April 30, 2013

Pentahapan Pendekatan Bagi BTwRG

-->
Sudah dikenal pasti ada dua bahagian penting bagi penujuan dan pergerakan kepada BTwRG. Bagi Baldah Tayyibah melibatkan keinsaniahan (kealaman) yang berhubung dengan kualiti dan fizikal, manakala Rabbun Ghafur dihuraikan sebagai bidang metafizik yang didekati dengan akidah dan kerohanian. Peningkatan kualiti keinsaniahanlah sebenarnya yang membawa kepada perubahan dan peningkatan fizikal kealaman. Dalam hal ini dapat dilihat pada pentahapan dan peningkatann kualiti manusia yang paling utama digerakkan oleh kemajuan ilmu pengetahuan yang dicapai oleh  manusia itu sendiri. Dalam sejarahnya pada permulaannya pergerakan kualiti manusia mengambil masa yang lama yang walaupun pada hakikatnya manusia hidup di dunia dan alam yang sama, tetapi tidak terbetiknya akal menyebabkan mereka misalnya berada pada tahap primitif sebelum lima ribu tahun yang lalu. Pada pokoknya elemen alamiah adalah fana dan rosak binasa dan tak diberi perhatian, kecuali yang ada padanya nilai-nilai yang berharga dihasilkan dan berguna dikekalkan, misalnya tulisan-tulisan awal bersifat gambar sebagaimana dihasilkan oleh orang Mesir dan orang-orang Sumeria di Mesopotamia sejak 5,000 tahun dahulu. Tamadun Cina  (2,500 S.M.) yang mengambil manfaat dari pemikir-pemikir seperti Gautama Budha (563-483 S.M.),  Confusius dan Lao Tze dari Cina (Abad ke 6 S.M.) dan di India muncul Upanishad  (1,500 S.M.) tidak diketahui pengarangnya. Semuanya menghasilkan kitab dan memberi kesan yang besar kepada penduduk terutama di dunia Timur (Asia). Begitu juga Greek (1,000 S.M.) yang melahirkan Socrates, Palto dan Aristotle dan lain-lain yang mempengaruhi Greek, Rum dan dunia Barat.

Adapun Islam yang dianuti sebahagian besar dari penduduk di dunia kini adalah merupakan lanjutan dari pegangan agama samawi berasaskan wahyu sudah berterusan selama 4,000 tahun yang lepas dari Nabi Allah Ibrahim yang diikuti sebagai satu pegangan yang Hanif berlanjut kepada Yahudi, Kristian dan Islam yang melewati berbagai-bagai fasa sejarah hingga ke abad 21 dan seterusnya kepada masa-masa mendatang- Insya Allah. Adapaun Islam sebagai agama monotheis (Tauhid) mempunyai jalur sejarahnya tersendiri (Karen Armstrong, Sejarah Tuhan, 2001/1422, Bandung, Penerbit Mizan, 17- 25).

Jalur Sejarah Islam dipilih oleh Allah dengan perutusan Rasulnya Muhammad s.a.w. dari kawasan Jazirah al-Arab menyentuh  Utara Afrika dan laut Mediterraniam yang disifatkan sebagai Negara Rasul-Rasul dan Nabi-Nabi. Di kawasan ini lahir peradaban berketurunan dari Sam bin Nuh, iaitu Ashuria, Babilon, Ibrani, Finiq, Aram, Habashah  dan Arab. Dikatakan semua ini berasal dari satu tempat yang antara berpendapat di Furat (Iraq), atau Tanah Arami dan ada yang berpendapat di tanah Habashah, tetapi apabila keturunan berkembang, maka mereka berpecah ke kawasan-kawasan berlainan, melahirkan lahjah bahasa yang berlainan menurut Negara dan kawasan yang mereka diam.
Puak Arab mengambil tempat kediaman secara Badwi di bahagian utara dengan mendirikan kediaman secara khemah, sebahagian mendiami kawasan lebih subur memakmurkan kehidupan di Bandar dan kampung di Selatan – Antaranya di Sham dan Iraq.

Keturunan Arab ini terbahagi pula kepada tiga, iaitu: 

Baidah (contoh Aad dan Thamud) yang tersebut dalam al-Qur`an tentang sejarahnya, kedua Uraba` yang dikenali dengan Qahtaniyyah di bahagian selatan seperti Yaman. Termasuk Saba` yang subur tanahnya. Arab Yaman mendapat sumber kehidupan dari Laut Merah sebagai nelayan dan membuat hubungan perdagangan secara kafilah dari Hadramaut ke India, Makkah, Pelastin dan Mesir.

Ketiga Musta`rabah yang dikenali dengan Adnaniah. Ada pun nasab Arab Adnani bertali dengan Ismail bin Ibrahim dari Jariah Ibrahim, iaitu Hajar yang kemudian mengambil tempat di Makkah. Turut sama menetap kemudiannya dua kabilah dari Yaman, iaitu Jurhum dan Qatura`. Ismail berkahwin dengan anak perempuan dari Jurhum. Daripada zuriatnya dikenali sebagai Arab Musta`rabah yang mendiami bahagian utara Tanah Arab. Antara terkenal ialah Kaum Quraisy di Makkah dan Bani Thaqif di Taif.  sebagaimana di bahagian Selatan didiami Arab Qahtaniyyah.

Adalah menjadi budaya bagi masyarakat Arab bahawa bagi setiap Kabilah mempunyai pemimpin yang mempertahankan kabilahnya dan lahir daripadanya episode-episod perlawanan, peperangan, pemujaan terhadap pimpinan baik dari segi kegagahan,  suka menderma, muliakan tamu dan sebagainya. Lahir dari mereka ungkapan-ungkapan bahasa dan puisi yang mencerminkan ketinggian bahasa, budaya dan sastera di dalam konteks zamannya.

Dalam zaman Jahiliyyah, bahasa terbahagi kepada dua iaitu al-Humairi di bahagian Selatan dan Adnani di bahagian utara. Keduanya ada perbezaan disamping percampuran. Menurut Ibn Khaldun, ``Bahasa Humair adalah bahasa yang berlainan dari bahasa Mudar baik dari segi dasar, tasrif, baris dan i`rabnya``, manakala Nicholson berpendapat ``Huruf Hija`iyyah menurut bahasa penduduk di Selatan lebih hampir kepada Habasyah dari bahasa penduduk di utara.``

Namun bahasa dari kalangan Adnani adalah bahasa dan penulisan yang digunakan secara luas. Darinya tumbuh adab (sastera) Jahiliyyah. Tetapi tidak sedemikian berkembang dari Humair, kerana bahasa dari Selatan telah pupus, selepas kurang berkembangnya perniagaan di sana dan pecahnya Takungan Air Ma`rab menyebabkan mereka berpindah ke utara. Mereka juga terdesak oleh sering berlakunya serangan dari Habasyah dan Parsi.

Pada masa itu, Makkah berkembang sebagai pusat pertemuan,  perniagaan, keagamaan dan perhimpunan kabilah-kabilah Arab yang berlainan lughat bahasa Arabnya, meraka hadir pada musim-musim tertentu, mereka menunaikan Haji dengan cara pada zaman Jahiliyyah, mereka menggubah syair-syair yang memuji kabilah-kabilah, tokoh dan peristiwa penting. Mereka mengadakan pertandingan menggubah puisi dan tempat terkenal ialah Pasar Ukaz. Puisi-puisi terbaik digantung di Ka`bah sebagai penghormatan. Secara tidak langsung Makkah sebagai tempat pertemuan kabilah-kabilah menyatukan bahasa Arab  (Butrus al-Bustani, Udaba` al-`Arab fi al-Jahiliyyah wa Sadr . 1989, Beirut: Dar Nazir `Abud, 8 – 34)

Pada dasarnya pada peringkat awal masyarakat Arab tidak mengenali huruf-huruf, terutama Arab Badiah, kerana mereka terpisah dari masyarakat yang teratur. Mereka lebih mementingkan hafalan. Maklumat-maklumat disimpan dalam gubahan syair dan ungkapan-ungkapan pujian pada pemimpin dan sebagainya. Namun dari kegiatan perniagaan mendorong mereka mengenali huruf dan tulisan. Ini terbukti dari penggantungan syair di Ka`bah, menunjukkan syair-syair telah dirakam dalam tulisan. Sudah tentu kepentingan tulisan bagi urusan perniagaan di Makkah itu sendiri.

Berhubung dengan tarikh bila berlaku penggunaan tulisan, ada yang berpendapat sejak abad ke 8 S.M. di kalangan Arab Yaman lantaran mereka terkehadapan dari segi kemajuan. Tulisan mereka dikenali dengan Khat Musnad Humairi yang huruf-hurufnya berasingan menyerupai tulisan Habasyah yang darinya melahirkan Khat Kufi. Tulisan ini  terakam pada batu. Ianya menjadi bahan kajian pengkaji-pengkaji Eropah dari Inggeris, German, Franchis sejak pertengahan abad ke 19. Juga dijadikan asas bagi mengkaji peradaban Saba` dan Humair. Namun Arab Utara juga mempelajari tulisan, kerana orang-orang Nasara di Iraq dan di Al-Jazirah mengajar jiran-jiran mereka tulisan dikenali Khat Jazam. Iaitu terpisah dari penggunaan tulisan Aram yang dikenali dengan Nabti yang tumbuh dari peradaban di Mediterranian terutama dari golongan Finiq dan ada hubungan dengan tulisan lama di Mesir. Tulisan Jazam ini lahir di Anbar dan Hirah dan jiran-jiran. Turut belajar menggunakan Khat Jazam ialah Arab Sham mengenai khat nasakh yang menjadi cabang bagi Khat Jazam. Juga sama belajar ialah peniaga-peniaga Quraisy mengenai Khat Jazam dari kalangan Nasrani di Hirah dalam rangka perniagaan mereka di Iraq dan dibawa balik ke Makkah dan digunakan sejak sebelum Islam dan turut digunakan di Yathrib (Madinah). Namun penguasaan terhadap tulisan bukan bersifat meluas, tetapi khusus di kalangan mereka berkepentingan, misalnya dari segi ekonomi dan sastera.

Adapun bagi Arab Utara Adnani ada ukiran terdapat pada batu dengan bahasa Adnani yang murni sebagaimana terdapat di bahagian Selatan dengan bahasa Qahtaniyyah, kecuali yang terdapat di Huran tulisan dengan bahasa Nabtiyah yang berlainan dari lidah Arab dari segi lafaz dan susunan bahasanya. Huruf-huruf Arab adalah berjumlah 28 abjad, iaitu:

Qrashat sa`faz Kalman      Huta hawaz Abjad

Pada permulaan pembelajaran tentang tulisan ternyata banyak berlaku kesilapan. Namun dengan berkembangnya pemerintahan, maka keperluan kepada tulisan sebagai kemestian, lantaran itu pembelajaran tulisan makin meningkat dan berkembang terutama tulisan berbentuk nasakh dan kufi. Perkembangannya meluas hingga ke Arika, Andalus dan berbagai tempat meluasnya Islam (Butrus Bustani, 1989: 34 – 36).

Dari keterangan di atas dapat dilihat lapis-lapis perjalanan nilai dan kualiti masyarakat misalnya perjalanan bertolak dari pra sejarah, jahiliyyah, pra tulisan, budaya tulisan, peningkatan dari Pengenalan Tulisan Ke Gerbang Budaya Ilmu.

Pembahagian untuk pembicaraan mungkin bermula dengan

Iqra` Dan Significantnya, Cetusan Ilmu Dan Perkembangan, Transformasi Budaya, Pengukuhan Budaya Ilmu Dengan Institusi-Institusi, peningkatan Status Masyarakat dengan Ilmu, Politik Dan Pemerintahan, Ilmu Dan Pekerjaan, Pembaikan Infra-Struktur dan Kualiti Penghidupan, Pementingan Kebajikan dan sebagainya. – Aspek-aspek di atas dibicarakan berasaskan sumber asal dan diaplikasikan dengan Bangi. Ianya merupakan infra-struktur bagi Baldah Tayyibah dan persediaan dalam perjalanan Menuju Rabbun Ghafur yang diberi pembicaraan tersendiri.

Adapun bahan-bahan panduan ialah Al-Qur`an dan Hadith,  Berbagai Kitab Tafsir dan aspek-aspek keislaman. Buku-buku kenegaraan klasik sama menjadi bahan panduan seperti Sirah Ibn Ishak, Mukhtasar Sirah Ibn Hisham, al-Ahkam al-Sultaniyyah wa al-Wilayat al-Diniyyah oleh al-Mawardi, al-Muqaddimah oleh Ibn Khaldun, al-Milal wa Al-Nihal oleh Al-Shahrastani, Tarikh al-Adab al-Arabiyy oleh Ahmad Hassan Al-Zayyat, Udaba` al-Arab oleh Butrus al-Bustani dan berbagai kitab dan buku moden yang berhubung dengan Ilmu dan Kenegaraan dan aspek-aspek bantuan. Penulisan adalah berasaskan fakta, tetapi pada tempat-tempat digunakan unsur-unsur sastera yang bersifat imaginatif dan kreatif.

Sekian.

No comments:

Post a Comment