May 26, 2012

Pesta Buku & Hari Ilmu Selangor 2012: Menjana Idea Bernas

Perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam, 03 Rejab 1433 = 24 Mei 2012 (Ahad):

Adun dijemput oleh Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS) untuk hadir ke Mesyuarat Jawatakuasa Induk Pelaksanaan Pesta Buku Negeri Selangor Dan Hari Ilmu 2012 - Bil 1/2012. Hadir sama dijemput Penerbit-penerbit Buku, TV Hijrah, TV Selangor, Radio IKIM, Yayasan Selangor dan orang perseorangan seperti Pak Shukor Harun, Sdr. Dinsman, Sdr. Uthaya, Pak Mansur, Hj.Mohd Ruhaizal, Dato` Maidin dan ramai lagi.

Photobucket

Pengarah PPAS – Puan Mastura Mohammad menjelaskan jemputan ialah untuk mendapat pandangan berhubung dengan cadangan Pesta Buku Selangor 2012 yang dicadangkan mulai dari 29 Jun – 9 Julai 2012, manakala bagi Hari Ilmu akan ditentukan kemudian. Lokasi bagi Pesta Buku 2012 ialah di Pusat Konvensyen, (SACC) yang setiap hari berlangsung dari jam 10.00 hingga 9.00 malam. Jika pada tahun 2011 pempamer 75 maka pada tahun ini berjumlah 73, jika jumlah Booth pada 2011 sejumlah 155 buah, maka pada tahun 2012 ialah 163 booth (154 sudah terjual) dan jika pada 2011 pengunjung berjumlah 353,350 pengunjung, maka target pada tahun 2012 sebanyak 450,000 pengunjung.

Puan Mastura menambah pada tahun ini akan ditambah tempat rehat bagi pengunjung-pengunjung untuk mengelak mereka dari letih dan penat. Begitu juga diperbanyakkan tempat jualan minuman dan makanan secara santai. Perasmian dilakukan di luar, bukan di dalam bangunan agar orang ramai dapat melihat dari luar dan tidak bersifat tertutup.

Photobucket

Selepas taklimat disampaikan oleh Puan Mastura, majlis dibuka bagi menjana idea untuk menjadikan Pameran Buku dan Hari Ilmu tahun 2012 lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya. (Pesta buku tahun 2012 adalah kali ke 7, tetapi mengambil lokasi di SACC adalah kali kedua, manakala Hari Ilmu ialah Ke 3).

Adun Bangi terawal bercakap mencadangkan, ``Pengunjung datang untuk membeli buku, tetapi mereka tidak tau kandungan, adalah lebih baik dipaparkan pada skrin secara berulang, synopsis ringkas buku-buku bermutu terpilih bagi panduan pengunjung memilih untuk membeli buku bermutu. Mungkin juga panduan boleh diterbit dalam bentuk risalah. Wajar juga diadakan wacana review atau kritik buku dalam dewan berkenaan. Para intelektual mungkin berminat mengikutinya.``

Berhubung dengan Hari Ilmu, selain meminta peserta mengambil masa membaca dalam waktu tertentu, perlu diambil maklum buku adalah hasil penulisan penulis-penulisnya, bagi memvariasikan pendekatan Hari Ilmu, wajar dipilih sekelompok mereka yang minat menulis dengan mengadakan slot ``Expressi Kreatif` dan `Expressi minda` yang dipersembahkan di dalam majlis kepada khalayak yang datang. Tentu ini sesuatu yang menarik pengunjung dan mungkin mereka juga ingin melibatkan diri. Sediakan sedikit hadiah sebagai menghargai keterlibatan mereka. Sebaik-baiknya hadiah buku. Adun juga membuat cadangan agar diadakan cabutan bertuah setiap hari dengan galakan hadiah I – Pad dan sebagainya. Hadiah juga wajar diberi kepada jumlah yang hadir. Misalnya ke 1,000, 10,000, 50,000, 100,000, 200,000, 500,000 dengan hadiah-hadiah yang menarik. Publisiti hendaklah dilakukan seluas mungkin.

Encik Mansur selaku Pengerusi PIBG, mahu jemputan dibuat kepada Sekolah-sekolah termasuk melalui Pengerusi PIBG. Maklumat juga disampaikan melalui masjid-surau dan melalui hari Jumaat.

Encik Kamal Penerbit Buku Syarikat Al-Hidayah, menyebut penerbit selalui tidak dihargai dan terpaksa bekerja sendiri untuk pablisiti. Sebagai menghargai penerbit beliau mencadangkan diadakan Penghargaan Hadiah Buku, misalnya Buku Terbaik, Design Terbaik, Terjemahan Terbaik dan sebagainya.

Seorang peserta mencadangkan Pesta Buku ini, jangan hanya menarik pengunjung dari satu kaum saja – hanya Melayu, tetapi biarlah berbagai kaum.

Puan Mastura memberi respond, bahawa kita tidak hanya mempamerkan buku dalam satu bahasa sahaja, tetapi melibatkan bahasa Melayu, English, Cina, Tamil, Arab (Agama) dan lain-lain. Menurut beliau kesederan juga timbul di Perpustakaan Raja Tun Uda di sini yang sebelum ini lebih bersifat satu bahasa sahaja. Kini di perpustakaan buku-buku adalah: 50 % berbahasa Melayu, 35% English, 5% Cina, 5% India dan 5% Arab.

Pak Shukor Harun mencadangkan agar diadakan slot dialog setiap hari bagi menggalakkan masyarakat berfikir termasuk uji minda, soalan cepu mas dan sebagainya dengan disediakan hadiah yang menarik, termasuk buku.

Dato` Maidin Pengarah Inpend Kerajaan Selangor memuji inisiatif mengadakan Pesta Buku dan Hari Ilmu yang mencerminkan masyarakat Intelektual. Beliau menyebut masyarakat di Barat menganggap Pesta Buku dan Hari Ilmu seperti ini adalah hari yang ditunggu-tunggu. Beliau berharap penganjur dari Perpustakaan Raja Tun Uda dapat mempopular dan meningkatkan prestasi dan imej Pesta Buku Negeri dan Hari Ilmu sebagai hari-hari yang ditunggu masyarakat di Selangor untuk menghadirinya.

Sekian.

*Sempena kehadiran Adun Bangi ke Perpustakaan Raja Tun Uda Shah Alam ini Adun menghadiahkan kepada Perpustakaan melalui Pengarahnya - Puan Mastura buku:

Photobucket

Bangi Bandar Ilmu 5 naskhah

Madu Ilmu (Buku Puisi) 2 naskhah.

No comments:

Post a Comment