November 20, 2012

YB Rodziah Ismail Rasmikan Program Berjalan Seribu Langkah Di Bangi

Surau Abdul Rahman Ibn Auf, BBB, 04 Muharram 1434 = 18 November 2012 (Ahad):


YB. Hajjah Rodziah bt. Ismail Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi dan Inovasi Dan Kebudayaan merasmikan Program Berjalan Seribu Langkah yang diadakan di Pekarangan Surau Abdul Rahman Ibn Auf, Seksyen 4, Bandar Baru Bangi. Program adalah anjuran pihak Surau dengan kerjasama Muslimat dan beberapa pihak. Hadir sama ialah YB Teo Nie Ching Ahli Parlimen Serdang, Adun Bangi (datang lewat), Ahli MPKj Ustaz Shafie Ngah, Penceramah Jemputan Profesor Madya Dr. Halina Siraj dan para peserta yang kebanyakannya adalah dari kalangan muslimat.


Tujuan majlis untuk menanamkan kesedaran di kalangan muslimat tentang potensi dan peranan yang dimainkan oleh mereka di dalam mendidik anak-anak dan juga membina keluarga bahagia. Sebelum dari itu peserta yang berjumlah lebih dari 50 orang itu memang berjalan sebagai simbolik selain dari berjalan juga memberi erti mengambil langkah dan bertindak. Sempena program ini juga diadakan pemeriksaan kesihatan oleh Dr. Perubatan dan dari Darus-Syifa` Adun Bangi datang lewat kerana ada program di tempat lain sebelumnya. Adun tiba YB Puan Radziah sedang berucap. Beliau menerangkan produk-produk di bawah Exconya seperti Mesra Usia Emas, Jom Shopping, bantuan kebajikan, Tawas, Yawas, bantuan tadika dan sebagainya. Beliau juga bercakap mengenai Hal Ehwal Wanita yang menjadi sebahagian dari portfolio Exconya. Beliau tidak dapat bercakap panjang. Sekejap selepas kesampaian Adun Bangi, beliau menamatkan ucapannya, kerana mempunyai program di Bukit Changgang.


Adun Bangi juga diberi peluang bercakap. Beliau mengucap terima kasih kerana dijemput, tapi mohon maaf kerana mempunyai program tempat lain sebelumnya. Beliau memuji pihak AJK yang merangka program seumpama ini, khususnya di kalangan muslimat. Sesungguhnya masalah dan program muslimat diurus dan dikendali oleh muslimat. Masalah-masalah di rumah, soal keluarga, pendidikan, pengajian keagamaan amat sesuai diurus ditadbir oleh kalangan muslimat. Adun berharap melalu program dan kursus dapat membantu melicinkan pentadbiran rumahtangga dan menambah lagi kebahagia, Sesungguhnya keluarga yang sihat dapat melahirkan generasi yang sihat.

Ceramah motivasi berjalan selepas ini. Ceramah diisi oleh Dr. Wan Halina Siraj yang bercakap tentang kesihatan fizikal, mental dan rohani. Beliau juga bercakap tentang pentingnya menjaga kesihatan bagi menjadikan keluarga sihat dan bahagia.


Sekian.

No comments:

Post a Comment