October 12, 2019

BELANJAWAN MAKIN MATANG


BELANJAWAN MAKIN MATANG
(Fikrah Bangi: 372),
BBB: 13 Safar 1441H. = 12 Oktober 2019M. (Sabtu).
Kalau kita ingat pada permulaan PH berkuasa (9.5.2018) ada semacam kecelaruan dari segi pemerintahan. Dengan keghairahan ada antara menteri-menteri yang membuat kenyataan yang melukakan perasaan kaum tertentu yang antara kaum berkenaan menyesal memberi kepercayaan, tetapi kemudian dari teguran seperti dari Tun Daim Zainuddin yang menyebut antara mereka kurang pengalaman. Akibatnya berlaku perubahan ke arah yang lebih positif. Mereka pula berhati-hati membuat kenyataan agar tidak bercanggah dan menyukarkan untuk diperbaiki. Belanjawan yang dibentangkan pertama kali pada Oktober tahun lepas, setengah pihak menyifatkannya bukan belanjawan, tetapi semacam kenyataan yang bukan bersifat bajet dan banyak kekurangan. Namun kekurangan dan kesilapan pada peringkat awal adalah lebih baik dari kesilapan pada peringkat akhir. Pembentangan Belanjawan 2020 adalah semakin baik dan semakin matang berbanding denganBelanjawan pada 2019.
Belanjawan 2020 datang selepas Pelancaran Wawasan Kemakmuran Bersama (2020-2030) memperlihatkan  kaitan Belanjawan dengan wawasan berkenaan. Bahkan boleh dikatakan ianya adalah mukadimah bagi wawasan berkenaan yang akan diteruskan pada tahun-tahun mendatang. Belanjawan 2020 adalah lebih baik dari Belanjawan 2019 dan menunjukkan kematangan dari segi pendekatan dan kandungan.
Belanjawan ini hampir melibatkan semua pihak. Induk  Bandingan bagi satu keluarga, bapa merancang perbelanjaan bagi keluarganya untuk satu tahun dari segi misalnya kos makan minum, pelajaran anak-anak, pakaian, perumahan, kenderaan, kesihatan, kebajikan dan berbagai lagi. Dalam setahun sudah tentu akan berbangkit kekurangan-kekurangan yang perlu dibaiki.
Belanjawan Negara bagi 2020 bertolak dari jumlah peruntukan sebanyak RM 297 bilion.
Daripada peruntukan ini nampaknya sebagaimana biasa belanja pengurusan jauh lebih besar iaitu sebanyak RM241 bilion berbanding dengan peruntukan pembangunan hanya RM56 bilion. Iaitu kira-kira satu perlima dari keseluruhan peruntukan.
Banyak Belanjawan ditujukan kepada rakyat biasa yang selama ini terdesak di dalam kesempitan hidup, kekurangan pendapatan, bahkan ketiadaan pekerjaan. Misalnya bagi mengatasi pengangguran yang mencecah satu juta orang itu,  Belanjawan memberi peluang bagi pengemnbangan sektor perusahaan dan pertanian dijangka akan memberi peluang pekerjaan sebanyak 350,000 pekerjaan yang dijangka mengekang  jumlah pengangguran tidak melebihi 3.3 peratus. Jika pada tahun lepas kerajaan disifatkan terlepas pandang kepada petani dan nelayan, maka pada kali ini diperuntukkan sebanyak  RM4.9 bilion bagi  agro makanan. Para petani dan nelayan mungkin akan menarik nafas lega, kerana kedudukan mereka lebih terbela. Peruntukan juga diberi kepada peneroka Felda sebanyak RM810 juta bagi meningkatkan pendapatan 11,800 peneroka.
Belanjawan pada kali ini meningkatkan gaji minimum kepada RM1,200. Walau bagaimana janji dalam manifesto PH yang mau menghapuskan tol tidak mungkin dilaksanakan pada peringkat ini sebaliknya kadar tol dipotong atau dikurangkan 18% yang dijangka sedikit meringankan beban perjalanan terutama bagi mereka yang menggunakan kenderaan sendiri ke tempat kerja.
Berbagai insentif lagi diperuntukkan kepada rakyat seperti elaun sara hidup nelayan diberi RM250 sebulan, manakala elaun bagi guru kafa ditambah RM100/=. Bantuan khas RM500 kepada kakitangan kerajaan, manakala bagi yang berpencen adalah Rm250/=. Semua pendekatan di atas yang dituju kepada rakyat biasa adalah bertujuan untuk mengurangkan jurang perbezaan antara golongan miskin dan yang kaya. Antaranya meningkatkan 2% cukai terhadap golomgan berada yang jumlah mereka dikatakan 2,000 orang.
Adalah dijangka KDNK meningkat dari 4.7 pada tahun 2019 kepada 4.6 pada tahun 2020.
Melihat belanjawan secara pembentangan dan terakam di atas kertas semuanya baik, tetapi dari segi implementasi tentu akan ketara kekurangan dan kelemahan yang menuntut kepada pembaikan.
Sekian.

No comments:

Post a Comment