May 30, 2012

Motif & Imej Seni Bina-Tampak-Hias Sebagai Falsafah Seni Selangor

Muzium Sultan Alam Shah, 07 Rejab 1433 = 28 Mei 2012 (Isnin):

Selaku Pengerusi PADAT petang ini Adun mempengerusikan AJK Membaikpulih & Pengkemasan dinding bangunan Muzium Sultan Alam Shah yang bertampal mosaic kecil yang rosak dan tanggal setelah berusia 23 tahun. AJK yang hadir terdiri dari Pegawai dan kakitangan PADAT. Para jemputan dari Jurutera MBSA, Pegawai JKR Selangor, PP UPEN serta dua dari UAC Berhad.

Ada dua cadangan bagi membaikpulih dinding muzium rosak itu. Pendapat pertama mau membaikpulih dinding seluas 2,000 meter persegi itu dengan menggunakan bahan alluminium. Namun dimaklumkan penggunaan bahan alluminium lekas luntur dan rosak sebagaimana digunakan oleh beberapa bangunan berdekatan.

Photobucket

Kedua adalah cadangan menggunakan fibre cement boards yang ringan dan boleh diwarnakan dengan warna kesukaan, termasuk warna yang kelihatan seperti papan kayu.

Photobucket

Walau apa pun Adun menarik perhatian yang hadir untuk memberi perhatian terhadap nilai estetika dan keharmonian dengan bangunan kelilingan.Adalah difahamkan penampalan mozek pada 1980an didinding itu dianggap bahan terkini pada masa itu, tetapi tidak memberi perhatian terhadap nilai estetika.

Adun menekankan, sebenarnya telah wujud kesedaran estetika tentang motif dan imej seni bina, seni tampak dan seni hias bagi negeri Selangor, tetapi mungkin kurang disedari masyarakat, tidak diwar-war dan dipopular dan diguna-pakai secara luas.


Motif dan imej berkenaan ialah satu contoh assimilasi Motif & Imej Tempatan yang boleh ditingkatkan kepada unsur Islam dan juga unsur moden. Kita mengambil contoh dari bangunan muzium dan anjung bangunan Dewan MBSA yang mengambil unsur seni bina tradisional tempatan dan Bugis.


Image

Perhatikan pada tulang rangka bumbung bagi atap yang bahagian atas (tunjuk langit) mengambil bentuk ` V ` secara tengadah dan bahagian bawahnya juga mengambil bentuk `V` makin membesar secara telungkup. Bentuk `V` secara tengadah dan telungkup juga dilebarkan ke kanan dan ke kiri hingga membentuk bulatan sempurna yang terdiri dari bentuk `V` tengadah dan telungkup.

Seni Bina-Tampak-Hias Tempatan-Islam –Moden Sebagai Falsafah Seni Selangor

Bentuk `V` penunjuk langit pada bangunan atau perahu layar Bugis bagi tujuan sebagai `Pemecah Angin` dapat ditafsirkan sebagaimana berikut:

Bentuk `V` di atas dan `V` di bawah adalah bentuk rehal sebagai tempat meletak kitab Suci Al-Qur`an bagi membaca Al-Qur`an. Ianya juga melambangkan orientasi pendidikan keislaman yang dilalui oleh anak-anak dan masyarakat Islam.

Ianya juga melambangkan akidah dan perlembagaan yang dipegang, didukung dan diamalkan oleh masyarakat Islam.

Bentuk `V` telungkup melambangkan khudu`, tawadu`, kehambaan dan kepatuhan terhadap `Yang Maha Asa Dan Maha Tinggi`. Dialah Yang Memberi.Perlindungan dan Pertolongan. Manakala `V` tengadah ke atas sebagai `Menadah Rahmat` dari Yang Maha Esa Yang Bersifat Rahman dan Rahim terhadap hamba dan makhluk.
Garis pada `V` yang bersambung yang bersifat tinggi dan rendah serta berkelok-kelok mencerminkan sifat alam dan manusia ada yang tinggi dan ada yang rendah kedudukan, tetapi sama di bawah rahmat Allah.
Bulatan yang bersambung dari `V` tengadah dan telungkup yang menyempurna kan satu bulatan mencerminkan sifat kesempurnaan yang kesempurnaan adalah kembali kepada Allah.
Bentuk `V` dalam tulisan roman bermaksud `Lima` (Panca – Sanskrit) dan tulisan Arab bermaksud `Tujuh`. Kedua-dua angka ini mempunyai significant yang murni dan kudus. Misalnya Lima merujuk kepada Rukun Islam yang lima dan `Tujuh` merujuk kepada jumlah Hari dalam seminggu, Tujuh Petala Langit, Tujuh Petala Bumi` dan sebagainya.
Dari falsafah Seni yang luhur ini patut diguna, dikembang dan dipopularkan di tengah masyarakat sebagai identiti yang unggul dan anggun bagi negeri Selangor. Sebab itu motif dan imej seni `V` ini dipopular dan digunakan:.

Motif dan Imej bagi seni bina Selangor yang digunakan secara artistic sama ada dalam bentuk di atas, melintang, menegak, bersambung, berombak, bulat, bujur, empat segi bujur dan sebagainya. Ini termasuk penggunaannya pada dinding Muzium Sultan Alam Shah yang sesuai digunakan secara bersambung, berombak, bulat, bujur, zigzag dan sebagainya.
Sesuai digunakan sebagai hiasan artistic bagi mohor, cop, sijil, warqah, logo, papan tanda dan sebagainya. Contoh sebagaimana digunakan pada Mohor Padat secara artistic dan menarik. Di dalamnya terdapat motif Bunga Tanjung dan bentuk `V` yang membentuk Hati – berjumlah sembilan yang mencerminkan sembilan daerah Negeri Selangor.

Menjadi motif bagi jahitan, tenunan, sulaman, tampalan, telepuk, tekap dan sebagainya.
Bentuk V dan variasi artistic darinya, walaupun pada asalnya diguna pada atas atap/sutuh bangunan, motif dan imej ini boleh digunakan pada bahagian lain dengan teknik tampal, catan, murel painting dan sebagainya. Dalam kata lain bangunan yang sedia ada tidak menggunakan motif dan imej Selangor boleh digunakan bagi meningkatkan daya estetik pada ruangan yang sesuai.

Walaupun untuk mendapat variasi artistic berasaskan bentuk `V`ini terpulang kepada kreativiti pencipta, tetapi wajar dipertandingkan secara terbuka bagi mereka yang mempunyai daya kreativiti mengambil bahagian dengan tawaran hadiah yang lumayan. Hasilnya seharusnya menarik dan semua pihak suka menggunakannya.

Kembali kepada penggunaan bahan untuk dinding Muzium Sultan Alam Shah, antaranya menggunakan Fibre Cement Boards seharusnya mendapat keselarasan dari pihak MBSA, kerana pihak MBSA sendiri menghadapi masalah yang sama dari segi keperluan membaikpulih bangunan seperti Muzium Sultan Alam Shah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment