December 29, 2012

Pelancaran Tunas Dan Pengagihan Beg `Back To School` Di Dun Bangi


Jalan Reko, 11 Safar 1434 = 25 Disember 2012 (Selasa):


Pada hari tutup Krismas ini diadakan Program Pelancaran Tunas peringkat Dun Bangi bertempat di Up Town Jalan Reko dan disertai program Penyampaian beg `Back To School` juga pada peringkat Dun Bangi. Hadir ke dalam majlis ini ialah Y.B. Dr. Halimah Ali Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Modal Insan, Y.B. Dr. Shafie Abu Bakar Adun Bangi, Y.B.Teo Nie Ching Ahli Parlimen Serdang, Encik Kamsani Pengurus Program Warga Emas, Ustaz Shafie Ngah Ahli MPKj, Dr. Sufyan Hussein Pengerusi Bahagian Kurikulum Pendidikan dan turut hadir kemudian Y.B.Dr. Che Rusli Che Mat Ahli Parlimen Hulu Langat. Majlis bermula dengan berhenti 15 minit sebagai gimik membaca.


Melancarkan Program Tunas Y.B.Dr. Halimah menytatakan, anak-anak yang layak menerima Skim Tunas ialah anak-anak pada peringkat tadika – termasuklah Pasti – pra Sekolah berumur 6 tahun. Penekanan pada peringkat ini ialah 3R . Menurut Dr. Halimah anak-anak pada peringkat ini 60% tidak dihantar ke Tadika. Antaranya kerana kemiskinan. Menurut Dr. Halimah Tunas juga adalah luasaan dari SPISE yang menekankan kesempurnaan pendidikan dari buaian hingga ke liang lahad. Katanya, Kerajaan negeri Selangor memperuntukkan perbelanjaan tahunan dari peringkat awal 2008 dari RM1.4 bilion dan terus meningkat dari tahun ke tahun hingga Peruntukan 2013 sebanyak RM1.6 bilion bagi menjadikan Selangor sebagai negeri Idaman, makmur dan berkebajikan dan apa yang sering disebut oleh Y.A.B. Menteri Besar Selangor pada setiap kali berucap bagi membentangkan peruntukan perbelanjaan sebagai negeri Baldah Tayyibah wa Rabbun Ghafur.


Adun Bangi mengucapkan terima kasih kerana memilih Bangi sebagai tempat pelancaran Skim Tunas. Bagi Bangi ini adalah merupakan peluasan konsep Iqra` yang diperluaskan oleh Bangi dengan Bangi Bandar Ilmu. Sebelum ketibaan Dr. Halimah beberapa orang telah bercakap termasuklah Y.B. Teo Nie Ching dan Ustaz Shafie Ngah. Pada majlis ini juga dihadirkan mascot bagi Didik, iaitu Alif dan Noli yang menyertai anak-anak dalam program membaca dengan menggunakan buku-buku yang disediakan bagi peringkat Tunas dan juga program-program yang lain. Program juga diselit dengan persembahan seperti bermain keyboard oleh Wardina dan Karmilah. Persembahan angklong oleh anak-anak dari Pasti Siti Sarah.


Program puncak ialah apabila Y.B. Dr. Halimah menyerahkan bantuan Tunas bagi peringkat Tadika dan bantuan perseorangan bagi anak-anak tadika dan Pasti terpilih. Berikutnya Dr. Halimah bersama Adun Bangi dan juga Y.B. Teo Nie Ching menyampaikan beg-beg Sekolah bagi Program `Back To Shool` kepada seramai 100 orang murid. Murid-murid ada yang datang sendiri di samping ada yang diwakili oleh ibu bapa mereka.


Majlis berakhir dengan Jamuan Rakyat.

Sekian.

No comments:

Post a Comment