September 15, 2011

Mat Sabu Yang Menggugat !

BBB, 07 Syawal = 15 September (Khamis):

Tempoh sambutan kemerdekaan tanahair akan berakhir esok, tetapi sambutan ulang tahun bagi kali ke 54 tidak seharmoni sebagaimana diharap oleh BN seperti sebelumnya. Mat Sabu yang baru dilantik sebagai Timbalan Presiden Pas Jun 2011 amat tidak mententeramkan Umno. Dia benar-benar mengkucar-kacirkan Umno. Kempen bersih pertama pada November 2007 yang dipimpinnya benar-benar memberi kesan pada pilihanraya Mac 2008 yang menyebabkan BN kehilangan 5 buah negeri. Ketakutan dari kesan Kempen Bersih 2 yang dipimpin oleh Ambiga dan Mat Sabu pada 9 Julai 2011 menyebabkan bukan saja ketakutan pada BN, tetapi menimbulkan phobia kepada BN. Sesungguhnya BN tahu jika pilihanraya betul-betul dijalankan secara bersih, maka akan lebih banyak lagi negeri akan jatuh kepada Pakatan Rakyat dan semakin tipis peluang bagi BN mempertahankan pemerintahan pada peringkat Pusat. Sebab itu usaha menyekat dari berlakunya Kempen Bersih 2 dilakukan dengan berbagai cara. Bukan saja permit tidak dikeluarkan, bahkan `undang-undang mee segera` terpaksa dikeluarkan, iaitu melarang daripada memakai, bahkan memiliki `Baju Kuning Bersih`. Penahanan dan penangkapan berlaku terhadap pemakai dan pemilik baju berkenaan. Disebalik larangan dan sekatan dilakukan Kempen Bersih perhimpunan dan perarakan tetap berjalan, meskipun disekat dan penangkapan-penangkapan dilakukan. Sekatan dan tindakan yang dilakukan oleh pemerintah BN meletakkan Malaysia terkebelakang di dunia dari segi kebebasan mengeluarkan pendapat, iaitu berada pada ranking ke 142 berbanding dengan US (25), UK (29) dan Burma (194).

Di samping kempen supaya pilihanraya dijalankan secara bersih berterusan tuntutan dilakukan seperti pembersihan daftar pemilih dari berbagai kemungkinan penyelewengan dan tuntutan penggunaan dakwat kekal. Serangan terbaru dilakukan terhadap Umno yang selama ini dibina Legacy bahawa yang memperjuangkan kemerdekaan tanahair hanya Umno dan tokoh.tokoh pejuang kemerdekaan adalah dari kalangan Umno seperti Dato` Onn bin Jaafar yang sebenarnya tidak setia terhadap Umno yang pada pada awalnya hanya memperjuangkan Hidup Melayu – bukan Merdeka, dan Wira Utama memperjuangkan kemerdekaan adalah hanya Tunku Abdul Rahman. Gugatan Mat Sabu berhubung dengan Wira Bukit Kepong dengan penampilan Mat Indera yang dikatakan wira adalah gugatan permulaan yang mengejutkan masyarakat dengan desakan agar menilai kembali sejarah negera ini terutama dari segi perjuangan kemerdekaan. Lontaran pandangan yang dikemukakan oleh Mat Sabu mengundang kontroversi. Berbagai lapisan masyarakat memberi pandangan dari peringkat pendukung-pendukung Umno membawalah kepada kalangan akademik, pegawai-pegawai dan rakyat biasa. Lebih ramai mengecam dari yang mendukung. Yang tidak demokratik dan bercanggah dari hak mengeluarkan pendapat timbul suara-suara songsang yang membuat laporan Polis dan yang mengugut Mat Sabu untuk mengambil tindakan mahkamah.

Walau apa pun Mat Sabu berjaya melontarkan idea yang mengejutkan masyarakat hingga menimbulkan polemik tentang wira kemerdekan dan fakta sejarah kemerdekaan hingga menjadikan pihak establishment tergugat. Umno mula merasai legacy dan keunggulan Umno yang dibina selama ini tergugat. Sekiranya berlaku perubahan pandangan terhadap Umno akan menggugat keyakinan dan kepercayaan masyarakat terhadap Umno. Walau apa pun penilaian kembali sejarah tetap akan berlaku dan cetusan awal ini akan mendorong kepada penilaian yang lebih luas dan mendalam yang melibatkan Umno dan boleh menjatuhkan keyakinan masyarakat terhadap Umno. Banyak perkara yang boleh ditimbulkan tentang fakta-fakta yang disembunyikan dari masyarakat. Misalnya sejarah kemerdekaan yang meningkat hangat diperjuangkan selepas kekalahan pihak Bersekutu, khususnya British. Ini memberi keyakinan bahawa penjajah British boleh dikalahkan dan penentangan terhadap British berlaku. Perjuangan diteruskan semasa Jepun menguasai Malaya dan bila Jepun kalah usaha memerdekakan Negara ini dari Jepun sebelum British kembali. Dr. Burhanuddin Hilmi antara mereka yang berperanan mengisytiharkan kemerdekaan Malaya berikut dari pengisytiharan kemerdekaan Indonesia dari Belanda. Apakah episod penting dalam perjuangan kemerdekaan tanahair seperti ini disembuntyikan begitu sahaja ? Banyak organisasi yang memperjuangkan kemerdekaan tanahair jauh lebih awal dan unggul dari Umno, mau diabaikan begitu sahaja ? Demikian berderet pejuang-pejuang kemerdekaan yang patut diberi tempat di dalam sejarah perjuangan kemerdekaan tanahair dilupakan begitu sahaja ?

Seterusnya apakah motif British menekan pejuang-pejuang kemerdekaan yang tidak disenangi, sebaliknya mengambil pendekatan lonak dengan pemimpin establishment yang memang rapat dengannya ? Ianya tidak lain dari usaha mengekalkan pengaruh British dari Negara ini selepas ia keluar dari Negara ini, sebaliknya jika pemerintahan terlepas kepada yang anti terhadapnya merugikan masa depan British dari segi pengaruh dan kepentingan ekonomi di nagara ini. Pendek kata banyak perkara, fakta dan isu yang dapat ditimbulkan yang dapat mnenggugat kewibawaan Umno dan peranannya, khususnya dalam perjuangan kemerdekaan tanah air dan mungkin wajar dikaji sejauhmanakah peranan Umno sebenarnya di dalam pembelaan terhadap orang Melayu dan pembangunan Negara ini.

Ruang dan fakta terbuka untuk didebat dan dipolimikkan. Mat Sabu memulakan sepakan bola di gelanggang politik!

Sekian.

*Tontoni Rakaman Forum "Mat Indera Pejuang atau Pengkhianat Kemerdekaan?"






No comments:

Post a Comment