April 3, 2008

DIALOG YB DI LADANG BANGI


Bangi, 1 April 2008 : YB Dr Shafie Abu Bakar telah menghadiri satu perjumpaan dengan pekerja ladang di Bangi. Pertemuan itu bermula jam 5.30 petang dan berakhir kira-kira jam 7.00 petang. Turut sama hadir dalam dialog pertemuan itu ialah En. Arutcelvan- Setiausaha Parti Sosialis Malaysia (PSM), Mr Lau Fook Sang (Wakil Kelab Penyokong Kaum Tiong Hua) dan juga Hj. Abdul Abdul Karim (Ketua Cawangan Bangi Lama).

Ladang tersebut menempatkan 35 buah keluarga. Mereka tinggal di sana sejak tahun 1984 lagi. Kehadiran YB Dr Shafie telah sedikit banyak menggembirakan mereka. Di wajah mereka kelihatan jelas pengharapan yang tinggi agar masalah mereka segera diselesaikan. Ternyata dialog itu menemukan pelbagai masalah yang tidak pernah cuba diselesai secara serius di zaman pemerintahan UMNO/ Barisan Nasional. Beberapa masalah penting yang diadukan kepada YB Dr Shafie Abu Bakar adalah seperti berikut:

1) Majikan ladang memaksa mereka meninggalkan rumah dan ladang dengan memberika pelbagai lasan.

2) Rumah yang didiami kurang selamat kerana sungai yang merentasi ladang selalu dinaiki air. Sering kali berlaku banjir yang menyebabkan berlakunya kerosakan harta benda.

3) Rumah yang tidak sesuai dan daif.


Mereka turut menyatakan bahawa permasalahan ini sudah pun dibawa ke pengetahuan majikan ladang, bekas ADUN Bangi dan pihak MIC secara bertulis. Namun sehingga kini mereka tidak mendapat apa-apa balasan kecuali janji-janji kosong.

Dalam ucapan wakil penduduk-En Arul Krishnan, beliau memberitahu bahawa syarikat yang bertanggungjawab iaitu Golden Hope telah menghantar notis kepada mereka supaya pindah daripada ladang tersebut. Namun, jika ditakdir pindah, ke mana harus dituju. Katanya, syarikat tersebut tidak pula menjaga kebajikan mereka walaupun mereka sudah lama menghuni ladang tersebut. Tambahnya, penduduk merasakan bahawa mereka tidak dianggap penting oleh pihak syarikat dan kerajaan pimpinan Dato' Seri Khir Toyo ketika itu . “ Kami ni seolah-olah seperti habis manis sepah dibuang, katanya lagi”. Justeru mereka mengharapkan agar syarikat dapat membela mereka sebagai balasan terhadap kerja mereka di ladang tersebut.

YB Dr Shafie ketika sidang dialog itu berkata pihaknya berjanji akan membawa perkara tersebut kepada Exco Buruh dan Pekerja Ladang iaitu Kavier untuk diambil tindakan. Beliau juga berjanji sekiranya perlu, kes tersebut akan di bawa ke Kementerian Buruh dan Tenaga Rakyat.

No comments:

Post a Comment