August 27, 2011

Menyampaikan Keceriaan Kepada Warga Emas Yang Keuzuran

BBB, 25 Ramadhan = 25 Ogos (Khamis):

Program Jom Shopping bagi warga Emas di Dun Bangi dijalankan pada Khamis 18 Ogos 2011. 100 orang dari yang mendaftar peringkat awal dipilih bagi menerima voucher Jom Shopping di Pasaraya Econsave, Jalan Reko, Bangi. Walau bagaimana daripada 100 orang dipanggil yang datang mrndaftar di Pejabat Adun dan seterusnya dibawa ke Pasaraya Econsave hanya 81 orang sahaja. Manakala 19 orang yang lain tidak dapat menghadirkan diri oleh kerana keuzuran atau tiada yang dapat membawa mereka ke pejabat. Peruntukan untuk mereka dibelanjakan dengan membeli keperluan-keperluan asas seperti beras, gula, susu, minyak masak dan berbagai lagi hingga ke jumlah RM100.00 sebagaimana diperuntukkan dan barang-barang dibawa ke Pejabat Adun Bangi. Mereka yang tidak dapat datang dihubungi lagi untuk datang mengambil brangan yang dibeli untuk mereka. 10 orang dari mereka atau waris mereka datang mengambil barang-barang berkenaan.

Setelah dibuat kepastian didapati hanya 9 0rang sahaja tidak dapat datang. Bantuan adalah untuk keceriaan bagi Warga Emas menyambut hariraya. Tempoh bagi kami keluar menyampakan bantuan hanya dua hari sahaja lagi, yakni hari ini dan esok. Selepas itu semua tenaga kerja akan bercuti dan pulang ke kampong masing-masing. Kami mebuat keputusan turun pagi ini dan cuba selesaikan penyerahan barang-barang pada tengahari ini. Adun sendiri keluar memandu kenderaan disertai dua pengiring yang akan menurun dan mengagihkan barang-barang. Sebelum keluar kami hubungi Ketua-Ketua Kampong untuk bersama kami mengenal pasti lokasi Warga Emas yang dilawati.

Pada dasarnya semua Warga Mas masih sihat, sebab itu mereka dapat datang bersama ke pasar raya, tetapi sebahagian dari mereka sakit dan tidak mampu keluar, contohnya Warga Mas pertama ditemui En. Sohimi bin Ismail di Seksyen satu BBB, tidak dapat keluar kerana uzur dan beliau dirumah ditemani isteri setia. Kami menyampaikan barang-barang dan mengucapkan selamat Hariraya Maaf zahir dan Batin. Selepas itu kami ke Sungai Ramal Luar ditemani Ketua Kampong En Latib. Pada dasarnya dua orang yang dilawati di sini iaitu En. Abu Bakar dan Puan Siti Saleha masih sihat. Kami seronok mendengar cerita En. Abu Bakar Bekas Pekerja Dutch Baby. Beliau berulang Ke PJ (Seksyen 16) dari Sungai Ramal Dalam hanya dengan berbasikal setiap hari. Kemudian baru bermotorsikal hinggalah beliau bersara. Puan Siti Saleha seorang ibu tunggal periang dan masih sihat. Kami check nama anaknya yang memohon pertukaran tempat mengundi ke Bangi, kami dapati al-Hamdulillah trelah diluluskan. Manakala Puan Saleha mengundi di kawasan Arwah Dr. Lo`lo` dan dia mau kekal di sana, walaupun tinggal di Bangi. Selepas melawat tiga orang didapati masa jam 1.00. Kami tangguhkan penyampaian ke sebelah petang.

Pada sebelah petang kami menziarah Pekan Bangi, disertai Ketua Kampung Tuan Haji Zakaria Kami ziarah En. Amran bin Omar yang masih sihat, walaupun sedikit uzur. Beliau terkejut melihat Wakil Rakyat datang memandu sendiri menghantar peruntukan. Menurutnya, ``Selama ini tidak pernah Wakil Rakyat datang menziarah ke rumah.``Bila kami menziarah dan sampaikan barang-barang kepada Ibu Tunggal Che Minah Binti Che Wan (berasal dari Kelantan), dia menawarkan kepada Adun `rebung buluh` yang baru disiang untuk dimasak. Sebagai menghormatinya Adun terima pemberian. Yang paling uzur yang kami lawati ialah En. Maajis bin Alias. Beliau hampir tidak sedar diri. Kami diberi penerangan oleh isterinya yang setia menunggu. Kami melawat seorang Warga Emas Cina, iaitu En. Khor Seiw Kin tapi telah keluar,kami serahkan penerimaan barang-barang kepada keluarga Cina yang menjadi jirannya. Di Kampong Bahagia Bangi kami melawat rumah En. Ishak bin Lasim yang mengalami kencing manis dan berada di kerusi roda dengan ditemani isteri setianya. Teroja dengan kehadiran kami sebelum berpisah setiap kami dhadiah dengan seplastik maruku yang dimasak sendiri untuk jualan, termasuk hadiah kepada Tuan Haji Sanusi yang mengiringi kami ke rumah-rumah. Ziarah terakhir bagi menyampaikan barangan ialah kunjungan ke rumah Ibu Tunggal Puan Rodiah Abas.

Kami merasa berpuashati dan bersyukur kepada Allah, kerana dapat edar dan sampaikan bahan barangan kepada semua.

Sekian.

No comments:

Post a Comment