August 28, 2011

Cik Li Mun & En. Yi Ting Buat Aduan Rumah Retak Dan Rosak Serta Tanah Runtuh Di Kawasan Rumah Mereka Di Kajang Baru

BBB, 27 Ramadhan = 27 Ogos (Sabtu):

Jam 4.00 petang Adun ke Taman Bukit Kajang Baru, berikutan dari aduan yang disampaikan sendiri di Pejabat Adun oleh Cik Li Mun anak bagi pemilik rumah No. 2, Jalan Baru 18, Taman Bukit Kajang Baru, Kajang iaitu Encik Phang SiewLian. Surat salinan aduan kepada Jabatan Jurutera, MPKj dan Police Report disertakan menyatakan kerisauan rumahnya turut retak dari runtuhnya rumah jirannya En. S.K.Lim No.1 , Jalan Baru 18 pada petang 17 Ogos 2011 yang lepas dan Adun sendiri datang melawat pada tengahmalam hari tersebut.

Berikutan Aduan di Pejabat Adun itu, Adun berjanji turun pada hari ini. Tunggu di sana ahli-ahli yang berdekatan dengan Taman di atas, iaitu saudara Azmi Ahmad, Tuan Haji Abdul Razak bin Abdul Latif dan saudara Azizi. Kehadiran kami disambut oleh Cik Li Mun yang baru pulang kerja dari Cyberjaya dan dibenar masuk ke dalam rumah yang mana ada dua adik beradik perempuan dan lelaki. Ibu bapa mereka belum pulang. Kami ditunjuk dinding yang retak dan melihat belakang rumah dari dalam yang mana tembok tinggi sedang dibina. Kami dapati bahaya yang mungkin berlaku runtuhnya tembok yang amat berdekatan rumah Encik Phang. Hujan lebat juga boleh menghakis tanah di bahagian belakang yang boleh melembutkan tanah dan boleh meruntuhkan lagi rumah En, S.K Lim yang telah runtuh itu bersama dengan rumah En. Phang. Setelah saudara Azizi mengambil gambar dalaman dan keluar dari dalam rumah, kami keluar dan melihat keruntuhan rumah En. S.K. Lim dari luar. Kami nelihat tembok yang baru dibina begitu tinggi yang memang bahaya sekiranya berlaku keruntuhan tembok yang boleh menimpa kedua-dua rumah.

Sedang kami berbincang dengan jiran rumah berdepan dan beberapa pekerja tanah yang sedang ditembok oleh Syarikat Ara Asa Sdn. Berhad dari Cheras itu, anak Tuan rumah yang runtuh - S.K.Lim, iaitu En. Yu Ting tiba, beliau diberitahu oleh Cik Li Mun kehadiran kami. Keluarga Rn. S.K.Lim berkenaan berpindah ke rumah anak-menantunya di Saujana Impian, Kajang. Beliau membawa salinan surat-surat dari MPKj yang menyamannya kerana membuat kerja-kerja ubahsuai tanpa kebenaran hingga menyebabkan berlaku keruntuhan dari MPKj dan surat arahan menghentikan sebarang kerja di bangunan yang runtuh, kerana kemungkinan tembok yang runtuh membawa kepada runtuhnya kedua-dua bangunan yang diadukan kepada Adun. Menurut Yu Ting yang membawa surat berkenaan, ayahnya yang sudah berpencen itu berada di dalam keadaan tertekan dengan kerosakan hartanah, akan didenda dan tidak diketahui bila boleh dibaikpulih dan kos yang terpaksa ditanggung. Pemilik, Adun difahamkan tidak mengambil perlindungan ansuran.

Setelah berbincang dengan anak-anak pemilik kedua-dua rumah. Adun hanya mampu berjanji akan membawa semua perkara ini ke perbincangan yang melibatkan tuan-tuan punya rumah, Ahli MPKj kawasan ini – saudara Adram Musa, Pemaju dan pihak MPKj sendiri, Tindakan akan diambil selepas raya nanti.

Sementara itu bagi melupakan sejenak kerisauan yang dihadapi oleh kedua-dua keluarga berkenaan yang diwakili anak-anak masing-masing, Adun meminta saudara Azizi mengambil kuih-kuih raya yang dibekal Kerajaan Negeri kepada Adun-Adun beberapa hari lepas, yang antaranya sengaja Adun bawa sebahagiannya di dalam kereta Hilux Pejabat Adun untuk dihadiahkan kepada sesiapa Adun ziarahi sempena sambutan Idul Fitra. Dua kotak kuih raya Adun hadiah kepada Cik Li Mun anak perempuan En. Phang dan dua kotak lagi kepada En. Yu Ting anak lelaki En. S.K. Lim. Kami bergembira dan ceria seketika lebih-lebih lagi mereka mengucapkan Selamat Hari Raya kepada kami, sebelum meminta diri.

Sekian.

No comments:

Post a Comment