May 23, 2012

Sambutan Hari Muzium Peringkat Antarabangsa Di Selangor: Negara Kita Belum Mencapai Sambutan Peringkat Matang - YAB Dato` Menteri Besar Selangor

Muzium Sultan Alam Shah, Shah Alam, 01 Rejab 1433 = 22 Mei 2012 (Selasa):

Photobucket

18 Mei adalah Hari Muzium Antarabangsa. Persidangan Majlis Muzium Antarabangsa ke 12 membuat keputusan mulai menyambutnya pada tahun 1977. Muzium Sultan Alam Shah hari ini menyambut Hari Muzium tersebut pada peringkat negeri Selangor yang turut disambut oleh 102 negara yang lain di dunia . Sambutan pada peringkat negeri Selangor dirasmikan oleh YAB Tan Sri Dato` Seri Abdul Khalid Ibrahim Menteri Besar Selangor. Bertempat di ODT Muzium Sultan Alam Shah. Hadir sama ke Majlis Perasmian Sambutan Hari Muzium Antarabangsa peringkat negeri Selangor ialah YB Dr.Ahmad Yunus bin Hairi Pengerusi Jawatankuasa Tetap Adat Melayu, Belia dan Sukan Negeri Selangor, YB Puan Hajah Rodziah Binti Ismail, Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains Teknologi dan Inovasi, YB Dr. Shafie Abu Bakar Pengerusi PADAT, Puan Hajah Azlinda Bt. Azman, Ketua Pegawai Executive Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor, Sasterawan Negara Dato` Dr Anuar Ridhuan, Pegawai-Pegawai Kerajaan pada peringkat Negeri dan Persekutuan dan para jemputan.

Photobucket

YAB Dato` Menteri Besar Selangor dalam ucapan perasmiannya menyatakan, ``Kesedaran permuziuman di Negara kita belum sampai peringkat matang.`` Ianya bermaksud tahap kesedaran tentang pentingnya institusi muzium sebagai arkiv maklumat, ilmu dan budaya di kalangan masyarakat tidak tinggi sebagaimana di Negara Barat yang melihat Muzium sebagai institusi yang mencerminkan ketinggian budaya dan peradaban. Ianya setara dengan institusi ilmu yang dikenali dengan `perpustakaan`. Cuma perpustakaan berkomunikasi dengan pengguna melalui tulisan dan Muzium dengan artifek yang terbuka untuk diinterpretasi., tetapi sama-sama memberi maklumat dan menambahkan kebijaksanaan. YAB mnyebut lawatannya ke Eropah dan melawat ke Muzium yang mempamerkan lukisan Van Goh dan Leonardo Da Vinci dengan lukisan Mona Lisa, untuk mendapat peluang melihat, maka terpaksa beratur berjam-jam bersesak-sesak terlebih dahulu kerana terlampau ramai yang mau menyaksikan. Menurut YAB Dato` Menteri Besar, ``Di New York terdapat 7 buah muzium yang kalau mau dilawat secara sempurna memerlukan masa berhari-hari.`` Tahap penghargaan dan penghayatan terhadap muzium sebagai institusi ilmu dan warisan di Negara kita belum sampai ke tahap yang sedemikian. Ini adalah merupakan cabaran bagaimana mencelik mata minda masyarakat menghayati budaya, ilmu dan seni yang mencerminkan keluhuran jiwa dan seni budaya itu sendiri.

Photobucket

Menurut YAB Dato` Menteri Besar, ``Muzium bukan koleksi benda mati,, tetapi adalah cerminan wajah silam bagi melihat masa depan dengan lebih luas dan terang.`` Muzium juga mencabar kreativiti, misalnya bahan semasa boleh dipamerkan seperti I-Pad dan segi evolusi penciptaan dan revolusi kepenggunaannya yang menjadi budaya kehidupan moden. Beliau memberi contoh usaha menarik pembaca di Perpustakaan Tun Uda yang baru dibuka, katanya, ``Dulu pengunjung yang datang membaca hanya 20 orang, tapi dengan kreativiti dan inovasi dapat menarik pembaca hingga 2,500 orang. Muzium Sultan Alam Shah seharusnya berdaya kreatif dan maju yang dapat menarik pengunjung ke muzium. Namun dari satu segi antara cara melariskan muzium di zaman teknologi dan komunikasi canggih, ialah kalau dahulu khalayak datang ke muzium – memang mereka digalak datang, tapi dengan komunikasi moden, satu pendekatan bagi melariskan muzium ialah muzium datang kepada khalayak melalui teknologi komunikasi canggih kini. Pendeknya asset utama ialah minda manusia yang kreatif dan inovatif yang boleh memecahkan kebekuan dan meneroka kemajuan. Beliau memberi contoh muzium yang baik dengan artifek gelas yang sangat tinggi mutunya di Saint Peterberge, Russia, artifek-artifek di Muzium Tokapi di Turki, bahkan Borobudur di Jawa, Mampukah kita menjejaki warisan dan permuziuman yang tinggi mutu ini sebagai sumbangan kita pada perbendaharaan kemanusiaan?

Photobucket

Selepas Perasmian YAB Dato` Menteri Besar diiringi melawat pameran-pameran yang terdiri dari berbagai artifek, tenunan, sulaman dan berbagai demonstrasi ketukangan secara life dan menarik.

Sekian.

No comments:

Post a Comment