October 28, 2010

Menangkap Saat Indah Di Gua Musang

Di luar jangkaan

Dari sebuah kunjungan

Tiba kami ke lokasi menarik

Terasing dan terpencil













Sungai Ketil jernih air mengalir

Menghakis batu batan di tepian

bertabur krikil sekitar larian

Sedang akar pepohon menjalar

Merimbun pohon segar menghijau

Kami seolah ditarik ke tepian

Menyentuh sejuk air dipergigian

Menikmati keindahan menyegarkan.

Di pinggiran berdiri megah

Gua batu kapur berjeragah

Oleh luluhawa hujan panas

Berjuta tahun menyimpan sejarah

Menghuni di sini hidupan

Kelawar, siwah dan enggang

khususnya musang mengidentitikan

Perbukitan di sini sebagai `Gua Musang`

Sedang di tepian rail keretapi

Gemuruh setiap laluan

Menghubungkan Gua Musang ke luaran.













Sedang kami menanggapi

Saat-saat indah di sini

Tiba-tiba sepasang enggang

Di puncak bukit kapur muncul

Memuncak dan menjunam

Menangkap mangsa terbang

Sedang kami dari bawah

Fokus kamera mengarah

Menangkap keindahan spontan

Sebelum saat itu menghilang.














Shafie Abu Bakar,

Gua Musang,


17 Zulkaedah 1431

25 Oktober 2010.

No comments:

Post a Comment