January 11, 2015

`Antarah Antara Penyair Tergolong Di Bawah Al-Mu`allaqat: Mangsa Status Dan Keturunan


BBB, 19 Rabiul Awwal 1436 = 10 Januari 2015 (Sabtu):


Dilihat dari segi  latar, penyair ini bukan dari turunan yang dimegahkan. Satu ciri jahiliyyah bahawa seorang anak dari gundik yang rendah tarafnya tidak diakui oleh tuannya (sebagai bapanya), jika dia tidak mampu muncul dengan sebarang keistimewaan. Demikianlah `Antarah  (525-615M.) yang namanya saja meletakkannya pada taraf yang rendah - `Antarah bererti  `Lalat` dari ayah bernama  Shaddad bin Amrin berasal dari Najd beribukan seorang perempuan Habshi yang hitam yang dipanggil Zabibah yang menjadi tawanan ayahnya dalam satu peperangan. Dengannya melahirkan `Antarah, sebelumnya ibunya telah melahirkan beberapa anak bertaraf hamba dengan suami lain dari Shaddad. Dengan kedudukan yang rendah ini ayahnya tidak mengakuinya  sebagai anak, lantaran tidak mau mengaitkan diri dengan  anak dari hamba. Dia tidak diiktiraf kecuali ada sesuatu keistimewaan darinya. `Antarah bukan saja hitam, tetapi mempunyai bibir bawah yang terbelah ! yang juga menjadi bahan panggilan kepadanya (al-Falha`), juga digelar sebagai  `al-Mughallis` (Malam Pekat Hitam !).
Insaf dengan kedudukannya `Antarah terkenal sebagai seorang yang baik, lembut  hati dan pemurah dan sering menyampaikan pertolongan. Kehalusan jiwa ini memupuk dirinya kemahiran mengungkapkan puisi,  disebalik dari itu dia pula seorang yang berani. Semua sifat terpuji ini selagi `Antarah tidak dizalimi. Di dalam hal ini dia berpuisi:
Mereka memuji diriku kerana mereka tahu
Aku pemaaf, bergaul menjaga batas, tapi jangan dizalimi.
`Antarah bangkit dari jiwa hamba kepada tokoh yang cekal dalam peperangan dan pemimpin yang membawa kepada kemenangan (Bagi menunjukkan kemampuannya). Dia memimpin dalam peperangan yang dikenali sebagai `Perang Dahis` dan `Ghabra` yang meletakkannya sebagai tokoh pahlawan. Melihat kepada kepahlawanannya, ayahnya baru memberinya kata-kata rangsangan, sedangkan dalam jiwa `Antarah` penuh dendam oleh perlakuan ayahnya terhadap dirinya sebelumnya.
Dari segi perpuisian dia mempunyai kemampuan mengungkapkan puisi dengan penuh kelembutan, kehalusan jiwanya bertambah oleh cintanya terhadap sepupunya bernama ``Ublah`` binti Malik bin Qurad yang tidak kesampaian, antaranya turut ditentang keluarga dengan kedudukan tarafnya yang rendah dan menjadi tema yang menghaluskan puisinya dan cerita antara mereka menjadi buah percakapan  lisan  di tengah masyarakat. Antara puisi Mu`allaqatnya berkenaan:
Berterusan kuteguk minuman selepas
Lama kumenjenguk  dalam pencariian  
Kemabukanku sesungguhnya membawa
Kerosakan harta dan maruahku tanpa gantian
Apabila ku bersuara tiada lantunan gema
Sebagaimana kauketahui di mana tarafku
Berterusan kehinaan berlemparan padaku
Tapi tiada ruang pelarian dan tiada keselamatan !
(Ahmad Hassan al-Zayyat, Tarikh al-Adab al-Arabiyy, tt: 59).
Bahawa adalah diakui dalam kehitaman dan kehuduhan wajah `Antarah tersimpan kehalusan jiwa dan kehalusan rasa. Alam sekeliling dan masyarakat menekankan kejiwaannya. Walaupun dia cuba mengatasi tekanan jiwa dengan menunujukkan keberanian dan kejayaan-kejayaan di dalam peperangan-peperangan, tetapi semuanya tidakl dapat mengubat kelukaan jiwanya lantaran mata masyarakat melihatnya begitu hina dan harapan untuk mengubat jiwanya dengan yang diharap menjadi temannya – Ublah,  sepupunya pun melihatnya sebagaimana masyarakat keliling melihat padanya. Kata `Antarah lagi:
Terkumpul dari permulaan segala kebimbangan
Sehingga jadilah aku terpinggir di pengasingan
Aku memujuk diriku mengadapi segala secara santai
Lebih senang kuteguk minuman menghilang ingatan
Tika itu fana dari segala rasa ketahui olehmu
Seseorang itu mati walau tidak dibunuh tangan
Cita-cita jika dipasang di angan-angan terbayang
Memberi  ruang menyusuri arah ditujukan.
(Ahmad Hassan al-Zayyat, tt:  60).
Berbagai pendapat mengenai pengakhiran hayatnya, kata Ibn Habib dan Ibn Kalbi, `Antarah berperang ke atas Bani Nabhan daripada turunan Ta`I, ketuaannya menolaknya kepada kekalahan, sehingga dia mengungkapkan:
Telah menang Bani Nabhan yang kutentang
Seolah-olah kesannya menyekat ku ke depan
Kesan kezaliman di kawasan keasingan.
Berkata Ibn Kalbi di dalam peperangan berkenaan dia dibunuh oleh seorang bernama al-Asad – Singa Garang. Tetapi kata Abu `Ubaidah, oleh kerana ketuaan usianya , dia keluar dengan unta untuk menemui kenalan dari Bani Ghatafan, dia dihujani ribut padang pasir yang membawa kepada kematiannya. Semasa itu umurnya melepasi usia 90 tahun.
`Antarah meninggalkan puisi antara yang terkenal, ialah Al-Mu`allaqatnya. Menjadi kajian dan keasyikan bagi peminat-peminat puisi dan cerita-cerita mengenai cinta `Antarah terhadap sepupunya `Ublah`. Temanya bersifat megah dan semangat, cinta dan kemanusiaan dan masyarakat dan status kedudukan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment