October 23, 2019

KEWUJUDAN ADALAH PERTANYAAN


KEWUJUDAN ADALAH PERTANYAAN
(Fikrah Bangi: 380),
BBB: 24 Safar 1441H. = 23 Oktober  2019M. (Rabu).
Bagi yang mempunyai akal, walaupun tidak tinggi dari segi pemikiran – sebagai manusia biasa, bayangkan dengan berada di atas permukaan bumi, di kelilingi pokok-pokok yang menghijau berada di tepi sungai yang merupakan sumber air, berdepan dengan bukit bukau, langit tinggi, siang bermentahari dan malam kegelapan, mustahil tidak terbetik dalam minda watak manusia biasa pertanyaan tentang keberadaannya di dalam suasana alam digambarkan atau dalam suasana yang lain pun. Pertanyaan yang memerlukan jawaban.
Jika pun persoalan yang begitu besar dan berat, gerak daya individu dan keberadaannya bersama dengan komunitinya menggerak dirinya oleh tuntutan fizikalnya misalnya memerlukan kepada makanan untuk survival merupakan jawapan asas bagi mengatasai keperluan makanan yang menggerak diri dan kelompokke arah berusaha bagi mendapati makanan dan l;ain-lain keperluan.
Persoalan adalah daya gerak diri awal  sebagai dinamika ke arah ikhtiar, biarpun istilah sedemikian belum lahir sebagai kesedaran, tetapi ia merupakan  cetusan ke arah pergerakan yang membawa diri berusaha dan seterusnya menyelesaikan problem yang dihadapi.
Problem yang awal ialah mengatasi keperluanb fizikal sebagai menyelamatkan diri. Misalnya berusaha mendapat sumber makanan, berusaha mendapat perlindungan dan berusaha mendaatkan keselamatan.  Pendek kata pertanyaan adalah kesedaran tentang keberadaan dan pertanyaan juga adalah peringkat permulaan kesedaran tentang problem-prpblem yang dihadapi dan minta diselesaikan.
Pertanyaan adalah dinamika permulaan ke arah kesedaran dan tindakan. Ia bermula dari perkara asas dan berkembang kepada yang makin besar. Pertanyaan menggerakkan daya ke arah percubaan-percubaan. Bayangkan pada peringkat permulaan, manusia memerlukan pergerakan dari peringkat permulaan. Misalnya memerlukan kesampaian pada suatu tempat, pada peringkat perlulaan dengan berjalan kaki, maka terhasillah denai bagi berjalan kaki. Pertanyaan meminta jawaban bagi menyeberangi katakan sungai yang menghasilkan relacipta perahu, bukan saja bagi menyeberang, tetapi menjadi alat bagi mendapat sumber rezeki dari sungai. Pertanyaan juga mencabar minda  mereka cipta bagi menghasilkan alat misalnya dari kayu, batu dan besi untuk mengerat dan memotong dan sebagainya. Darinya dapat dipotong pokok dan kayu bagi  digunakan untuk binaan tempat tinggal yang dikenali dengan rumah dan sebagainya.
Dengan pertanyaan dan peralatan yang dihasilkan mampu bagi mereka mengusahakan  pertanian bagi menghasilkan dapatan yang lebih banyak. Misalnya dengan menanam padi, menanam pokok-pokok buah-buahan, memburu dan menangkap hasil ikan dari sungai dan laut.
Dari pertanyaan asas menghasilkan jawapan-jawapan kepada keperluan kehidupan, walaupun dapat diistilahkan sebagai pada tahap primitif, tetapi dapat dikatakan dari pertanyaan dan jawapan, menghasilkan kaedah dan cara hidup yang membentuk masyarakat permulaan.
Dalam masyarakat berkenaan mula disedari akan peraturan-peraturan dalam membina satu keluarga yang disedari lelaki memerlukan pasangan perempuan dan anak-anak. Jadi terbentuk pasangan-pasangan dan masyarakat dan berlaku perkahwinan antara keluarga dengan keluarga yang lain. Dari kehidupam kekeluargaan masyarakat memerlukan ada kepimpinan antara mereka. Kepimpinan bukan setakat menjaga kepentingan antara keluarga, tetapi juga untuk mempertahankan wilayah dan kehidupan mayarakat dan keturunan. Jadi mulai lahir konsep kaum dan lebih besar konsep bangsa dan wilayah tanah air yang memerlukan kepada kepimpinan bagi kawasan yang luas. Memerlukan peraturan dan ketua pemerintahan yang dikenali dengan raja. Darinya disedari perlu ada pertahanan dan berbagai-bagai peraturan dan undang-undang.
Dapatlah difahami pertanyaan menghasilkan jawaban-jawaban bagi pertanyaan bagi keperluan dari individu, keluarga, masyarakat dengan aturan dan adat yang membentuk pemerintahan yang pada peringkat awal bersifat tradisional sebelum berkembang kepada tahap yang dikenali dengan moden.
Sekian.

No comments:

Post a Comment