February 3, 2016

Pertanda Kiamat


BBB, 23 Rabiul Akhir 1437 = 02 Februari 2017 (Selasa):


Bab      XXI
Berkata Al-Tahawi:
107 (Dan kami beriman dengan syarat-syarat kiamat (al-sa`ah) daripada keluar al-Dajjal, dan turun `Isa bin Maryam a.s. dari langit, dan kami beriman dengan naiknya matahari dari baratnya dan keluar Hewan Dabbah bumi daripada tempatnya).
Srh.  Maka daripada Huzaifah bin Asyad al-Ghifari r.a. berkata:
``Muncul di kalangan kami Nabi s.a.w. sedang kami bermuzakarah tentang kiamat (al-sa`ah), maka bersabda Baginda, ``Apakah kamu sedang berbincang ?``. Kata  mereka itu, ``Kami menyebut tentang kiamah.`` Maka bersabda Baginda, ``Sesungguhnya tidak akan terjadi sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh tanda, maka Baginda menyebut, asap, dan al-Dajjal, dan al-dabbah,, dan naik matahari dari baratnya, dan turun `Isa bin Maryam, dan Ya`juj dan Ma`juj, dan tiga gerhana, gerhana di timur dan gerhana di barat dan gerhana di Semenanjung `Arab dan terakhir api yang keluar dari Yaman yang menolak manusia kepada mahshar mereka.`` Riwayat Muslim.
Berhubung dengan keluarnya dabbah firman Allah bermaksud:
`` Dan apabila sampai masa berlakunya hukuman atas manusia, Kami keluarkan untuk mereka sejenis binatang dari bumi yang akan menyatakan kepada mereka, bahawa manusia telah tidak meyakini ayat-ayat keterangan dan pengajaran Kami.`` (Al-Naml: 82).
Tentang naiknya matahari dan barat Hadith riwayat Bukhari daripada Abu Hurairah berkata, bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Tidak berlaku kiamat hingga naik matahari dari baratnya, apabila melihatnya manusia, berimanlah mereka yang di atasnya, maka yang demikian ketika tidak lagi memberi manfaat kepada diri oleh keimanannya, sedangkan diri tidak beriman sebelumnya.``.
Berkata Al-Tahawi,
108 (Kami tidak percaya kepada pengarut jampi, dan tidak tukang khurafat dan tidak mempercayai kepada yang mendakwa sesuatu yang menyalahi al-Kitab dan al-Sunnah dan Ijma` al-Ummah).
Srh. Kerana sabda Nabi s.a.w. bermaksud:
Siapa yang datang kepada pengkhurafat, maka dia bertanyanya tentang sesuatu, maka tidak diterima solat selama empat puluh malam.`` Riwayat Muslim.
Dan dalam Hadith yang lain bermaksud:
``Siapa yang datang kepada pengkhurafat atau pengarut jampi, maka dia membenarkannya apa yang dikata, maka sesungguhnya dia kufur dengan apa yang diturunkan ke atas Muhammad.`` Riwayat Imam Ahmad bin Hanbal.
Termasuk khurafat ialah Tuk Nujum.
Menurut Al-Tahawi, wajib di atas pemerintah dan pihak berkuasa berusaha pada membasmikan tukang-tukang nujum,, penjampi mentera dan pengkhurafat, dan yang bersilap mata dengan menggunakan pasir dan anak batu dengan menegah mereka itu daripada berada di kedai-kedai dan tempat-tempat rihat dengan melarang mereka berada di tempat orang ramai dan dari masuk ke rumah-rumah.
Hr. Untuk mengelak orang yang lemah imannya, bukan saja terperangkap dan tertipu dengan helah tukang jampi dan khurafat, tetapi yang lebih penting untuk menjaga akidah.
Bab XXII
Berkata Al-Tahawi,
109 (Kami melihat jamaah adalah hak dan benar, dan berpecah menyeleweng dan diazabkan)
Srh. Yang demikian berfirmannmya Allah Ta`ala bermaksud:
``Hendaklah kamu berpegang dengan tali Allah dan jangan berpecah belah .`` (Ali `Imran: 103).
Dan  firman Allah bermaksud:
``Dan janganlah kamu jadi seperti mereka yang berpecah belah dan berselisihan  selepas datangnya kepada mereka kenyataan-kenyataan. Bagi mereka itu azab yang amat besar.`` (Ali `Imran: 105).
Dan firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Bahawasanya orang-orang yang menceraiberaikan agama mereka (dengan perselisihan-perselisihan yang berdasarkan hawa nafsu), dan mereka menjadi berpuak-puak, tiadalah engkau terkait sedikit pun dalam (perbuatan) mereka, sesungguhnya perkara mereka hanyalah terserah kepada Allah. Kemudian ia akan menerangkan kepada mereka (pada hari kiamat kelak), akan apa yang telah mereka lakukan (dan membalasnya). (Al-An`am: 159).
Bersabda Nabi s.a.w. bermaksud:
`` Sesungguhnya ahli al-kitab  berpecah di dalam agama mereka di atas tujuh puluh dua aliran, dan bahawasanya ini ummah akan berpecah kepada tujuh puluh tiga aliran – Yakna menurut hawa` - kesemuanya dalam neraka kecuali satu, dan iaitu `al-Jama`ah`. Dalam satu riwayat, ``Berkata mereka itu, Siapa dia wahai Rasulullah ? Jawab Baginda, ``Apa yang Aku di atasnya dan sahabat-sahabatku.``
Maka jelaslah perpecahan berlaku, semuanya menyimpang kecuali Ahlu al-Sunnah dan Jama`ah. Sesungguhnya usaha mengelak dari perselisihan perlu dilakukan bagi mengelak dari perpecahan.
Hr. Faktor al-jamaah adalah menjadi faktor penting di dalam Islam. Konsep `Al-Jama`h` atau lebih jelas Ahlu al-Sunnah wa al-Jamaah melibatkan bukan saja  sebagai aliran  akidah Ahl al-Sunnah wa al-Jama`ah, tetapi juga dalam bidang perundangan (fiqh), tasawuf bahkan di dalam bidang politik, kenegaraan dan ummah.

Sekian.


No comments:

Post a Comment