BBB, 24 Rabiul Awwal 1436 = 15 Januari 2015
(Khamis):
Kadang-kadang terpupuk di dalam sesebuah budaya nilai-nilai yang mengidentiti watak baik atau sebaliknya, misalnya terdapat dalam masyarakat Melayu cerita mengenai watak Mat Jenin yang bersifat angan-angan (boleh dipositifkan), Lebai Malang (lemah berfikir) dan Pak Pandir (bodoh dan betul bendul). Tema dan watak cerita dijadikan bahan lelucon. Di dalam budaya Arab sejak zaman Jahiliyyah hingga Islam terdapat watak-watak yang dilegendakan, bahkan menjadi imej bukan setakat watak secara personal, tetapi menjadi imej dan budaya kepada masyarakat. Misalnya watak Hatim al-Ta`i ialah tokoh realiti dalam sejarah yang bersifat pemurah dan memuliakan tamu. Watak ini dilegendakan dan imej ini dikaitkan dengan orang Arab dan menjadi identiti, bahawa orang Arab adalah bersifat pemurah dan amat memuliakan tetamu ! Begitu juga dengan watak Abu Nuwwas (watak cerdek dan kreko) pada zaman pemerintahan Sultan Harun Al-Rashid. Cerita dijadikan bahan hiburan tentang kebijaksanaan watak dan lelucon.
Hatim Al-Ta`i adalah legenda dalam budaya
Arab. Nama sebenar Hatim (m.605M. sebelum Islam) ialah Hatim bin Abdullah bin
Sa`ad bin al-Hashraj daripada kabilah Ta`i dan ibunya `Inabah binti Afif yang
juga dari Kabilah Ta`i. Sebagaimana disebutkan Hatim ialah seorang `Pemurah dan
Pemulia Tamu`. Sifat pemurah dan memulia tamunya menjadi terkenal hingga
terbina sebagai `Legenda` hingga dikatakan tentangnya:
`Ke mana dia pergi orang mengenalinya, seorang
berprestasi tinggi, apabila dia bertentang pendapat dia menang, apabila
mendapat habuan dia membahagikan, apabila dimohon dia memberi, tangannya
terbuka dan dapur masakannya sentiasa menyala.``
(Diwan Hatim al-Ta`i, Dar Sadir, Beirut: tt:
5).
Banyak cerita tentangnya dan puisi
diungkapnya. Antara cerita:
Pada suatu hari dalam perjalanan Hatim di
`Anazah, terdapat di situ tawanan-tawanan. Mereka meminta tolong kepada Hatim,
dia menebuskan tawanan-tawanan dan membayar jumlah yang dikenakan. Berikut dari
pembebasan mereka dibekalkan belanja perjalanan pulang.
Adalah dikatakan bahawa bapa kepada Hatim
telah meninggalkan harta pesaka antaranya sejumlah unta. Satu rombongan dalam
perjalanan untuk menemui Raja Al-Nu`man, antara di dalam rombongan ialah
pimpinan seperti `Ubaidah bin al-Abras, Bish bin Abi Hazim dan penyair
Al-Nabighah al-Dhibyani. Mereka singgah bertandang di kediaman Hatim yang sudah
terkenal sebagai dermawan dan pemulia tetamu. Hatim menyambut mereka, walaupun
tidak mengenali mereka. Bagi meraikan mereka Hatim menyembelih tiga ekor dari
untanya. Sifat pemurah dan meraikan tamu Hatim ini makin terkenal diperkatakan
termasuk oleh tokoh-tokoh penting yang bertamu dengannya.
(Diwan Hatim al-Ta`i, tt: 5 – 6).
Antara cerita ialah Raja Rum dengan Hatim.
Diceritakan bahawa Raja Rum (Qaisar) tertarik dengan cerita sifat dermawan dan
memulia tamu, Raja telah menghantar hadiah seekor kuda tunggangan yang elok
kepada Hatim, berikutnya Raja menghantar perutusan bagi menemui Hatim untuk
menjemputnya ke istana, tanpa mengetahui siapa rombongan yang datang
menemuinya, Hatim menjamu rombongan Raja yang datang, apabila dijemput Hatim
untuk mengunjungi Raja, didapati dia tiada tunggangan. Apabila ditanya di mana
Kuda yang telah dihadiahkan. Dia menjawab, bahawa dia disembelih bagi meraikan
mereka (tuan-tuan) yang datang. Rombongan terkejut dan tidak menyangka mereka
dijamu dengan daging kuda yang dihadiahkan. Dengan itu mereka yakin tentang
sifat pemurah dan memuliakan tetamu Hatim.
(Diwan Hatim al-Ta`i, tt: 24.)
Hatim berpuisi tentang:
Harta
Wahai harta seorang terus belanja didesak masa
Wahai harta terus pergi terpaksa dikejar dicari
Wahai harta hakikatnya seorang dikejar maut
Lelah sepanjang belum tentu mendapat pulangan.
(Diwan Hatim al-Ta`i, tt: 33).
Tentang berbelanja kata Hatim
Mereka berkata jangan rosakkan harta,
simpanlah
Tidak bagiku sebagaimana katamu tuan
Makanlah dari rezeki Tuhan, jangan bimbang
Dia Pemurah bakal mengurniakan harta tambahan
Aku belanja hartaku di kediaman dan di
perjalanan
Dia adalah pemudah cara bagi segala urusan
Memadai bagiku harta yang datang dan pergi
Inilah hakikat kehidupan yang kulalui.
(Diwan Hatim al-Ta`i, hlm. 41).
Hatim bercakap kepada isterinya Mawiah bt.
Abdullah:
Aku Tidak Suka Makan Berseorang
Panggillah Anak perempuan Abdullah dan Malik
Anak Zil Burdin dan Anak al-Faras al-Wardi
Apabila sudah siap hidangan mari sama makan
Makanlah sekenyang, aku tidak suka makan
berseorang !
(Diwan Hatim al-Ta`i, tt: 43.
Adatku
Katanya engkau merosakkan diri dengan
berbelanja
Janganlah dengan pemurahmu menjadi celaka
Kataku, biarkan aku, kerana ini adat mesraku
Bukankah bahagia tidak dikecapi melainkan
bersama ?
(Diwan Hatim al-Ta`i, tt: 44).
Demikianlah secebis dari banyak cerita dan
ungkapan-ungkapan puisi Hatim al-Ta`i yang bersifat pemurah dan pemulia tamu
yang mesra pembaca. Ia menjadi kemegahan dan lambang pemurah dan memulia tamu
yang menjadi budaya masyarakat Arab. Kita juga perlu watak dan imej positif di
dalam masyarakat kita sebagai panduan murni bagi generasi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment