BBB, 08 Rabiul Akhir 1436 = 29 Januari 2015
(Khamis):
Sama dengan Abu Jahal yang menentang dakwah
Nabi Muhammad s.a.w. sejak era Makkah ialah Abu Lahab. Watak antoganis di dalam
dakwah Islam ini terakam di dalam al-Qur`an khas di dalam satu surah yang
dinamakan Surah Al-Masad yang juga dikenali juga sebagai Surah Al-Lahab, iaitu
surah ke 111 yang diturunkan di Makkah yang mengandungi 5 ayat.
Surah ini mengecam dan kebinasaan dua tangan
Abu Lahab (kinayah bagi semua diri Abu Lahab dan isterinya)
Dengan
Nama Allah Yang Maha Pemurah Dan Pengasih
Binasalah kedua tangan Abu Lahab dan binasalah
dia (1)
Tidaklah memberi faedah kepadanya hartanya dan
tidak apa yang diusahakannya (2)
Akan masuklah dia ke dalam api yang
bernyala-nyala (3)
Dan isterinya pembawa kayu bakar (4)
Yang di lehernya ada tali dari sabut (5)
Nama sebenarnya bagi Abu Lahab ialah Abdul
`Uzza bin `Abdul Muttalib, bapa saudara Nabi. Al`Uzza ialah nama berhala
terletak di Ka`abah yang dipuja oleh kaum Quraisy. Ini mencerminkan betapa
mendalamnya kepercayaan syirik kaum Quraisy pada masa itu yang antara misi
Rasulullah s.a.w. ialah menghapuskan elemen kesyirikan tersebut. Isteri Abu
Lahab yang turut disebut oleh Al-Qur`an di dalam Surah al-Masad ini ialah Arwa
binti al-Harb, saudara perempuan kepada Abu Sufyan Sakhar bin al-Harb yang
menjadi ibu saudara bagi Mu`awiyah bin Abu Sufyan. Abdul `Uzza dipanggil
sebagai Abu Lahab, kerana wajahnya yang menyala-nyala lantaran bengis dan
tampan. Manakala isterinya seorang yang rupawan hingga digelar sebagai `Ummu
Jamil – Ibu Rupawan`.
Dilihat dari segi kekeluargaan sebelum
Rasulullah dibangkitkan, bahkan sejak Muhammad dilahirkan Abu Lahab memberi
perhatian dari segi jagaan, beliau menyerahkan pengasuh keluarganya, iaitu
Thuwaibatul Aslamiah menyusu dan mengasuh Muhammad sebelum disusui oleh Halimah
al-Sa`diah. Beliau menaruh harapan yang tinggi terhadap Muhammad bagi
menggantikan ayahnya yang dipandang tinggi dalam masyarakat. Setelah Rasulullah
berkahwin dengan Siti Khadijah, maka seorang puterinya `Ruqayyah` berkahwin
dengan anak Abu Lahab.
Hanya sesudah Rasulullah menerima wahyu dan
memanggil kaum kerabat terdekat untuk menyatakan dakwahnya dari Bukit Safa
diiring Abu Bakar, maka orang yang terawal menyanggah terhadap dakwah
Rasulullah ialah Abu Lahab. Beliau menghardik Rasulullah s.a.w. dengan berkata,
``Tabba laka ya Muhammad – Celakalah bagi engkau ya Muhammad`. Adakah ini
tujuan engkau menghimpunkan kami semua.`` Sebagai respond terhadap, makian Abu
Lahab terhadap Rasulullah, maka berikutnya turunlah ayat-ayat, ``Tabbat yada
Abi Lahab ... dan seterusnya``. Turut sama mengejek dan mengugut terhadap Nabi
ialah isteri Abu Lahab `Ummu Jamil` yang antara kerja yang dibuatnya ialah
menghimpun dan mengikat kayu api. Secara elegori pembakaran kayu api itu
mencerminkan bahawa dia akan dibakar dengan api neraka yang menyala-nyala.
Sejak dari itu perseteruan bermula dan
berterusan antara Abu Lahab dan isteri serta kuffar Quraisy bagi menghalang
dakwah Nabi. Abu Lahab dan mereka yang sealiran dengannya menghabiskan usaha
dan harta benda bagi menyekat dakwah Nabi. Sebagaimana Abu Jahal, demikianlah
Abu Lahab memboikot dan mengepung Rasulullah s.a.w. dan pengikut-pengkut hingga
memakan masa selama tiga tahun lamanya! Dia sama menyekat usaha-usaha dakwah
keluar dari Makkah dan berusaha bersama pemuda-pemuda Makkah bagi menyekat Nabi
dari berhijrah, bahkan bertekad untuk membunuhnya.
Setelah Hijrah dan berlaku peperangan Badar,
Abu Lahab, meskipun tidak sama turun ke medan Perang Badar, tetapi beliau
antara yang berusaha membiayai perbelanjaan peperangan. Adalah dikatakan dengan
kekalahan tentera musyrikin Quraisy dengan 70 orang terbunuh termasuk Abu Jahal
dan 70 orang tertawan, menyebabkan Abu Lahab tertekan yang membawa kepada
kematiannya. Jadi Abu Lahab termasuk yang tidak mendapat hidayah Islam ke akhir
hayatnya sebagaimana juga Abu Jahal. Walau bagaimana antara anak-anaknya ada
yang berkesempatan menerima Islam, tetapi anaknya yang bernama `Utaibah yang
pernah menjadi menantu Nabi yang dia berkahwin dengan Ruqayyah puteri Nabi
tidak menerima Islam. Abu Lahab meminta anaknya menceraikan Ruqayyah. Ruqayyah
dikahwinkan dengan Sayiduna `Uthman bin
`Affan. `Utaibah mati dimakan binatang buas dalam perjalanan urusan perniagaan
ke Syam.
(Hamka, Tafsir Al-Azhar, Jil. 10, Opustaka
Nasional Pte Ltd, Singapura, 2001: 6139 – 8144).
Berhubung dengan Abu Lahab ini, Hassan bin
Thabit turut mengecam Abu Lahab dengan puisinya yang berjudul:
Sampaikan Kepada Abu Lahab
Abu Lahab ! Aku sampaikan bahawa Muhammad akan
Berjaya dengan dakwah disampaikan disebalik
kebencianmu
Meskipun kau mendusta dan menghinanya
Kau keasingan dengan tindakan sekatan
Walaupun kau berkedudukan bagi Banu Hashim
Hakikatnya engkau menyekat jalan kemuliaan
Sepatutnya engkau bergembira dengan kebangkitan
Mengunggulkan di sebalik engkau menghinakan
Tinggi kedudukan Bani Hashim mulia dihormati
Sedang engkau bergelumang dengan cacian
mengancam.
(Diwan Hassan bin Thabit, 1412/1992: 402-403).
Demikian sikap Abu Lahab yang menyekat dakwah
Rasulullah s.a.w. dan menyeterui Baginda terakam di dalam Al-Qur`an. Abu Lahab
dan Abu Jahal lambang kekufuran yang dilaknat Tuhan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment