BBB, 16 Rabiul Awwal 1436 = 07 Januari 2015 (Rabu):
Dari latar belakangnya, maka Zuhayr bin Abi Salma (530-627M) adalah Penyair al-Mu`allaqat yang terhormat dan berwibawa. Nama penuhnya ialah Zuhayr bin Abi Salma bin Rabi`ah bin Rabah al-Mazani dari Bani Ghatafan. Terdidik dalam keluarga yang mendalami dan melibatkan diri dalam berpuisi. Dia adalah lelaki yang mempunyai kedudukan yang kukuh dan bijaksana dan terkenal dengan pendapat-pendapat yang bernas, lumrah dengan puisi sebagaimana dia kaya dengan harta. Puisinya diiktiraf dan memberi kesan keilmuan dan kebijaksanaannya pada masyarakat pada zamannya.. Dia merupakan seorang pemikir, lantas kesannya kelihatan pada ungkapan-ungkapannya yang berciri mutiara-mutiara hikmah.
Dari latar belakangnya, maka Zuhayr bin Abi Salma (530-627M) adalah Penyair al-Mu`allaqat yang terhormat dan berwibawa. Nama penuhnya ialah Zuhayr bin Abi Salma bin Rabi`ah bin Rabah al-Mazani dari Bani Ghatafan. Terdidik dalam keluarga yang mendalami dan melibatkan diri dalam berpuisi. Dia adalah lelaki yang mempunyai kedudukan yang kukuh dan bijaksana dan terkenal dengan pendapat-pendapat yang bernas, lumrah dengan puisi sebagaimana dia kaya dengan harta. Puisinya diiktiraf dan memberi kesan keilmuan dan kebijaksanaannya pada masyarakat pada zamannya.. Dia merupakan seorang pemikir, lantas kesannya kelihatan pada ungkapan-ungkapannya yang berciri mutiara-mutiara hikmah.
Zuhayr bin Abi Salma perunding bijaksana yang memadamkan
perseteruan antara pimpinan Al-Harith bin `Auf dan Haram bin
Sinan al-Marriyan dari Kabilah Abas dan Dhibyan dan terpadamnya api
persengkitaan yang melibatkan pampas an sejumlah 3,000 ekor unta. Peristiwa ini
menjadi tema dan ilham kepuisiannya yang istimewa dan menjadi antara puisi
al-Mu`allaqat yang penting. Dengan puisi-puisinya ia memuji Haram Ibn Sinan
sebagaimana dia juga memuji Al-Harith bin Auf. Dia banyak mendapat kurniaan
hasil dari puisi-puisi pujiannya yang indah.
Menurut Muhammad Hassan al-Zayyat, ``Keindahan dan kehalusan
puisi Zuhayr mempengaruhi Sayyiduna Umar bin al-Khattab yang pernah meminta
orang mengungkapkan puisi Zuhayr dengan
mengatakan, ``Ungkapkan kepadaku sebahagian daripada puji-pijian Zuhayr, maka
diungkapkan kepadanya.`` lalu katanya:
``Dia adalah seindah ungkapan kata bagi kamu.`` sambil dia
menambah,
``Demi Allah, sesungguhnya kita menerima sebaik-baik
kurniaan. Sesungguhnya telah hilang apa
yang diberi kepadanya dan yang kekal apa yang diberi kepada kamu.``
Adalah Zuhayr dikatakan dengan ketajaman fikiran, tepat
jangkaan adalah seorang yang warak, menyerah kepada ketentuan Allah beriman
dengan Allah dan Hari kiamat. Ini bererti dengan umurnya yang panjang lebih
dari 90 tahun, Zuhayr adalah berkesempatan dari zaman Jahiliyyah hingga ke
zaman Islam. Ini terbukti dari puisi Mu`allaqatnya dia mengungkapkan:
Kamu tidak dapat menyembunyikan dari Allah apa di dalam dada
kamu
Walau bagaimana disembunyi Allah mengetahui apa yang kamu
cuba sembunyikan
Tidak lari dari dicatat di dalam kitab dan tersimpan
Hingga hari hisab pembalasan atau lebih awal terima
pembalasan.
(Ahmad Hassan al-Zayyat, Tarikh al-Adab al-`Arabiyy, tt:
52).
Tentang umurnya yang lanjut kata Zuhayr:
Nyata bagi usiaku menjangkau Sembilan puluhan
Mengikut tambahan sepuluh dari lapan puluhan.
(Ahmad Hassan al-Zayyat, tt: 52)
Zuhayr meninggal sebelum tahun Hijrah 11 tahun. Dia dan dua
anaknya Ka`b dan Bujayr menerima Islam.
Zuhayr adalah benar-benar dari turunan yang meminati dan menghasilkan puisi,
iaitu bapa Abu Salma dan bapa saudara sebelah perempuan, dua adik perempuannya,
iaitu Salma dan Al-Khansa dan saudaranya Bujayr adalah dari kalangan
penyair-penyair terkenal. Puisinya mengandungi
hadap yang jelas, tidak bersifat
liar dari segi bahasa dan tidak pelik dari peristilahan. Dia adalah
salah seorang penyair yang begitu indah dari segi pujian, membuat contoh
bandingan dan menyisip dengan hikmat.
Tajuk puisi Mu`allaqatnya ialah mengenai pujian terhadap Al-Harith
bin Auf dan Haram bin Sinan dalam usaha mendamaikan antara `Abbas dan Dhibyan
Kata Zuhayr:
Bila kuketahui rumah kataku kepada berempat
Adakah tidak mencakupi subuh dan keselamatan ?
Tambah Zuhayr,
Terlihat temanku, adakah engkau lihat sebarang tipu daya
Mendukung kemuliaan dari rendahnya kekejian
Diwarnai kata-kata melepaskan beban dan semuanya
Hanyut ke belakang dari tuntutan darah keji dendam
(Ahmad Hassan al-Zayyat, tt: 53-54).
Antara puisi nasihatnya dan kemegahan, kata Zuhayr:
Aku lihat Bani Imriil Qays mendabit dada kepada kami
Kata mereka itu kami lebih ramai golongan penyair
Sulaim bin Mansur dan turunan Amir dan
Sa`ad bin Bakr dan Nusur dan A`sar
Ambillah peluang kamu wahai keluarga `Ikram ingatlah
Atau perlihatkan kami kasih sayang secara ghaib diingati
Ambillah peluang dari kemesraan kita mengiratkan hubungan
Kenangkan peperangan lampau hendarkan nyala persengkitaan.
(Fuad Afram al-Bustani, Al-Majani al-Hadithat, Jl. 1,
al-Matbaat al-Kathulikiyyah, Beirut, tt:
100).
Sesungguhnya dari puisi-puisi Zuhayr tercermin bukan saja
kehalusan rasa dari segi kepuisian, tetapi kehalusan adab dan akhlak berbanding
dengan penyair-penyair yang lain sebagaimana telah diperkatakan sebelum ini.
Sekian.
No comments:
Post a Comment