BBB, 15 Jamadil Awwal 1436 = 06 Januari 2015 (Selasa):
Sebagaimana Imriul- Qays demikianlah Tarfah bin al`Abd (543
-569M.) adalah salah seorang dari tujuh
penyair al-Mu`allaqat yang dikira elit kerana mutu kepuisiannya sehingga
diberi penghormatan disangkut di dinding Ka`bah. Nama sebenarnya ialah Amru bin
al-`Abd bin Sufyan al-Bakri yang digelar sebagai Tarfah. Dia dilahirkan di
Bahrain yang memberi banyak menajamkan bakatnya di kawasan dua pinggir
laut berkenaan yang membawa kepada gelarannya `Tarfah` yang bakatnya berkembang
subur.. Ayahnya meninggal dia masih kecil, lantas dipelihara oleh ibunya Wardah
dan bapa-bapa saudaranya. Kehidupan selaku yatim member kesan pada kehidupan
dan puisinya, tetapi dia hidup secara berpoya-poya yang menghabiskan harta
tinggalan dan dalam dia berkelana membawanya bertemu dengan Amr bin Hindin Raja
Negeri Hirah (554-575M.). Dia dan bapa saudaranya Al-Mutalammis menggubah puisi memuju-muji
raja berkenaan. Mereka berdua juga rapat
dengan Qabus ibn al-Mundhir saudara raja. Berlaku fitnah di kalangan istana
yang menyebabkan Al-Mutalammis lari ke Syam. Adapun Tarfah dijail dan kemudian
dibunuh.. Demikian dalam hidup pendeknya, dia mengungkap puisi walaupun tidak
banyak, tetapi mempunyai nilai yang baik.
Menurut Al-Asmai, Tarfah mewariskan beberapa qasidah. Dengan
puisi-puisinya yang lain dikumpulkan puisinya sehingga dikenali sebagai Dewan
Tarfah bin al-`Abd. Antara yang terkenal ialah puisi-puisi al-Mu`allaqah, kemudian
puisi Ra`iyyah `Huruf Ra`. Tema-tema puisinya mengenai unta, peperangan dan
gambaran alam. (Fuad Afram al-Bustani, Al-Majani al-Hadithat, Jil !,
al-Maktabat al-Kathulikiyyah, Beirut, tt: 56), tetapi perkara yang tidakdapat
dipisah darinya dan menjadi identity puisi-puisi Jahiliyyah ialah arak, cinta
nafsu dan kemegahan. Kata Tarfah bin al`Abd:
Tanpa tiga perkara
hilang seri kehidupan pemuda
Kau tak tahu bila umurmu akan berakhir
Dengannya engkau asyik meneguknya
Ambil peluang selagi ada kesempatan
(Ahmad Hassan al-Zayyat, Tarikh al-Adab al-Arabi, , Wizarah
al-Thaqafah li Hukumah al-Arab al-Su`udiyah,
Arab Saudi, tt:63).
Dalam puisi lain Tarfah mendendami menuntut hak terhadap ibunya Wardah
Mengapa dibiarkan hak bagi Wardah di kalangan kamu
Anak-anak diperkecil dan keturunan Wardah diaibkan
Telah bangkit perkara besar dari asalnya kecil
Sehingga mengalir darah membuak-buak
Zalim membezakan antara yang nyata
Terseret sama Bani Bakr untuk bertindak
Nyata zalim membawa kepada balas dendam.
(Al-Majani alHadithat, Jil 1, tt: 74).
Menurut Butrus al Bustani, Tarfah dengan kehidupannya adalah
sebagai sepotong music yang menyentuh anasir rasa, khayal dan fikiran yang
semuanya bersatu membawa imej dan identity Tarfah
Butrus al-Bustani berpendapat
bahawa penilaian yang dapat dibuat terhadap puisi-puisi Tarfah ialah dari
sejumlah puisi Mu`allaqatnya, sedangkan
yang lain hilang dan tidak dapat diwarisi oleh kelamaan zaman. Puisi-puisi
Mu`allaqatnya adalah sesuatu yang tidak diragui.
Dari segi kedudukannya Ibn Salam pengkaji puisi, khususnya
Tarfah, beliau meletakkan Tarfah pada
lapisan keempat, lantaran sedikitnya puisinya di tangan-tangan perawi. Manakala
Qutaibah `Tarfah sebaik-baikn penyair
dari segi kepanjangan ungkapan. Berkata Ibn Rashiq, ``Tarfah sebaik-baik penyair al-Mu`allaqat. Berkata Shaykh Abu
`Aqil, ``Sesungguhnya keistimewaan Tarfah ialah dengan puisi-puisi
Mu`allaqatnya berbanding dengan yang lain, iaitu dari segi gambarannya yang
jujur dengan kehidupan kaum Badui dan apa yang dicetuskan dari segi fikiran dan
kata-kata hikmah dan kehalusan gambarannya tentang sesuatu dengan keindahan
susunan ayat, kuat gambaran, meskipun kehidupannya tidak lama dan meninggal
dalam umur dua puluhan
(Butrus al-Bustani,Udaba` al-`Arab fi al-Jahiliyyah wa Sadr
al-Islam, Dar Nazir Abud, Beirut, tt: 126-127).
Sesungguhnya budaya berniaga terutama di Pasar Ukkaz dan
beberapa pasar yang lain dan perhatian sampingan diberi oleh pemuka-pemuka Arab
dengan mempertandingkan puisi-puisi adalah merupakan budaya murni yang dapat
dihafal, dingati dan diwarisi, maka dengan itu ciri-ciri puisi dan sastera Arab
Jahiliyyah dapat diperturunkan kepada generasi seterusnya. Banyak significant
dari hasil yang diwarisi ini, tidak saja dari segi bahasa dan sastera, tetapi
juga dari segi budaya dan kemasyarakatan pada masa itu yang disifatkan sebagai
zaman Jahiliyyah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment