May 27, 2012

Ke Shah Alam Bersama Di Kompleks Belia

Singgah Di PADAT Melihat Pertandingan
Kami datang semarakkan jiwa pemuda
Mengukuh semangat mengharap kemenangan

Shah Alam, 05 Rejab 1433 = 26 Mei 2012 (Sabtu):

Pagi ini Adun bersama saudara Azizi bertolak ke Shah Alam dengan tujuan untuk sama menyertai Himpunan dan Konvensyen Belia negeri Selangor bertempat di Kompleks Belia, Seksyen 7, Shah Alam.

Photobucket

Oleh kerana pada hari ini hari terakhir sambutan Hari Muzium Antarabangsa, pada peringkat negeri Selangor dan ada program `Kemabara Muziumku Warisanku 2012` program terakhir diadakan di pekarangan Muzium dan dilancarkan oleh salah seorang Ahli Lembaga Muzium, maka Adun mencadangkan kepada saudara Azizi untuk singgah melihat Konvoi Kembara berlepas. Ketibaan Adun jam 9.00 berkesempatan menyaksikan peserta-peserta berlepas yang disaksikan oleh Puan Azlinda Azman Ketua Executive Padat dan pegawai-pegawai PADAT. Adalah difahamkan 35 kenderaan menyertai kembara yang setiap kenderaan 4 orang sebagai satu pasukan.

Photobucket

Pasukan kembara ini melakukan aktiviti mencari harta karun yang bercirikan warisan budaya setempat. Program melibatkan laluan tiga buah daerah, iaitu Petaling, Kelang dan Kuala Langat. Program bermula dari Muzium Sultan Alam Shah dan berakhir di muzium pada sebelah petangnya. Kiraan kemenangan bukan dengan cepat sampai kembali ke muzium, tetapi bergantung kepada penyelesaian persoalan yang dikemukakan kepada pasukan dan atas kerja berpasukan. Pasukan dilepas secara berperingkat. Mereka tidak dapat berlepas selagi persoalan awal dikemukan kepada mereka tidak diselesaikan. Pasukan diiring oleh pasuka keselamatan dari Polis dan tenaga dari Muzium. Hakim penilai juga menyertai mereka untuk menilai.

Selepas menyertai pelepasan Konvoi Kembara, kami bertolak ke Kompleks Belia di Seksyen 7, Shah Alam. Majlis Himpunan dan Konvensyen disertai sama oleh YBDr. Ahmad Yunus Hairi Pengerusi Tetap Adat Resam Melayu, Belia dan Sukan, YB Tuan Dr. Haji Yaakob Sapari Pengerusi Jwatankuasa Pemodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan yang mewakili YAB Dato` Menteri Besar Selangor, saudari Jennice Lee Pembantu Exco Adat Resam Melayu, Belia dan Sukan dan Dato` Maidin Sharif Pengarah Inspens..

Majlis diisi dengan ucapan-ucapan bermula dengan ucapan dari Dr. Ahmad Yunus yang menyebut bahawa lebih dari juta rakyat Malaysia adalah belia, mereka adalah penentu masa depan dan perlu bergerak dan mengatur langkah dari sekarang. Selangor Negeri Maju amat memerlukan pengisian dan kepimpinan dari remaja kini. Mereka hendaklah meningkatkan prestasi masing-masing di dalam berbagai bidang, Perhimpunan dan konvensyen hari ini mau mendengar pendapat dan merumuskan resolusi dari berbagai pandangan.

Photobucket

YB Dr. Haji Yaakob, menggesa belia memasang cita-cita yang seharusnya masing-masing berusaha merealisasikan cita-cita masing-masing. Selangor menyediakan peluang dan memberi kebebasan kepada kalangan belia menyatakan pendapat masing-masing. Kita tidak menyekat kebebasan bersuara, tidak sebagaimana di kampus yang menghalang warganya dari bersuara dan tidak boleh menulis artikal tanpa kebenaran. Ini sesungguhnya menghalang dan mematikan daya kreativiti pelajar. Sekarang kita memberi peluang kepimpinan kepada orang muda mengasah bakat mereka. Misalnya melalui PBT yang mereka dilantik atau langsung menerusi parti yang mereka libatkan. Beliau berterima kasih kepada belia yang turut dalam perhimpunan Bersih yang diadakan di Kuala Lumpur pada bulan lepas. Sebagai kesan Kerajaan BN hilang kewarasan menghadapinya dan kesan daripadanya. Beliau berharap golongan belia berada di saf hadapan di dalam menegakkan kebebasan, ketelusan dan keadilan dan mempertahankan negeri Selangor dengan pemerintahan kini yang jauh lebih baik dari penmerintahan UMNO-BN sebelumnya.

Photobucket

Majlis selepas itu diisi dengan ucapan-ucapan perwakilanm dari belia dan pada akhir dialog diadakan dengan Tuan Haji Mat Sabu pada sebelah petangnya.

Sekian.

No comments:

Post a Comment