Pendekatan adalah penting bagi penulisan buku BTwRG. Ibarat
bagi membina sebuah bangunan, maka ianya adalah plan dan struktur bagi binaan
yang dihasilkan oleh arkitek yang akan diikuti oleh jurubina bagi bangunan
tersebut. Di dalam bidang penulisan, contohnya bagi menulis latihan Ilmiah atau
tesis pada peringkat sarjana atau doktor falsafah, pendekatan yang dikenali
sebagai `proposal` amat diberi penekanan oleh penyelia atau pembimbing yang mau
menulis latihan atau tesis berkenaan. Proposal memerlukan masa dan ianya tidak
diterima selagi tidak benar-benar mantap dan sempurna hingga diterima oleh
penyelia atau penyelia-penyelia. Adalah menjadi kebiasaan bagi pelajar-pelajar
yang menulis tesis menghadiri kursus penulisan tesis dan menganjur
seminar-seminar bagi membentang proposal untuk mendapat kritikan, pandangan,
cadangan dan pembaikan dari peserta-peserta yang menyertai atau sengaja
dijemput – pakar-pakar di dalam bidang berkenaan menyertai seminar.
Penulis akan berusaha menyempurnakan pendekatan berdasarkan
pengalaman menulis tesis dan juga membimbing pelajar-pelajar menulis tesis.
Proposal semasa yang berlegar di dalam minda penulis yang mungkin menjadi bab-bab
bagi penulisan kelak akan diperturunkan satu persatu– tertakluk kepada
perubahan dan pembaikan.
Merujuk kepada Muqaddimah Menuju Baldah Tayyibah wa Rabbun Ghafur
(BTwRG)
Maka tajuk sebagai muqaddimah bagi Penulisan `Menuju BTwRG
mencermin dan mengisyaratkan kepada pendekatan yang memaparkan dua bahagian
yang berlainan iaitu:
a) Tahap hamba (makhluk) dan alamiah (Baldah Tayyibah)
Sebenarnya mencerminkan manusia ciptaan Allah yang berada di
dalam ruang – yang dikenali dengan tempat sebagai Negara. Mereka berjuang untuk
survival secara berseorangan dan kelompok. Banyak keperluan bagi survival.
Umpamanya mereka:
i ) Perlu kepada Negara yang menjadi tempat
mereka berusaha dan hidup berkeluarga dan bermasyarakat
ii) Perlu kepada kepimpinan yang dapat memandu
dan memimpin mereka kepada kehidupan dan masa depan yang lebih baik
iii) Perlu kepada pendidikan yang
dapat meningkatkan minda dan kreativiti mereka dalam kehidupan
iv) Perlu kepada pekerjaan yang dengannya mereka
dapat menyediakan keperluan perlindungan, makan minum, pakaian dan kehidupan
kekeluargaan.
v)
Perlu kepada keselamatan agar diri, keluarga dan masyarakat berada di
dalam aman dan sejahtera.
b) Tahap Pencipta Yang Uluhiyyah
Dan Rububiyyah (Rabbun Ghafur)
Menjawab pertanyaan minda bagi
kalangan yang berfikir tentang wujud ini yang melihat Dialah yang Berkuasa,
Mencipta, Memelihara dan Membinasa. Dialah Allah Tuhan Semesta. Dari satu segi
Allah dilihat sebagai Pemberi Rahmat, Maha Pengasih dan Maha Penyayang yang
kepada diharap pertolongan dan kepadaNya tertumpah kecintaan. Keperluan kepada
Tahap Pencipta:
i)
Mendapat keyakinan, kepercayaan dan pegangan yang kukuh
sebagai Aqidah
ii)
Ada
sandaran di dalam kehidupan, tempat harapan dan penyerahan
iii)
Sumber hukum hakam, aturan kehidupan membentuk budaya
dan peradaban
iv)
Puncak dan rujukan nilai, baik buruk, pahala dosa dan ancaman
dan ganjaran
v)
Mendapat keharmonian jiwa dan minda yang juga resap
mempengaruhi masyarakat
Konsep `Menuju` yang mencerminkan pergerakan secara dinamik
berlaku pada tahap horizontal, yakni pergerakan tahap manusia menuju kepada
peningkatan kebaikan kehidupan diri dan masyarakat. Dengan peningkatan
pergerakan ini manusia bergerak misalnya dari kejahilan kepada keilmuan, dari
kemunduran kepada kemajuan. Dinamika ini memupuk budaya murni, peradaban dan
tamadun tinggi.
Pergerakan `Menuju` yang penting ialah pergerakan yang
bersifat vertical. Pergerakan ini lebih bersifat qualitative dalam mana manusia
secara berpandu mendekatkan diri dengan nilai-nilai tinggi di sisi Rabbani yang
meninggikan kualiti manusia itu sendiri.
Dua bahagian di atas dilihat sebagai gerbang pendekatan
permulaan yang kukuh dan jelas untuk dikembangkan huraian kepada aspek-aspek
yang lain bagi Baldah Tayyibah. Begitu juga dapat dihuraikan dengan lebih luas
mengenai Rabbun Ghafur. Pengluasan bagi setiap bidang adalah di dalam skop dan
ruanglingkup bidang berkenaan, tetapi bergantung pula pada sumber-sumber yang
releven bagi memperluaskan pembicaraan.
Pada tahap horizontal pembicaraan mencakupi misalnya apakah
yang diperlukan bagi mengawal masyarakat yang dikenali dengan aturan dan undang-undang
dan memerlukan pula penguatkuasa undang-undang. Kawasan yang dijalankan aturan
dan undang-undang dikenali dengan negeri dan Negara, bagaimana pula
undang-undang ini terhasil dan dihasilkan. Perlunya aturan kawalan kepada pihak
yang mau berkuasa dan mengambil pucuk pimpinan. Perlu pula wa`dah antara yang
berkuasa dan rakyat yang memberi kuasa yang mereka perlu berikrar menjaga
kepentingan rakyat dan berusaha ke arah memajukan Negara dan memakmurkan rakyat
jelata dan mereka diingatkan bahawa kuasa adalah bersifat sementara yang boleh
dicabut sekiranya mencanggahi aturan dan perjanjian. Sepanjang mereka diberi
kuasa, mata-mata penilaian sentiasa memandang dan memantau sejauhmana mereka
berusaha menjaga kepentingan rakyat dan kebajikan mereka. Lebih dari itu apakah
gagasan dan wawasan yang dibawa dan dilaksana sebagai motivasi dan berdaya maju
bagi rakyat bergerak, melakar dan membina peradaban dan tamadun umat.
Pada tahap vertical adalah tahap khusus yang tidak
dikehendaki rakyat jelata membicarakannya, tetapi ia adalah pembicaraan ulama
dan intelektual yang menghurai dan mentafsir tentang hakikat tertinggi melalui
saluran-saluran ilmu. Ia diperturun sebagai hukum, aturan, nilai dan kebenaran
yang terakam diajar dan dipelajari rakyat dan masyarakat yang dapat mengangkat
martabat mereka melalui keilmuan. Ruang bagi mereka tidak disekat bagi
meningkat kepada peringkat tertinggi apabila mereka mampu menunjukkan
kecemerlangan dan meningkat kepada tahap khusus dan turut mampu memberi
sumbangan bagi pembinaan peradaban dan tamadun umat.
Sebenarnya inilah galaksi dan rotasi yang dilalui manusia
dalam pergerakan dan penujuannya yang tidak sempurna dalam mencari sempurna.
Sekian.
No comments:
Post a Comment