October 29, 2010

Hadir Ke Kafa Integrasi Jalan 6 Dan Kafa Integrasi Seri Intan

BBB, 15 Zulkaedah = 23 Oktober (Sabtu):


Jam 8.30 pagi bertolak ke Sekolah Kafa Integrasi di Jalan 6 bagi merasmikan Mesyuarat Agung PIBG julung-julung kali diadakan atas arahan pihak JAIS. Kesampaian Adun Bangi disambut oleh Tuan Haji Mohd. Ali bin Mohd Pengerusi Sekolah dan Ustazah Bainah bt. Omar selaku Guru Besar. Turut hadir ialah Tuan Haji Adnan bin Adam selaku Pengerusi Surau al-Falah yang mana Sekolah Kafa ini berada di dalam kawasan surau berkenaan. Kehadiran ibu bapa agak sederhana, iaitu dalam lingkungan 50 orang.


Pengerusi Sekolah Tuan Haji Mohd Ali dalam ucapan alu-aluannya menggalurkan sejarah Sekolah Agama Rakyat di sini bermula pada awal 1990an dengan menyewa rumah teres satu tingkat berdekatan dengan surau. Pelajar permulaan 20 orang. Permohonan dibuat melalui JAIS, bagi mendapatkan bangunan tetapnya. JAIS meluluskan peruntukan sebanyak RM450 ribu dan dapat mendirikan bangunan dua tingkat yang lebih selesa diguna. Sekolah digunakan sejak beberapa tahun yang lepas ini mempunyai seramai 120 pelajar dengan guru seramai 9 orang. Sekolah ini menggunakan kurikulum Jais dan Lepai. Pelajar yang berkelulusan baik berpeluang menyambung pelajaran di Sekolah Agama Menengah di Selangor yang berjumlah 23 buah dan boleh ke Sekolah Menengah Agama seperti Sekolah Hamidiah Kajang.


Adun Bangi sebelum merasmikan Mesyuarat Agung Kali Pertama berharap Sekolah Kafa Integrasi Jalan 6, menjadi sebuah Sekolah yang maju dan diharap ramai lagi pelajar memohon ke Sekolah ini – Insya Allah.


Dari Sekolah Kafa Integrasi Jalan 6, Adun bergerak ke Sekolah Kafa Integrasi di Taman Seri Intan, Bangi. Pihak Sekolah menjemput Adun sempena Hari Khatam Qur`an dan Hari Perpisahan pelajar-pelajar yang tamat dari Sekolah itu. Walau bagaimana ketibaan Adun agak lewat, iaitu jam 11.00 pagi. Adun tidak berkesempatan menyaksikan acara-acara yang dijalankan. Adun diraikan oleh Haji Mustafa Sulaiman Pengerusi Sekolah dan beberapa orang AJK yang masih ada. Selamat berpisah kepada pelajar-pelajar yang menamatkan pengajian di Sekolah ini dan berharap mereka maju jaya menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.


Sekian.

No comments:

Post a Comment