June 2, 2009

Seminar Krisis Murtad




Tarikh 30 Mei 2009 = 05 Jamadil Akhir 1430

Masa: 9.00 pagi – 5.00 petang

Tempat: Dewan Seminar Utama, Masjid Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam

Seminar dianjurkan oleh Persatuan Ulama Malaysia Cawangan Selangor (PUMCS). Persatuan Pegawai Syariah Malaysia (PPSM) dan Masjid Sultan Salehuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam Selangor. Peserta 400 orang. Enam buah kertas kerja dibentangkan.Perasmi YB Dr. Shafie Abu Bakar mewakili Dato` Dr. Hassan Ali Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Melayu, Infrastruktur dan kemudahan Awam. Antara perkara yang dibangkitkan oleh Perasmi:

  • Ulama selaku pewaris nabi-nabi adalah mereka yang paling layak membicarakan gejala murtad dan mempertahankan kemurnian aqidah Islam.
  • Murtad isu besar di dalam Islam dan tidak boleh dipandang ringan. Jika wabak HI NI perlu dicegah secara total, maka murtad adalah anggota yang rosak dan beracun di dalam Islam dan perlu dipotong dan dihapuskan bagi menjamin keselamatan dan kemantapan Islam.
  • Ulama perlu mencegah gejala murtad yang jumlahnya menurut Mufti Perak menjangkau 250 ribu orang.
  • Ulama, khususnya peguam syar`I perlu membela dan mempertahankan kesucian Islam agar tidak berlaku gejala murtad seperti kes Nor A`ishah, Hartini (Fatimah) Kamaruddin, Jamaluddin @ Yushua bin Othman yang bukan saja murtad, tetapi menyebarkan kristian di kalangan remaja Melayu.
  • Ulama juga perlu berusaha dan merubah perundangan yang bercanggah dengan Islam. Contoh anak-anak di bawah umur kekal dengan agama asal, walaupun ibu atau bapa mereka memeluk agama Islam sebagaimana dilulus parlimen baru-baru ini. Contoh kes Saravanan memeluk agama Islam (Mohd .Shafie – nama Islam). Isteri beliau kekal beragama Hindu dan Shafie tidak berjaya membawa anak-anak beliau di bawah umur memeluk agama Islam
  • Mahkamah Shariyyah hendaklah mempunyai kekuasaan setaraf dengan mahkamah civil dan mahkamah civil tidak berhak campurtangan apalagi menguasai mahkamah shar`yyah.
  • Ulama hendaklah menentang usaha menubuhkan Suruhanjaya Antara Agama yang meletakkan agama Islam setaraf dengan agama-agama yang lain dan Suruhanjaya ini pula berkuasa menentukan polisi dan arahan, khususnya terhadap agama Islam.
  • Ulama perlu berwaspada terhadap faham liberal dan pejuang-pejuang hak asasi manusia yang berpendapat soal agama adalah soal peribadi dan tak boleh dipaksakan.
  • Perhatian juga perlu diberi terhadap mereka yang mempersoalkan perundangan Islam dan keadilan. Contoh dari segi pembahagian harta pusaka di dalam Islam dan sebagainya sebagaimana dibangkitkan oleh Sister`s In Islam.
  • Ulama juga perlu memberi perhatian terhadap gejala ajaran sesat dan berusaha membasmikannya seperti ajaran Qadiani sebagaimana di Gombak dan beberapa tempat yang lain, Kerajaan Langit yang pimpinannya `Ayah Pin` yang masih bebas.

Kesimpulan

Perlu bersifat positif dan agresif dan jangan hanya bersifat defensif.

  • Perlu memperkukuhkan akidah umat Islam melalui pendidikan
  • Malaysia medan yang baik bagi dakwah Islam. JAKIM, Jabatan-jabatan Agama Islam di neger-negeri, universiti-universiti Islam, fakulti-fakulti dan jabatan-jabatan pengajian Islam di universiti-universiti, berbagai pusat pengajian Islam dan NGO-NGO Islam hendaklah menjalankan peranan masing-masing di dalam menjalan dan menyebarkan dakwah Islam secara hikmah dan bijaksana

Dengan lafaz Bismillah`r-Rahmani`r-Rahim saya merasmikan Seminar Krises Murtad dengan mendoakan kepada Allah semoga diberikan kepada kita hidayah dan kejayaan.

Sekian. Wassalam.

No comments:

Post a Comment