May 21, 2012

Ikatan Kasih Bakti Siswa UPM & Gotong Royong

BBB, 28 Jamadil Akhir 1433 = 20 Mei 2012 (Ahad):

Pagi ini Adun ke Kampung Bahagia Bangi bagi meraikan mahasisaw/I UPM yang melaksanakan Program Ikatan Kasih Bakti Siswa UPM 2012 yang dijalankan di Kampung Bahagia Bangi dengan kerjasama JKK Kampong Bahagia Bangi yang diketuai oleh Ketua Kampong En. Norazlan Nordin, manakala 70 orang mahasiswa/I yang kebanyakannya tahun satu diketuai saudara Muhamad Azim bin Kamal dengan Fasilitator ialah Puan Nurul Farhana dan En. Rajan

Photobucket

Bagi mahasiswa/I berkenaan Projek Ikatan Kasih Bakti Siswa ini adalah merupakan sebahagian dari Kursus Kegiatan Luar Kampus yang mesti diambil oleh setiap siswa/I, tanpa mengambilnya akan dianggap gagal. Kehadiran siswa/siswi ini diraikan oleh Ahli JKKK dan penduduk seperti Dr. Azmi, saudara Sanusi dan beberapa yang lain. Adun bukan setakat dijemput, tetapi juga memberi peruntukan bagi program yang berkenaan. Ketibaan Adun di sini bagi merasmikan program gotong royong membersihkan kawasan sekitar surau, balai raya dan sekitar kampong

Photobucket

Majlis bermula dengan nyanyian Negaraku dan diikuti dengan pembacaan doa. Kemudian Aturcara dimulakan dengan ucapan dari Pengarah Program saudara Muhamad Azim bin Kamal menyatakan, bahawa beliau mengucapkan terima kasih kepada Ketua Kampong dan AJK yang sudi menerima kehadiran mereka sempena Program Ikatan Kasih Bakti Siswa UPM dan menurutnya, program lebih bermakna dengan kehadiran Adun. Beliau berharap melalui program ini siswa/I dapat memahami kehidupan penduduk di Kampong Bahagia dan dapat menjalinkan hubungan silaturrahim antara siswa/I dan penduduk.

En Norazlan dalam ucapannya mengalu-ngalukan kehadiran siswa/siswi untuk bergotong royong di kawasan Kampong Bahagia dan berharap usaha membersih kawasan akan menyedarkan penduduk untuk terus menjaga kebersihan dan kesihatan. Beliau berharap aktiviti berjalan lancar dan diharap tidak menimbulkan sebarang masalah. Beliau berterima kasih kepada Adun Bangi yang bukan saja menyediakan masa datang meraikan siswa/I, tetapi juga memberi peruntukan bagi membantu kegiatan gotong royong yang berlangsung.

Adun Bangi mengucapkan terima kasih kepada Penganjur dari UPM yang memilih Kampong Bahagia bagi menjalankan gotong royong. Ini bukan pertama kali siswa/I turun ke kampong di Dun Bangi, kunjungan seperti ini dilakukan oleh siswa/I dari Uniten, Kuis dan Universiti Pertahanan Nasional. Kehadiran mereka diharap dapat memupuk persefahaman yang baik antara Adun, Ketua Kampong dan penduduk dengan siswa/i. Selain dari gotong royong diharap siswa/I dapat memberi penerangan dan semangat kepada pelajar-pelajar yang ada di sini bersungguh-sungguh dalam pengajian.

Selepas upacara Perasmian sesi bergambar beramai-ramai diadakan dan gotong royong bermula.

Photobucket

Sementara itu pada hari ini Adun menghadiri tiga lagi kegiatan gotong royong, sebelum ke Kampung Bahagia Bangi, jam 8.30 pagi Adun Bangi terlebih dahulu ke Seksyen 3 bagi merasmikan gotong royong bagi Pangsapuri Seksyen 3 berkenaan. Kehadiran Adun disambut oleh Pengerusi Jawatankuasa Penanja Penduduk, Haji Mohd Dawam Mokhtar dan penduduk setempat. Mereka beramai-ramai turun lebih kurang 100 orang bersedia untuk bergotong royong. Adun diminta berucap ringkas dan memuji semangat dan kerjasama penduduk bagi membersih kawasan secara bergotong royong. Adun mengingatkan kesihatan adalah perkara penting, tapi kita tidak menyedari nikmatnya, kecuali apabila kita sakit. Tapi kita tak mahu sakit, sebab itu sama-samalah kita menjaga kebersihan dan kesihatan agar kita terus hidup dalam keadaan sihat. Pada hari ini juga Adun berkunjung ke kegiatan gotong royong membaiki Pondok Menunggu di Jalan 3/6J membaiki Pondok berkenaan. Walau bagaimana Adun tidak berkesempatan bersama bergotong royong, kerana majlis sudah berlalu, walau bagaimana kehadiran Adun ditunggu dua orang AJK dan menerima sumbangan cek RM3000 dari Adun bagi membaiki pondok menunggu di situ.

Photobucket

Sementara itu pada tengahari hari ini Adun juga ke Jalan 4/6B bagi merasmikan Hari Kecemerlangan Pelajar. Semalam (kelmarin) sebenarnya Adun telah turun di sini bagi menyertai kempen anti denggi yang diadakan oleh Penduduk diketuai Tuan Haji Abd. Shukor Mohd Ali Pengerusi Persatuan Penduduk dengan kerjasama Pejabat Kesihatan Kajang. Pihak MPKj juga menghantar tenaga kerja dan lori bagi mengangkat sampah. Setelah melakukan pembersihan semalam maka pada tengahari ini diadakan Majlis Hari Keluarga dan Keraian pelajar-pelajar cemerlang. Menurut Tuan Haji Abd. Shukor Mohd. Ali terdapat 3 orang pelajar cemerlang SPM 2011 dan 5 orang lulus cemerlang bagi peringkat PMR.

Photobucket

Photobucket

Adun Bangi menyampaikan Anugerah Cemerlang kepada pelajar-pelajar dan berkesempatan makan tengahari bersama penduduk.

Sekian.

No comments:

Post a Comment