BBB, 23 Jamadil Awwal 1436 = 14 Januari 2015
(Rabu):
Daripada sekian ramai penyair zaman Jahiliyyah
yang diletakkan di bawah berbagai-bagai kategori, tiada kita ketemui penyair
wanita, Al-Khunsa` sebenarnya hanyalah beberapa penyair wanita yang muncul pada
akhir zaman Jahyiliyyah dan berkesempatan pada zaman Islam. Ketiadaan penyair
wanita muncul bukan tidak ada yang lahir, tetapi mungkin budaya masyarakat Arab
Jahiliyyah memandang rendah taraf kaum wanita dan menganggap mereka tidak
sesuai untuk kedepan.
Al-Khunsa` (m. 24H./646M.) ialah gelaran bagi
Tumadir bt. Amrin bin al-Harth bin al-Sharid yang berketurunan dari Bani Sulaim
yang memuncak keturunannya kepada Mudar. Dia dikenal sebagai Ummu Amrin dan
digelar sebagai Al-Khunsa`, iaitu panggilan yang lebih dikenali baginya.
Al-Khunsa` bermaksud `Lembu betina liar yang mempunyai keindahan mata yang
menawan``.
(Diwan al-Khunsa`, Dar Sadir Beirut, tt: 5).
Menurut Butrus al-Bustani, Al-Khunsa` pada
masa mudanya adalah merupakan seorang perempuan tercantik pada zamannya. Duraid
bin al-Simah, seorang peria kenamaan pada masa itu berkenan kepadanya dan telah
meminangnya. Ayah Al-Khunsa` bersetuju jika disetujui oleh Al-Khunsa` dan hal
ini dijawab oleh Al-Khunsa` secara berpuisi:
Adakah cubaan memaksa diriku oleh Duraid ?
Sedangkan sebelumnya kutolak Ahli Badri
Dijauhi Allah mengahwini yang berkaki pincang
Pendek ukuran dari Bani Bakri.
Penolakan membangkit kemarahan oleh Duraid dan
menyindir dengan jawapan balasan dengan puisi:
Allah memelihara engkau wahai anak perempuan
Ibn Amrin
Daripada berkahwin orang seperti aku atau
miripku
Engkau tak akan beranak dan tidak mengahwinimu
orang sepertiku
Kecuali satu malam menimpamu nahas kemalangan.
(Butrus al-Bustani, Udaba` al-`Arab fi
al-Jahiliyyah wa Sadr al-Islam, Dar Nazir `Abud, Beirut, 1989: 225-226).
Al-Khunsa` berkahwin peringkat awal dengan
Rawahah bin Abdul Aziz al-Sulami dan beroleh anak bernama Abdullah, kemudian
berkahwin dengan Mirdas bin Abi Amir al-Sulami dan mendapat anak –Yazid,
Muawiyah, Amran dan Amrah. Apabila Islam lahir Al-Khunsa` masuk Islam bersama
kaumnya – Bani Sulaim. Dia menyertai pasukan tentera membuka negara Parsi yang
turut sama keempat-empat anaknya. Anak-anaknya gugur syahid di dalam peperangan
Al-Qadisiyyah tahun 16H./638M. Dia menerima kematian keempat-empat anaknya
dengan kata-kata:
``Al-hamdulillah yang memuliakan daku dengan
syahidnya mereka. Kuharap Tuhanku memuliakandaku dengan kematian mereka dan
menghimpunkandaku bersama mereka dengan berkekalan rahmat.``
(Diwan al-Khunsa`, Dar Sadir, Beirut, tt: 5).
Bersepakat pengkaji, bahawa Al-Khunsa` penyair
Arab diiktiraf kedudukannya di dalam perpuisian Arab juga bersepakat bahawa dia
adalah penyair wanita terawal yang tidak ada terawal seumpamanya dan tiada
tandingan selepas dari itu dari segi ratapan.
Adalah dikatakan pada peringkat awal
Al-Khunsa` tidaklah begitu lumrah berpuisi, tetapi selepas kematian dua saudara
lelakinya, iaitu Mu`awiyah dan Sakhr yang dia sangat kasih kepada mereka berdua
kerana lemah lembut, tampan dan berani, maka lebih banyak Al-Khunsa`
menghasilkan puisi-puisi yang bertemakan duka dan ratapan. Puisi-puisinya
diwarisi dan terkumpul di dalam sebuah kumpulan puisi – Diwan Al-Khunsa`
setebal 155 halaman. Puisi:
Tangisi Kematian Saudara
Wahai mata mengapa kau tak tangisi bercucuran
Sesungguhnya masa membawa duka dan ragu
Tangisilah saudaramu menyebabkan keyatiman dan
janda
Tangisilah saudaramu, khususnya bila dia di
perantauan.
(Diwan Al-Khunsa` hlm. 7)
Tiada Yang Kekal Melainkan Allah
(Diungkapkan selepas kematian Muawiyah sebagai
memberi semangat kepada Bani Sulaim dan Amir dalam peperangan Ghatafan)
Tiada sesuatu yang kekal selain Wajah Tuhan
Ku tidak lihat sesuatu masa yang kekal
Ingatlah pada hari Ibn Sharid dan kumpulan
Isyarat kematian oleh sayu suasana kelilingan
Mereka memberi perhatian dan jagaan yang yatim
Sama bertanggungjawab kawan teman membantu
Sampaikan berita kepada Bani Sulaim dan `Amira
Dan siapa yang di Ulya dan Hawazin sama
mengingatkan.
(Diwan Al-Khunsa`, hlm. 32).
Melalui puisi-puisi Al-Khunsa` kita menemui
kelembutan jiwa wanita. Tema-tema puisinya lebih bersifat ratapan di atas
kematian saudara-saudaranya dan mereka yang dikasihi. Melalui puisi-puisinya
kita mengesani nafas-nafas keislaman.
Sekian.
No comments:
Post a Comment