Ilmu`. Rasulullah s.a.w. menggesa umatnya, jika melalui taman ilmu singgahlah untuk menikmatinga (maksud daripada Hadith Baginda).

Photobucket

Sebagaimana kehidupan perpustakaan memerlukan dokongan ahli-ahli, maka demikian juga muzium memrlukan dokongan ahli-ahli. Maksud ahli bukan sekadar pendaftaran, tetapi sama mengambil bahagian dari segi kegiatan, sama memberi sumbangan tenaga dan fikiran, bahkan berbangga dan berusaha sama memajukan muzium yang merupakan penyimpan khazanah bangsa dan peradaban. Dalam hal inilah diadakan Majlis Pelancaran Sahabat Muzium Negeri Selangor. Saya difahamkan ramai telah mendaftar menjadi sahabat muzium dan saya harap lebih ramai lagi akan terus mendaftar. Selain dari pihak muzium mengharapkan sokongan dari ahli-ahli, tetapi juga ahli-ahli akan dapat manfaat yang disediakan bagi ahli-ahli. Insya Allah kita akan adakan berbagai kegiatan bagi faedah ahli dan bagi kemajuan muzium ini sendiri yang melibatkan ahli-ahli. Saya berharap kita sama-sama berbangga dengan muzium yang berada di tengah Shah Alam dan turut berada dihati nurani ahli.

Photobucket

Selepas dari perasmian Adun menyampaikan kad keahlian ahli dan menyampaikan hadiah berbagai-bagai peraduan yang mendapat sokongan dan tepukan penyokong-penyokong begitu meriah dan menggembirakan.

Photobucket

Sekian.

No comments:

Post a Comment