May 22, 2012

Menghargai Jasa Guru Oleh Pasti Dan Paksi Serdang

Dun Bangi, 28 Jamadil Akhir 1433 = 20 Mei 2012 (Ahad):

Pada hari ini ada dua program Sambutan Hari Guru yang diadakan di Dun Bangi yang kedua-duanya mendapat sponsor dari Adun. Oleh kerana fungsi sama, bahkan hari sambutan dan masa hampir sama, kecuali tempat berlainan, Adun pernah mencadangkan kedua pihak berkenaan yang datang menemui Adun pada masa yang berlainan, Adun cadangkan kedua-dua sambutan yang sama tujuan ini dapat disatukan, supaya sambutan lebih kelihatan menarik dan meriah dengan peserta yang ramai, di samping dapat menjimatkan masa dan kos.

Photobucket

Alasan yang diberi pertama Sambutan pada peringkat Pasti (diadakan di NIOSH), bahawa Sambutan Peringkat Pasti di Serdang pada kali ini diamanahkan juga untuk disambut peringkat negeri, sebab itu tidak sesuai disekalikan. Menurut saudara Shahrul Nizam, sempena Sambutan Pasti pada peringkat negeri di Serdang, maka diambil peluang sambutan Pasti peringkat kawasan Serdang pada sebelah pagi dari jam 9.00 pagi hingga jam 11.00 pagi dan Adun dijemput merasmi dan menyampaikan penghargaan kepada guru-guru pada sebelah pagi. Hadir pada sebelah pagi ini selain dari saudara Shahrul Nizam ialah Ketua NGP Puan Norlela Ibrahim, Majlis Guru Pasti, Pengerusi-Pengerusi Pasti, AJK Sambutan dan guru-guru. Tema Sambutan Hari Guru pada tahun ini ialah "Guru Pemacu Kemenangan Ummah".

Majlis berjalan secara ringkat bermula dengan ucapan dari Pengerusi Pasti Kawasan Serdang saudara Shahrul Nizam mengucapkan terima kasih di atas kehadiran Adun dan ucap tahniah kepada AJK Pelaksana yang telah berusaha menyempurkan Majlis pada pagi ini. Terima kasih juga kepada guru-guru yang hadir dari seluruh Pasti Serdang sehingga Ruang Dewan NIOSH di bangunan baru dan baru digunakan kelihatan penuh dengan guru-guru. Menurut saudara Shahrul Nizam, ``Setakat ini jumlah kelas Pasti di Serdang ialah 23 kelas dengan 2,020 murid dan 110 guru.`` Menurutnya lagi, ``Sambutan terhadap Pasti al-Hamdulillah amat menggalakkan.

Photobucket

Dalam ucapan ringkas Adun memuji pentadbiran Pasti di Serdang adalah merupakan kawasan yang terkedepan dari segi kemajuan. Kepercayaan Pasti Negeri memilih Pasti Serdang sebagai tempat sambutan 2012 bererti kawasan ini adalah kawasan yang maju. Diharap Pasti Serdang akan terus berkembang dengan memberi didikan terbaik kepada anak-anak dan menambahkan kepercayaan ibu bapa terhadap Pasti sebagai pilihan menghantar anak-anak mereka. Hari Sambutan Guru seperti hari ini menandakan ada kelebihan pada guru-guru dan jasa-jasa mereka yang patut dihargai, sebab itu wajar sekali sambutan sedemikian bagi menghargai jasa-jasa guru yang mengajar di Pasti Serdang. Penghargaan juga bererti sebagai motivasi kepada mereka untuk berkhidmat lebih cemerlang dengan dedikasi dan ikhlas, kerana kerjaya guru kerjaya mulia, dihormati masyarakat dan insya Allah mendapat ganjaran pahala dari Allah.

Photobucket

Dalam Majlis Sambutan Hari Guru ini penghargaan diberi kepada guru-guru seperti Guru Cemerlang, Guru Dedikasi, Guru Berkhidmat Terlama, Guru Berpotensi dan setiap guru diberi imbuhan yang diterima melalui wakil setiap Sekolah. Adun diberi penghormatan menyampaikan penghargaan.

Photobucket

Manakala Majlis Penghargaan Kepada Guru-Guru kedua dianjurkan oleh PAKSI bertempat di ODT, KUIS. Adun dijemput hadir pada peringkat akhir majlis pada tengahari hari tersebut. Oleh kerana kehadiran Adun pada peringkat akhir dan tidak dibekalkan dengan sebarang pamflit sebagai panduan, maka Adun tidak ketahui apakah program sejak dari pagi. Kehadiran Adun bagi setiap program yang melibatkan peruntukan dari Adun, bukan saja untuk merasmi pembukaan atau penutup, tetapi lebih kepada membuat penilaian terhadap program yang diadakan sama ada bermutu atau sebaliknya dan jumlah peruntukan yang diberi sesuai atau tidak. Bersama dalam majlis pada waktu itu ialah Profesor Dr. Muhaya Haji Muhammad, Puan Zuryati Yassin Ketua Muslimat Pas Serdang, Datin Muhibbah Ketua Paksi, saudara Murtadha selaku Pengerusi majlis.

Photobucket

Pada masa ketibaan Adun Profesor Dr. Muhaya Muhammad seorang Pakar Mata yang kini terlibat di dalam kegiatan motivasi sedang menyampaikan ceramah. Walau bagaimana. Adun tidak dapat membuat laporan mengenai Ceramah, kerana jemputan pada hujungan. Pada masa Adun tiba Adun dapati ruang dewan tidaklah penuh. Walau macam mana Adun mengucap tahniah kerana kejayaan mengadakan Hari Guru dan wadah pada peringkat Paksi sewajarnya lebih bersifat intelektual berbanding dengan peringkat Pasti. Namun Adun mencadangkan agar difikirkan pendekatan yang lebih bervariasi dari tahun ke tahun. Adun hadir dengan menyampaikan ucapan perasmian ringkas dan menyampaikan penghargaan kepada dua tokoh guru pada peringkat Kawasan Serdang iaitu:

Tuan Haji Imam Supaat bin Abdul Rahman Mantan Guru dan Bekas Imam. Beliau diwakili anaknya.

Photobucket

Penghargaan kedua ialah Ustazah Hajjah Bushra Mantan Pensyarah Fakulti Islam, UKM. Beliau juga diwakili anaknya.

Photobucket

Sekian.

No comments:

Post a Comment