BBB, 01 Rabiul Akhir 1436 = 22 Januari 2015
(Khamis):
Mengulas berkenaan penyair di atas, Ahmad Hassan
al-Zayyat pengkaji Sastera Arab menyebut tentang Hassan bahawa:
``Hassan (m.54H.) pada zaman Jahiliyyah dikenali
sebagai Penyair Madani, apabila dibangkitkan Rasul s.a.w. dia dikenali sebagai
Penyair Nabi dan dalam Islam dia dikenali Penyair berketurunan dari Yaman.``
(Ahmad Hassan al-Zayyat, Tarikh al-Adab
al-Adabiyy. Kementerian Pendidikan Arab Saudi, Arab Saudi, tt: 152).
Hassan mnerima Islam bersama kaumnya –
al-Khazraj sebagai kesan dari Hijratul Rasul dari Makkah ke Madinah. Namun
begitu sesudah hijrah, tidak ada jaminan keamanan, kerana permusuhan Quraisy
dan seteru-seteru menelusuri Madinah yang mengakibatkan berlakunya siri
peperangan. Antara yang terkenal ialah Peperangan Badar dan Uhud beserta
berpuluh peperangan yang lain. Semangat jihad umat mampu memepertahankan
kedudukan, bahkan mampu mendirikan Negara Islam pertama bagi ummah `Negara
Madinah`. Perseteruan dan peperangan tidak saja secara senjata dan berlaku di
medan-medan perang, tetapi penyerangan juga berlaku secara lisan dan sastera.
Kalangan penyair zaman Jahiliyyah dan yang berkesempatan dengan Islam lebih
berpihak kepada musuh dan memusuhi Islam. Di dalam keadaan sedemikian
Rasulullah s.a.w. dan Islam memerlukan jawapan secara lisan dan puisi, bahkan
menyerang musuh-musuh penyair Jahiliyyah berkenaan.
Di dalam hal ini Ibn Rashiq al-Qayrawani
menyatakan ayat al-Qur`an berhubung dengan penyerangan terhadap penyair, ialah
penyair-penyair Jahiliyyah dan pembelaan terhadap penyair-penyair yang beramal
salih (Al-Shu`ara`: 224-227), ialah merujuk kepada situasi konflik dan
konfrontasi antara penyair-penyair Jahiliyyah terhadap Islam, khususnya
Rasulullah dan pembela-pembela Baginda dari kalangan penyair muslim. Kata Ibn
Rashiq al-Qayrawani, ``Dimaksudkan penyair-penyair beramal salih, ialah
penyair-penyair Nabi s.a.w. yang mereka itu membela Nabi dan menjawab terhadap
serangan-serangan penyair-penyair Jahiliyyah. Mereka yang membela Nabi ialah
seperti Hassan bin Thabit, Ka`ab bin Malik dan Abdullah bin Rawahah. Dan bagi
mereka ini bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Kalangan mereka ini memberi pukulan yang
lebih keras kepada kalangan Quraisy laksana busar panah.`` dan kepada Hassan bin Thabit
Rasulullah s.a.w. pernah memberi galakan bermaksud:
``Perangi mereka – yakni Quraisy dengan kata,
Demi Allah serangan kata ke atas mereka lebih berat dan berkesan dari
melepaskan busar panah pada pekat malam.
Serang mereka, beserta engkau Jibril dan Ruhul Quds. Berjumpalah Abu Bakar yang
mampu mengajar tektik berkenaan.``
(Al-Qayrawani, Ibn Rashiq, Al-`Umdah, Jil. I,
1408/1988: 91-92).
Ahmad Hassan al-Zayyat berkata:
``Tatkala bersangatan Rasul menerima ejek-caci dari kalangan Quraisy,
Baginda berkata kepada sahabat-sahabat Baginda, apakah yang dapat mencegah
seperti mengguna senjata dengan kemenangan menggunakan kata (lisan) ? Maka
dijawab oleh Hassan yang sama beserta, Saya akan menjawabnya, sambil dia
menarik lidahnya yang panjang yang boleh sampai ke hidung sambil berkata,
``Demi Allah yang memudahku berkata dari Busra hingga ke San`aa. Demi Allah
kalau engkau meletaknya di atas batu aku memecahnya atau di atas kepala nescaya
aku cukurkan. Maka bersabda Nabi s.a.w.,``Bagaimana engkau menyerangkata
sedangkan aku seorang daripada mereka ? Maka kata Hassan,
``Berhati-hati bagai menarik rambut dari
tepung. Maka sabda Nabi,
``Seranglah mereka dengan kata bersama engkau
adalah Ruh al-Qudus.``
Demikianlah berlaku penyerangan lisan sebagai
busar panah mengenai sasaran, meskipun di waktu malam.``
(Ahmad Hassan al-Zayyat, Tarikh al-Adab
al-Arabiyy, tt: 152).
Sebagai contoh serangan lisan terhadap Abu
Sufyan yang memusuhi Islam hinggalah berlaku pembukaan Makkah:
Tidakkah sampai berita Abu Sufyan
Garang
digeruni. Tapi mula sunyi
Sesungguhnya pedang kami kautinggalkan
Pada lelaki hamba Abd al-Dar Ketua perhambaan
Engkau mengeji Rasul Nabi Muhammad aku menjawab
Di sisi Allah sebenarnya telah ada jawab.
(Ahmad Hassan al-Zayyat, Tarikh al-Adab
al-`Arabiyy, tt: 153).
Tentang kesempurnan Nabi Muhamkmad s.a.w.
Hassan memuji:
Indah dan tampanmu tidak pernah mata memandang
Sempurnamu tidak ada ibu melahirkan seperti ibumu
Engkau dijadikan sempurna tiada sebarang cacat
cela
Seolah engkau dijadikan sebagaimana dikehendaki.
(Diwan Hassan bin Thabit. 1412/1992: 19).
Terdapat beberapa puisi lagi yang bertemakan
kepujian terhadap Nabi:
Dia Kandil
Cahaya Dia Petunjuk
Pecahan kata bagi nama Baginda
Berkedudukan tinggi Muhammad Terpuji
Nabi diutuskan selepas lama menunggu
Rasul diutuskan selepas mereka sembah authan
Dialah kandil memancar cahaya pertunjukan
Berkilau seperti kilaunya pedang memancar
Menakutkan kita dengan neraka menggembira
dengan syurga
Mengajar kita tentang Islam, Allah dan
Muhammad Utusan
Allah Tuhan Yang Benar Rabbi Pencipta Alam ini
Dengan demikian kita luaskan makluman ramai
penyaksian
Panjatkan doa kepada Tuhan Pencipta Alam
Tiada selain Tuhan Dia Maha Tinggi Terpuji
Daripada Engkau makhluk menerima nikmat
Kepada Engkau makhluk pohon pertunjuk dan
menyembahMu
Sesungguhnya pahala dari Allah apa yang dilaku
Syurga Firdaus balasan di atas amalan.
(Diwan Hassan bin Thabit,1412/1992: 153 – 154).
Demikianlah terdapat lagi puisi-puisi pujian
terhadap Rasul seperti Pertanda Khatam al-Nubuwwah, Rasul Bersama Kita, Kita
tidak Lari Dari Suruhannya dan yang lain-lain lagi.
(Diwan Hassan bin Thabit, 1412/1992: 82-86).
Dengan puisi-puisi di atas membuktikan
pembelaan Hassan bin Thabit terhadap Rasul dan sanjungan dan pujian terhadap
Baginda.
Sekian.
No comments:
Post a Comment