March 5, 2011

Menteri Besar Lancarkan Mikro Kredit Bandar (MIMBAR): Apa Perlu Lebih Dari Satu Mikro Kredit ?

Klang, 28 Rabiul Awwal = 03 Mac (Khamis):

Bertempat di Dewan Taman Pendamar Indah 2, Pelabuhan Kelang YAB Tan Sri Dato` Seri Abdul Khalid Ibrahim, Dato` Menteri Besar Selangor melancarkan MIMBAR di dalam majlis yang dihadiri Ahli-ahli Exco, Adun-adun, Dato`-Dato` Bandar, YDP-YDP PBT, pegawai-pegawai dan mereka yang diluluskan pinjaman.

Dalam ucapannya Menteri Besar menyatakan MIMBAR adalah salah satu cara Merakyatkan Ekonomi (MES) penduduk yang sebahagian besar (90%) berada di dalam Bandar. Tidak ada bank yang mau memberi pinjaman secara kecil-kecilan, kerana tidak menguntungkan. MIMBAR menolong mereka sebagai tanggungjawab sosial dengan cara workfare bukannya welfare. Kita mau semua rakyat Selangor berdikari, inovasi dan kreatif dan tidak ada yang ketinggalan dari segi pembangunan.

Menurut Menteri Besar MIMBAR bergerak di atas modal pusingan berjumlah RM20 juta hasil dari pungutan hutang (RM390 juta) dari institusi-institusi yang diabaikan oleh kerajaan sebelum dari Pakatan Rakyat. Ini adalah jumlah yang berlainan dari RM50 juta Mikro Kredit Luar Bandar yang dilancarkan lebih dari 6 bulan yang lalu. Menurut Menteri Besar adalah menggembirakan berdasrkan kepada pinjaman Mikro Kredit Luar Bandar menunjukkan prestasi memberangsangkan. 100% peminjam membayar balik. 80% peminjam adalah dari kalangan wanita yang menjalankan perniagaan dan perusahaan kecil. Menteri Besar mengingatkan kepada peminjam-peminjam bersifat amanah. MIMBAR menyalurkan pinjaman melalui PBT-PBT. Setakat ini 8 PBT yang diberi tanggungjawab, iaitu Kelang, Shah Alam, PJ, MPKj, Ampang Jaya, Sepang, Selayang dan Subang Jaya.

Sebelum dari itu YB Rodziah binti Ismail, Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi, Inovasi dan Kebudayaan yang MIMBAR diletak di bawah portfolionya menyatakan Mikro Kredit adalah antara program merakyatkan ekonomi Selangor selain dari air percuma dan hasil pasir. Menurutnya daripada 2.5 juta rakyat Selangor, 87% daripada mereka adalah tinggal di Bandar dan didapati 30% daripada mereka adalah miskin. Kemiskinan di Bandar adalah lebih ramai dari kemiskinan di luar Bandar dan lebih parah. Sebab itu kita wajar menyediakan skim MIMBAR bagi melatih mereka berdikari, menggerakkan mereka dari mengharapkan welfare kepada workfare dan terbentuk sikap berdikari, bersaing secara sihat, bersifat inovatif dan kreatif. Menurut YB Rodziah pinjaman individu ialah antara RM1,000 hingga RM5,000 bergantung kepada saiz perusahaan dan keperluan. Buat peringkat permulaan, menurut YB Rodziah seramai 102 orang dipilih dan diberi pinjaman.

Sementara itu semasa berucap mengalu-ngalu para hadirin YDP MPK Dato` Mislan berterima kasih kerana memilih Kelang sebagai tempat pertama bagi pelancaran MIMBAR. Menurutnya MPK sentiasa bekerjasama dengan semua pihak bagi menjalankan kegiatan di MPK yang mempunyai fasiliti termasuklah Dewan yang digunakan.

Gimik pelancaran dilakukan oleh YAB Tan Sri Dato` Seri Menteri Besar dengan menyerahkan jorang memancing Ikan kepada Dato` Mislan YDP MPK dan diikuti dengan penyampaian Mikro Kredit yang diluluskan kepada mereka yang terpilih.

Sementara itu pelancaran Mikro Kredit MIMBAR selepas pelancaran Mikro Kredit Luar Bandar dipersoalkan. Jika dikatakan pinjaman Mikro Kredit Luar Bandar berjalan lancar, bahkan 100 peminjam membayar balik hutang. Jika kejayaan sedemikian dicapai tidakkah wajar disatukan saja kedua-dua Mikro Kredit, bahkan dari awal tidak perlu ditubuhkan MIMBER, tetapi diluaskan Mikro Luar Bandar kepada peminjam Bandar yang dikatakan lebih besar jumlah peminjam tetapi kecil peruntukan (RM 20 juta). Kedua-dua modal disatukan (berjumlah RM70 juta). Dengan ini tidak berlaku duplikasi dan dapat mengurangkan tempat operasi, menjimatkan tenaga pekerja dan mengurangkan kos penggajian. Tidak perlu pertandingan antara exco, kurangkan karinah birokrasi pentadbiran dan selamatkan peruntukan dari duplikasi dan pembaziran.

Walau apa pun kita mengharapkan Mikro Kredit yang dianjurkan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat akan benar-benar berjaya dan menjadi salah satu lambing kejayaan Pakatan Rakyat di Negeri Selangor.

Sekian.

No comments:

Post a Comment