KONSEP NEGARA
BERILMU
(Fikrah
Bangiu: 636 )
BBB:
01 Safar 1442H. = 19 September 2020M.
(Sabtu).
Kewujudan
adalah sumber ilmu. Kita adalah
sebahagian daripada sumber ilmu. Manusia adalah teristimewa dari segala sumber
berkenaan, kerana manusia dikurnia Pencipta kebolehan (malakah) mengenalpasti sumber-sumber
berkenaan, iaitu melalui kebolehan akal dan
jiwa yang dikurnai kepada manusia.. Dengan kurniaan peralatan yang ada pada manusia ini
mereka berinteraksi dengan alam sekitar
yang mengelilingi mereka dan menggunakannya untuk kepentingan mereka.
Manusia secara dinamik digerak oleh beberapa faktor.
Yang penting adalah faktor kehidupan dan
keselamatan di dalam memelihara diri dan penerusan generasi. Digerak oleh
kepentingan kehidupan dan keselamatan manusia
mengenalpasti eleman-eleman ilmu.. Manusia mengenalpasti alam sekitar
yang ada di sekeliling mereka. Misalnya mengenalpasti tumbuh-tumbuhan dan
binatang-binatang, mengambil manfaat dari tumbuhan sebagai makanan demikian
juga dengan haiwan. Menjadikan gua dan
bahan dari tumbuhan dan tanah sebagai tempat dan alat bagi perlindungan bagi
keselamatan. Pada peringkat awal manusia mengambil faedah dari bahan yang sedia
ada. Mereka memahami sifat tumbuhan yang boleh ditanam dan dihasilkan. Demikian
dengan binatang yang boleh dipelihara bagi tujuan pembiakan dan dapat dimakan.
Proses mengenalpasti sifat dan tabiat ini adalah proses keilmuan yang terus
berlaku dan berkembang. Proses mengenalpasti dan penggunaan bahan tumbuhan dan
hewan bagi tujuan kehidupan ini memakan masa yang panjang yang pengwujudan,
pengekalan dan penerusan adalah berlaku berterusan, bahkan aspek-aspek ini
bertereusan hingga kini dengan berlaku ciri-ciri kemajuan.
Manusia
berkembang dengan pertambahan jumlah kependudukan dengan terbentuknya keluarga
dan kiomnuniti. Mereka berkembang berdasarkan keilmuan yang makin dikuasai.
Mereka
menguasai keilmuan yang berhubung dengan pertanian, penternakan dan menyubur
dan memperbanyakkan penghasilan. Mereka makin mendalami keilmuan yang berhubung
dengan pembinaan tempat kediaman dan mewujudkan kelompok-kelompok kediaman di
tempat-tempat yang strategik dan banyak dengan sumber-sumber kehidupan. Mereka
mengembangkan kehidupan berkeluarga dan
kehidupan bermasyarakat. Dari kehidupan berkelompok ini menyedarkan mereka
pentingnya keselamatan dan mewujudkan sistem keselamatan supaya tidak diceroboh
oleh pihak yang lain. Dari sini timbulnya kesedaran berkampung, berkawasan dan
bernegeri. Timbul di kalangan mereka
ketua dan mereka yang mengendalikan pemerintahan. Namun melalui sejarah yang
dilalui manusia, timbul dari kalangan mereka
sifat ingin menguasai yang lain, mungkin kerana mau mendapat kemewahan dari apa yang
didapati dan dikuasai oleh yang lain, lantaran itu tidak jarang berlaku persengkitaan
dan peperangan menyebabkan yang kuat menguasai yang lemah, lantaran timbul usaha
membina kekuatan agar diri menjadi kuat dan tidak dicerobohi oleh yang lain.
Dalam
kehidupan bermasyarakat ini, hasil dari desakan untuk hidup, mempertahankan
kekuasaan, menjamin keselamatan dan berlaku perhubungan dengan yang lain dengan
mencari kaedah yang lebih baik wujud
sistem berilmu, berkeluarga, sistem nilai, sistem ekonomi, keselamatan,
pertahanan, perhubungan dan perdagangan.
Kesedaran
keilmuan adalah hasil dari pengalaman di dalam kehiudupan. Ini diwarisi oleh
generasi melalui penerusan pengalaman, penyimpanan maklumat dalam ingatan dan
rakaman dan peralatan. Bila semakin maju maklumnat dirakam melalui kaedah
budaya tinggi yang dipelajari
secara tulisan yang dapat
diwarisi, wujud kaedah pembelajaran bagi penerusan. Dari berpengalaman termasuk
dari luar wujudnya sistem pengajian yang dikenali kemudian sebagai persekolahan
dan penerusan darinya hingga ke peringkat atas.
Pengajian formal sedemikian adalah metod yang paling utama di dalam menghimpun bahan ilmu, pengajian, penambahan
dan penerusan. Antaranya dikenali dengan perpusatakaan dengan berbagai-bagai
kaedah penyimpanan yang dapat dimanfaatkan oleh generasi.
Pada
zaman moden ini wujud pembelajaran dari peringkat pra-sekolah seperti tadika,
taska, pasti dan sebagainya. Seterusnya wujud sekolah rendah, menengah, tinggi,
kolej, matrikulasi, dan wujud peringkat pengajian tinggi seperti kolej universiti
dan universiti dan tahap-tahap peningkatan dan kualiti.
Bidang-bidang
yang ditekankan di dalam pengajian dapat
dikategorikan kepada kajian yang bersifat benda fizikal dan kajian yang
bersifat nilai..
Dengan
kajian yang bersifat fizikal manusia membina bandar, membina kediaman secara
treratur, wujudnya kenderaan yang mempercepatkan hubungan, wujudnya
perladangan, industri dan perniagaan, Seterusnya terbangunnya sistem ekonomi,
kaedah pertahanan yang lebih canggih, politik pemerintahan dan perhubungan
antarabangsa. Setererusnya berkembang kemajuan di dalam berbagai bidang.
Sekian.
No comments:
Post a Comment