May 25, 2012

Kemungkaran: Bilakah Dibenarkan Mengubah Dengan Kekerasan ?

Kediaman Rasmi Menteri Besar, Shah Alam, 03 Rejab 1433 = 24 Mei 2012 (Khamis):

Sudah lama Kuliah Bulanan di Kediaman Rasmi Menteri Besar tidak diadakan. Kini pada malam ini kuliah berkenaan disambung kembali. Adun Bangi walaupun sejak pagi ke petang berada di Shah Alam kerana mempunyai beberapa program, tetapi selepas pulang ke Bangi 2 jam dan sempat mengadakan mesyuarat kewangan datang kembali ke Shah Alam bagi mengikuti Kuliah Bulanan di atas.

Kitab Al-Fiqh Ad-Daulah yang menjadi teks panduan dalam pengajaran itu, kali ini disampaikan oleh Ustaz Ghazali bin Omar seorang Pendakwah Bebas. Menurutnya, beliau juga pernah mengajar di Kediaman Rasmi Menteri Besar Kedah. Secara bergurau beliau menyatakan, ``Selepas pilihanraya ke 13, lebih banyak Kediaman Menteri Besar akan mengadakan Kuliah Bulanan seperti di Kedah dan Selangor.

Tajuk yang dibicarakan pada malam ini iaitu:

Peringkat Mengubah Kemungkaran Dan Bilakah Dibenarkan Mengubahnya Dengan Kekerasan ? (Teks hlm. 185).

Photobucket

Menurut Pengacara yang mengumumkan tajuk ini (Ustaz Khairuddin) semasa teks-teks (buku Fiqh Ad-Daulah) sedang diedarkan kepada jamaah, ``Tajuk pada malam ini amat penting dan releven dengan suasana semasa.``

Perkara pertama disentuh persoalan mungkar, selepas membaca teks, Ustaz Ghazali menyebut, ``Benarkah tuduhan yang diputarbelitkan bahawa perhimpunan aman Bersih 0.3 hendak merampas kuasa ?``

Menurutnya, ``Ianya adalah satu penipuan dan kemungkaran.`` Menurutnya, ``Bersih 0.3 adalah perhimpunan dan duduk secara aman bagi membantah kemungkaran, tapi pihak anti kedamaian memprovokasi bagi tujuan mengeksploitasi, lantas tuntutan Bersih 0.3 tidak diberi fokus perhatian dan ditenggelam dengan tuduhan yang diada-adakan.

Tuntutan membasmikan kemungkaran dapat diistinbat dari Hadith Rasulullah s.a.w. riwayat Abu Sa`id al-Khudri r.a.bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:

``Barangsiapa daripada kamu melihat sesuatu kemungkaran berlaku, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya (Kekuasaan), maka kiranya dia tidak berkuasa hendaklah mengubahnya dengan lisannya (Perkataan), maka jika dia tidak berkuasa, maka hendaklah dia membenci dengan hati. Yang demikian adalah selemah-lemah iman (Riwayat Muslim).

Menurut Ustaz Ghazali, pada tahap kita, mampu menyebut bagi membasmi kemungkaran secara lisan, seperti melalui pengajaran seperti ini dan melalui kebencian melalui hati. Tetapi bagaimana dengan tangan (Kekuasaan). Dalam konteks Negara mengubah kekuasaan ialah dengan cara mengundi.

Dalam perbincangan lanjut keluar dari waktu kuliah secara formal, semasa di meja makan, ditimbulkan persoalan, ``Menggunakan kekuasaan melalui peti undi, tetapi bagaimana dengan pertambahan pengundi di Selangor hingga 400,000 yang diragukan ?``

Menurut YAB Dato` Menteri Besar Selangor, ``Inilah yang diuasahakan kepastian melalui Ketua-Ketua kampong, NGO dan Agensi-agensi.``

``Kita mau penyelewengan dibersih.`` katanya.

Seorang peserta menambah, ``Masalahnya apa yang diadu dibuat perubahan, tetapi kemudian dimasukkan kembali !``

Menurut YAB Dato` Menteri Besar, ``Kita sedang menghimpun data dan jika penyelewengan berterusan, kemungkinan perkara ini akan dibawa ke mahkamah.``

Kembali kepada kuliah Ustaz Ghazali sebelumnya menurutnya, bersih yang kita mau tegakkan bukan setakat pengundian, tetapi bersih dari segi hasil pendapatan.`` Kemenangan secara penipuan, maka melibatkan pemerintahan haram, makan minum Wakil yang menang haram, keluarga dan anak pinak yang ditanggung adalah haram. Pendeknya Kerajaan Haram menjadikan pihak yang mendapat hasil pendapatan dari kerajaan haram menjadi haram.``

Menurut Ustaz Ghazali, beliau tidak hairan, mengapa ada pegawai tinggi Polis yang selama ini mengetahui betapa berlakunya penipuan dan penyelewengan dalam Kerajaan BN, maka Mantan Pegawai Atasan Polis ini secara terbuka menyertai PAS. Sebagai contoh Dato` Fauzi Shaari dan beberapa pegawai Tinggi Polis yang lain.

Kita seharusnya berusaha membentuk satu masyarakat prihatin dan bersih, sesuai dengan firman Allah yang bermaksud:

Kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi faedah umat manusia, kerana kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah, serta kamu pula beriman kepada Allah dengan sebenar-benar iman. (Aali Imran: 110).

Sekian.

No comments:

Post a Comment