October 15, 2010

AJK Surau Taman Seri Melor Gigih Berusaha Mendirikan Masjid

Shah Alam, 5 Zulkaedah = 13 Oktober (Rabu):


Kegigihan jelas pada AJK Surau Al-Mujahidin Taman Seri Melor, Bandar Baru Bangi untuk mendapat sebuah masjid menggantikan surau kecil (Surau al-Mujahidin) di tempat mereka. Atas kesungguhan mereka beberapa pihak dijemput datang hari ini ke Pejabat Y.B. Dato` Dr. Hassan Ali Exco Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infra-Struktur dan Kemudahan Awam di Tingkat Dua Bangunan SAAS. Atas kesungguhan mereka Dato` Dr. Hassan Ali sanggup menemui mereka untuk membincangkan pembinaan Masjid di Taman Seri Melor pada jam 12.30 hari ini. Turut datang untuk mesyuarat bertujuan di atas, ialah Adun Bangi, Dr. Shafie Abu Bakar, Puan Nur Faezah bt. Omar Ketua Penolong-Penolong Pegawai Daerah Hulu Langat, Tuan Haji Mazwan Johar Ahli MPKj Zon 24, Sdr. Mohd Adram bin Musa Ahli MPKj Zon 22, Encik Othman bin Hussin Wakil dari JAIS, manakala rombongan dari AJK Surau Taman Seri Melor ialah Tuan Haji Abdul Aziz bin Abu Bakar, Tuan Haji Hashim bin Abdul Rahim, Ustaz Hussaini bin Mohd. Mokhtar, Mejer Kassim bin Ismail dan Ustaz Yem bin Parmin. Kehadiran pada hari ini lebih berfokus pada permohonan tapak Masjid sebagaimana bahan dokumen utama disediakan setebal 101 halaman (termasuk lampiran) yang diberi jodol:

PERMOHONAN TANAH
UNTUK TAPAK PEMBINAAN

MASJID KOMUNITI
TAMAN SERI MELOR

Reka Bentuk Masjid Komuniti Yang Dicadangkan


Timbulnya hasrat mendirikan masjid di sini bermula dari sebelum pilihanraya 2008, di mana kawasan di tepi tasik di sini dicadang dijadikan tempat rekreasi. Satu gotong royong besar-besaran diadakan dengan sejumlah peruntukan untuk membina bangku-bangku dan slab untuk pejalan kaki keliling sebahagian dari tasik. Semasa dan sesudah pilihanraya kawasan rekreasi di sini terus digunakan sebagai tapak sambutan-sambutan dan juga ceramah.

Selepas kemenangan Kerajaan Pakatan, tempat ini terus digunakan. Dalam pada itu surau kecil yang dibina selepas Taman Melor mulai dihuni (1995) sering mengalami pembaikan dan penambahan oleh kerana ruangnya yang terhad. Pada satu perbincangan untuk menambah pembesaran Adun Bangi hadir. Adun mencadangkan dari usaha pembesaran di atas tanah terhad, mengapa tidak diusahakan masjid saja di atas sebahagian dari tanah & tasik berdekatan yang begitu indah itu. Ia memungkinkan menjadi salah sebuah `Masjid Terapung` sebagaimana di Puchong atau di Kuala Ibai di Kuala Terengganu.


Cetusan idea dan cadangan mendirikan masjid ini nampaknya diterima dan AJK surau mengambil cadangan ini secara serius dan mulai bertindak:

a) Mengadakan Mesyuarat Penaja bagi pembinaan masjid pada bulan November 2009.
b) Surat Sokongan dari Adun Bangi Y.B. Dr. Shafie Abu Bakar mengenai cadangan membina Masjid di Taman Melor bertarikh 14 Januari 2010. Surat sokongan dari Ahli MPKj Zon 22 Ustaz Haji Shafie Ngah pada tarikh yang sama.
c) Berusaha mencari penderma dari kalangan koperat. Berjaya menarik perhatian penderma dan bakal penderma berkenaan datang melihat lokasi pada 15 Januari 2010. Berikutnya kerja-kerja mengukur tanah dilakukan pada Januari tersebut.
d) Membuat temujanji dengan unit pewartaan JAIS pada 19 Januari 2010.
e) Kunjungan Bakal Penderma ke Surau al_Mujahidin – perbincangan mengenai masjid pada 1 Mac 2010.
f) Pertemuan AJK dengan Penolong Pengarah Unit Pembangunan JAIS mengenai pembangunan Masjid.
g) Pertemuan pertama dengan Y.B. Dato` Dr. Hasan Ali di Pusat Khidmat Adun Gombak mengenai Masjid pada 28 Mei 2010. & pada 2 Jun di Pejabat Exco, Bangunan SAAS
h) Kunjungan ke rumah S.S. Dato` Haji Khusrin bin Munawi Pengarah JAIS mohon sokongan mendirikan masjid pada 1 Ogos 2010.
i) Kunjungan Y.B. Dato` Dr. Hasan Ali ke lokasi tapak masjid pada malam Ramdhan bersamaan 28 Ogos 2010.
j) Pertemuan dengan Pegawai Daerah Hulu Langat – Tuan Haji Zainal Abidin A`la di pejabatnya pada 3 September 2010.
k) Pertemuan hari ini (13.10. 2010) dengan Y.B. Dato` Dr. Hasan Ali di Pejabatnya
Tingkat Dua Bangunan SAAS.

Adalah difahamkan pihak Bakal Penderma bersetuju memperuntukkan wang bagi pembinaan Masjid sebanyak RM9.5 juta bagi membina Masjid Terapong di Taman Seri Melor di atas tanah seluas 14 ekar (mungkin sebahagian daripadanya – termasuk tasik, jika tidak keseluruhan). Bila masjid siap dijangka dapat menampung 5,000 orang jamaah. Setakat ini peta lokasi, contoh pelan dan bangunan Masjid yang akan dibina disediakan.

Semasa perbincangan Timbul

a) Didapati Puan Nur Faezah binti Omar yang mewakili Pejabat Daerah, tidak mengetahui mengenai tanah dimaksudkan. Menurutnya beliau bukan dari bahagian tanah. Sepatutnya Tuan Haji Zulkifli Timbalan Pegawai Daerah Bahagian Tanah yang hadir. Sebab itu beliau tidak membawa sebarang maklumat.
b) Pihak AJK Penaja setakat ini belum membuat kepastian di Pejabat Tanah mengenai status tanah yang ingin didirikan masjid
c) Pihak Y.B. Dato` Dr. Hasan Ali menghubungi Tuan Pegawai Daerah Hulu Langat mengenai status tanah yang mau dipohon. Pegawai Daerah menjawab secara professional, tidak pasti mengenai tanah dimaksudkan dan perlu membuat pencarian.

Oleh yang demikian mesyuarat berpendapat pihak AJK perlu membuat rujukan status tanah secara jelas dan memberi maklumat sesudah pencarian dan dapatan sesegera mungkin.

Oleh kerana Masjid ini akan digunakan oleh lebih daripada 20 taman dan terdapat beberapa buah surau berdekatan, maka adalah dicadangkan dimasukkan wakil-wakil surau dan persatuan penduduk menganggotai AJK pembinaan surau. Dengan perlantikan mereka memperlihatkan sokongan dan kerjasama penduduk di kawasan setempat. Urusan lebih mudah dan lebih mendapat keberkatan dari Allah. Insya Allah.


Sekian.

No comments:

Post a Comment