Tahap Pengenalan Huruf
Ilmu adalah elemen penting di dalam mentransformasikan insan
dari gelap kejahilan kepada terang keilmuan. Ilmu adalah sesuatu yang wujud
bersama wujudnya kewujudan yang memerlukan kepada pengenalan dan pengolahan.
Bagi menguasai ilmu perlukan kaedah pembelajaran. Ilmu yang kita warisi dan
pelajari kini adalah melalui proses evolusi pertumbuhan ilmu dan perkembangan
yang panjang.
Yang mau menguasai ilmu ialah insan yang disedia dengan
salah satu alat pengenalan penting ialah akal. Objektif pengenalan yang menjadi
ilmu, ialah alam dan kewujudan.
Bayangkan sewujud alam yang berusia ribuan juta tahun dan
kewujudan Insan seusia 10 juta tahun, maka insan awal ini telah berdepan dengan
alam yang menuntut survival mereka. Mereka perlu makan, perlu pakai dan perlu
perlindungan dan berlaku pengenalan kepada keperluan alat-alat ini.
Merujuk kepada maksud ayat al-Qur`an:
Dan Dia ajar kepada Adam nama-nama keseluruhannya (Maksud
al-Baqarah: 31 )
Proses ilmu adalah mengenalinya melalui nama-nama. Bayangkan
betapa manusia awal berjuang mengenali benda-benda sekeliling. Berikut dari
pengenalan, mereka berusaha untuk mengekalkan pengenalan berkenaan. Paling
utama menandakannya dengan nama-nama terutama yang paling dekat dengan mereka
seperti padi, ubi, api, air dan sebagainya, maka dengan demikian melahirkan
bahasa. Kata-kata di atas adalah bagi orang Melayu. Demikianlah bagi manusia
awal di tempat-tempat lain yang melahirkan bahasa seperti Cina, Arab, Sanskrit
dan sebagainya.
Pengekalan maklumat secara melalui nama adalah merupakan
satu proses pengenalan, tetapi tidak semua benda berada di hadapan mata. Apa
yang dikenali dan dinamai banyak dan tidak berada pada setempat. Bagaimana
khazanah maklumat ini mau disimpan dan diingati ?
Sesungguhnya proses mengenali dan menyimpan maklumat ini
mengambil masa yang panjang, iaitu menggunakan tanda-tanda. Mengenai hakikat
tanda-tanda ini, pada dasarnya setiap benda itu sendiri adalah tanda-tanda yang
memberi makna. Begitu banyak di dalam al-Qur`an mengenai ayat-ayat, antaranya:
Sesungguhnya pada yang sedemikian sebagai tanda (ayat) bagi
kaum yang berfikir (Al-Nahl: 11)
Bertukar malam dan siang menjadi tanda-tanda bagi mereka
yang mempunyai fikiran (Ali Imran: 190).
Pertandaan alam
begitu banyak dan tidak mungkin dapat dikenal dan diingati semuanya. Sebab itu
perlu ada mekanisme bagi mengingatinya.
Dalam sejarah purba manusia begitu lama mengambil masa bagi
mendapat mekanisme pengenalan yang peringkat awal timbul dalam tamadun manusia,
ialah bagaimana terhasilnya tulisan sebagai tanda bagi ayat-ayat. Tulisan
terawal misalnya dikenali sejak 6,000 tahun dulu seperti penulisan Mesir kuno yang menulis pada papyrus. Begitu juga orang-orang
Sumeria di Mesopotamia telah mencipta tulisan di atas tablet juga orang-orang
Cina dari kalangan terawal mencipta tulisan. Adapun Huruf Roman yang digunakan
dalam bahasa Inggeris berasal dari Rom yang digunakan sejak 2,500 tahun dahulu.
Huruf ini berasal dari Greek yang mengambil dari orang Finiq, iaitu bangsa
pelayar di Mediterranean .
Orang-orang Mesir, Sumeria dan Cina mencipta tulisan awal ialah berdasarkan
lambang gambar bagi sesuatu. Namun
keperluan catatan tidak saja terhad kepada yang bersifat benda yang diberi nama,
ia juga melibatkan perbuatan, lain dari benda dan perbuatan pada peringkat yang
lebih tinggi memerlukan kepada catatan terhadap konsep-konsep yang lebih
abstrak. Keperluan sedemikian memerlukan huruf-huruf. Misalnya bagi
menggambarkan sesuatu yang bersifat subjektif yang bersifat perasaan seperti
indah, baik, rindu, kasih, cinta dan sebagainya. Atau yang bersifat rasional
seperti nombor-nombor, ukuran dan sebagainya. Ini melahirkan tulisan-tulisan
sebagaimana diperbincangkan di atas.
Keperluan sedemikian melahirkan huruf-huruf dan tulisan.
Misalnya bagi Tulisan Arab berasaskan pengaruh huruf-huruf Siryani. Ada yang mengaitkannya
dengan tulisan Feniqi yang menjadi asal usul bagi tulisan Mesir Purba, ada yang
mengatakannya berasal dari Anbar ke Hirah darinya tiba ke Hijaz melalui Daumatul
Jandal. Menurut Ibn Khaldun pula Khat atau tulisan Arab berasal dari Khat
Musnad orang-orang Humair yang mendiami negeri Yaman yang dikenali dengan khat
Jazam.
Menurut Dr. Salahuddin al-Munjid di dalam bukunya berjudul, Tarikh al-Khat al-Arabiyy, bahawa asal usul
tulisan khat Arab ialah dari pecahan khat Nabti. Menurut orang-orang Anbat
(plural bagi Nabt) adalah dari golongan yang pada zaman Helen mendiami negeri
Aram di Pelastin dan Selatan Sham – Kemudian mereka memasuki Sharqul Ardun. Tamadun
mereka meningkat. Mereka menjalankan kegiatan di Semenanjung Arab dan pernah
menguasai Damascus, mereka dikatakan terpengaruh dengan Tamadun Aram, tetapi
bersifat kreatif dan membangun tamadunnya tersendiri dan meninggalkan kesan-kesan
yang menunjukkan ketinggian pencapaiannya di dalam seni bina. Ini diisyaratkan
oleh al-Qur`an di dalam Surah Asy-Syu`ara bermaksud:
Dan kamu memahat sebahagian dari gunung ganang sebagai
tempat tinggal – dengan bijak dan bersungguh-sungguh. (Asy-Syu`ara: 149).
Gambar Tulisan Arab Nabtiyah
Kerajaan Nabtiyah ini terus berkembang dari zaman Helinistik
sehingga ke tahun 106 selepas Masihi. Kerajaan ini telah dihancurkan oleh
Kerajaan Rom dengan menakluki sebahagian daripada kerajaannya, namun begitu
kesan tamaduan Nabti tidak dapat dihapuskan. Tulisan Nabti pada
permulaannya menggunakan huruf-huruf Aram ,
tetapi mereka telah memanipulasinya sehingga lahirnya tulisan Nabti sebagaimana
kesannya terdapat hingga kurun pertama Masihi. Tulisan Nabti terus mengalami
perubahan dan membedakannya daripada tulisan Aram dan menyerupai tulisan Arab
Jahiliyyah sebagaimana buktinya terdapat di Ummul Jamal di Huran bertarikh 106
selepas Masihi. Ianya juga menyerupai tulisan Nimarah di Bangunan Istana Putih
di Sham bertarikh 328M.
Dari tulisan Nabti dilanjutkan oleh tulisan Arab Jahiliyah
seperti terdapat pada duit Zubad bertarikh 512M. dan duit Hurran bertarikh
536M.
Menurut Ibn Khaldun Khat Arab ada hubungannya dengan Khat
Humair yang berasal dari Yaman. Kelahiran khat ini berhubung dengan keperluan
penduduknya yang suka berdagang. Antaranya Yahudi yang menjadi sebahagian
daripada penduduknya. Khat ini kemudian dikenali dengan Khat Saba` atau Khat
Musnad. Pengaruh penggunaannya hingga
sampai ke Bandar Anbar di Iraq. Daripadanya juga melahirkan Khat Jazam.
Pengaruh Khat Humair sampai ke Anbar, ke Hirah pada zaman
al-Manadhirah (195M.). Kemudian berpindah ke Taif. Berikutnya digunakan oleh
orang-orang Quraisy dan digunakan di Kupah seterusnya digunakan pada zaman
Khalifah Umar Ibn al-Khattab dengan bentuknya yang rasmi dan tulisan ini
dikenali dengan Tulisan Kufi (nisbah kepada Kufah). Pada masa ini sudah dikenali
nama-nama hurufnya yang berjumlah dua puluh lapan (dihimpun nama bagi lapan
orang bagi memudahkan ingatan).
Jika dilihat dari segi pensejarahan kesedaran kepada
kepentingan huruf bagi merakamkan maklumat lahir secara berdekatan dan berturut
dari kawasan-kawasan tamadun awal manusia seperti dari Mesir, Sumeria di
Mesopotamia, Cina, Finiq, Greek membawalah kepada negeri Rom. Kesedaran inilah
menggerakkan tamadun dan peradaban manusia. Dari kawasan ini, selain dari Cina, melahirkan
Rasul-Rasul dan Nabi-Nabi yang antara mereka datang dengan kitab-kitab seperti
Nabi Musa dengan Taurat, Nabi Daud dengan Zabur, Nabi Isa dengan Injil dan Nabi
Muhammad dengan al-Qur`an. Dari kawasan ini juga melahirkan tokoh-tokoh pemikir
seperti Socrates, Plato dan Aristotle. Evolusi kesedaran pada pentingnya
tulisan dan melahirkan tokoh dan keilmuan ini mengambil masa yang panjang. Tapi
itulah marhalah yang dilalui manusia di dalam membina tamadun dan peradaban.
Sekian.
No comments:
Post a Comment