September 17, 2011

Rumah Terbuka Adun Bangi: Turun Padang Mengedarkan Jemputan

Pejabat Adun Bangi, 19 Syawal = 17 September (Sabtu):

RUMAH TERBUKA sempena Idul Fitri 1432H = 2011M
Anjuran: Adun Bangi, Parlimen Serdang dan Pas Kawasan Serdang
Tarikh: 18 September 2011 (Ahad)
Masa: 12.00 Tengahari – 3.00 Petang
Tempat: Kompleks Sukan Seksyen 15, Bandar Baru Bangi.

Sebagai satu tradisi dan acara tahunan, maka Rumah Terbuka tersebut di atas diadakan secara tahunan dengan anjuran secara bersama antara Adun, Ahli Parlimen dan Kawasan.

Secara tradisi juga sebelum tiba tarikh Hari Terbuka tersebut pengumuman dibuat melalui blog, memasang poster dan mengedarkan handbill kepada orang ramai. Tempat-tempat tumpuan orang ramai selalu menjadi pilihan kami untuk mengedarkan handbill – terutama seperti di pasar dan pasar-pasar malam dengan turun secara berpasukan. Pada kali ini, seminggu sebelum dari tarikh Rumah Terbuka di atas kami turun secara berpasukan mengedarkan handbill-handbill:

1) Ke Pasar Basah, Seksyen Satu, Bandar Baru Bangi

Pasar ini paling hampir dengan Pejabat Adun Bangi, sebab itu sebarang sebaran maklumat dilakukan di pasar ini terlebih dahulu. Kami turun di sini pada pagi hari Ahad 11 September. Hari Sabtu atau Ahad merupakan hari-hari yang ramai dengan pengunjung datang membeli belah atau minum pagi. Kami berkesempatan mengedarkan hand bill di sini lebih kurang 500 handbill. Di samping mengedarkan handbill-handbill kami juga mengedarkan akhbar Selangor Kini dan Buletin Bangi. Pengunjung di sini pada keseluruhannya adalah orang Melayu.

2) Turun ke Pasar Kwantung, Sungai Chua
Selepas dari mengedarkan handbill di Pasar Bandar Baru Bangi di Seksyen Satu di sini, kami sepasukan bergerak ke Pasar Sungai Chua antara jam 9.30 – 10.30 pagi. Pengedaran handbill di sini tidak perlu bergerak masuk ke dalam pasar sebagaimana di BBB, kerana Pasar ini begitu ramai dengan pengunjung-pengunjung. Memada bagi kami yang datang seramai 8 orang berdiri di pintu masuk ke pasar dan mengedarkan bil-bil. Kami memang biasa datang ke pasar ini sebagaimana di pasar-pasar yang lain di DUN Bangi bagi mengedarkan maklumat, mereka tahu dengan kedatangan kami dan mereka menerima baik kehadiran kami. Dalam masa lebih dari sejam kami dapat mengedarkan sebanyak

2,000 handbil. Jika di Pasar BBB pengunjung-pengunjung adalah orang Melayu, tetapi di Pasar Sungai Chua ini pengunjung-pengunjungnya adalah terdiri dari kalangan orang Cina, di samping ada sedikirt pengunjung dari kalangan orang India. Kami mempunyai hubungan mesra dengan pengunjung-pengunjung di sini.

3) Ke Pasar Malam Seksyen 16, Bandar Baru Bangi

Adalah kunjungan ke Pasar Malam pertama kami lakukan, iaitu pada Selasa 13 September. Walaupun dinamakan pasar malam. Waktu yang kami berkunjung secara berpasukan ini ialah antara jam 6.00 petang hingga jam 7.15 petang.. Kehadiran di Pasar Malam di sini adalah ramai seperti satu lagi Pasar malam di sini pada hari Sabtu.. Kami hanya berada di bahagian masuk ke pasar malam dan edarkan risalah secara sepasukan. Lebih kurang 1,500 handbill bersama Akhbar Selangor Kini dan Buletin Bangi dapat diedarkan.

4) Ke Pasar Malam Pekan Bangi

Pasar malam kedua kami kunjungai selepas Pasar Malam Selasa BBB. Kunjungi ke sini ialah pada petang Khamis 15 September. Kami ke sini jam 6.00 hingga jam 7.00 malam. Tenaga kami bertambah di sini dengan turun ramainya ahli-ahli dan dapat mengedarkan handbill dengan lebih cepat. Pasar malam di sini dihadiri pengnjung-pengunjung Melayu, Cina dan India. Sebanyak 1,500 handbill dapat diedarkan.

5) Ke Taman Jasmin

Pada petang yang sama 15 September, selepas solat Maghrib kami bertolak ke Taman Jasmin. Setibanya kami di sana, sukarelawan tempatan mulai turut membahagikan handbill-handbill. Kami menggandakan pengedaran dan berjaya mengedarkan handbill sebanyak 1,500. Pengunjung ke pasar malam Jumaat di sini adalah terdiri dari berbagai kaum. Kami bergembira berinteraksi dengan mereka.

6) Ke Pasar Kajang

Kami turun pada pagi Sabtu 17 September. Pasar Kajang berkedudukan di sempadan antara Dun Kajang dan Dun Bangi. Ianya dikunjungi oleh penduduk kawasan Dun Kajang Dan Bangi. Sebab itu di pasar ini dikunjungi Adun Kajang dan juga Adun Bangi. Pengunjung di sini adalah bersifat multirasial. Pengeradarn di sini mencapai jumalh 1,500 handbill di samping turut diedarkan akhbar Selangor Kini dan Buletin Bangi.

7) Kunjungan Ke Pasar Malam Bandar Seri Putra

Kunjungan terakhir, iaitu pada petang 17 September. Pasar malam ini antara pasar malam yang ramai dikunjungi pengunjung. Pengujung adalah terdiri dari kalangan Melayu. Kami mendapat sokongan dari tenaga cawangan dan tempatan. Di sini dapat diedarkan sebanyak 1,500 edaran.

Kami tidak jangka semua yang menerima handbill akan semua hadir ke jemputan Rumah Terbuka kami. Tetapi dengan pengedaran bahan-bahan kami dapat berinteraksi dengan masyarakat setempat di samping mengedar bahan-bahan yang lain.

Selamat menghadiri ke rumah terbuka kami – Insya Allah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment