May 29, 2011

Empat Hari 3 Apartment Laman Suria Ketiadaan Letrik: Adun Turun Selesaikan Masalah

Kajang Utama, 20 Jamadil Akhir = 24 Mei (Selasa):

Penduduk resah dan Pengerusi JMB dilempar kata-kata kesat. Tulisan protes ditampal di pintu masuk ke kawasan apartment berkenaan sebagai pernyataan marah penghuni apartment yang dihuni sejak tiga tahun lepas. Pengerusi pertama dilantik sejak JMB ditubuhkan baru-baru ini, iaitu Puan Noridah bt. Mohd Nor (Puan Nora) – lantikan sejak 3 April 2011. Beliau merasa resah dengan tekanan dan protes penghuni-penghuni apartment. Ini menyebabkan Puan Nora menghubungi Wakil Adun di Kajang Utama, saudara Abu Bakar bin Alias meminta memperpanjangkan aduan penduduk kepada Adun. Abu Bakar meminta Adun turun menyelesaikan masalah ketiadaan letrik di tiga apartment Laman Suria pada pagi 24 Mei itu.

Adun menyatakan, Adun sedia turun pada petang jam 6.00 petang dengan syarat jabatan-jabatan dan mereka yang berkenaan diminta turun sama, iaitu:

1) Pegawai dari TNB (paling penting)
2) Pemaju
3) Ketua JMB (Joint Management Board)
4) Ketua Persatuan Penduduk Taman
5) Jabatan-jabatan berkenaan

Dengan syarat dan mereka (Wakil Adun dan Pengerusi JMB) mengaku akan menjemput mereka yang berkenaan. Maka Adun Bangi turun jam 6.00 petang. Setibanya Adun di hadapan pondok pengawal Adun disambut oleh Ketua JMB Puan Nora, Ketua Persatuan Penduduk Encik Nordin, Wakil dari TNB, Wakil dari MPKj. Oleh kerana Adun dan pegawai-pegawai bakal tiba pada petang ini, maka pihak TNB dengan kiraan dari Puan Nora berusaha memperbaiki kerosakan pada hari ini juga dan siap membaiki sebelum sedikit dari masa ketibaan Adun. Alat-alatr pembaikan masih belum disimpan. Difahamkan kerosakan mungkin diakibatkan oleh petir dan alat `busbar` rosak. Malangnya tindakan segera tidak diambil hinggalah apabila Adun Bangi mau turun baru tindakan diambil oleh TNB dan pembaikan tidak begitu lama masa yang diambil. Kami dibawa melawat dan ditunjuk bahagian yang rosak dan dibaiki yang kosnya difahamkan oleh Puan Nora RM9,800. Peruntukan ini diambil dari wang yuran JMB.

Dengan pembaikan berkenaan, jangkaan Adun akan timbul kekecohan terutama antara penghuni apartment dengan pentadbir dari JMB dan Persatuan Penduduk nampaknya tidak berlaku. Letrik pada masa itu telah pulih sepenuhnya. Sebaliknya pertemuan pada petang itu bertukar kepada taklimat, kerana inilah pertama kali Adun dijemput ke kawasan apartment berpagar dan berkawal 24 jam itu. Ketua Persatuan Penduduk – Encik Nordin memaklumkan terdapat 255 unit rumah di ketiga-tiga apartment yang sepenuhnya telah dihuni. Puan Nora pula menyatakan bahawa setakat ini pungutan kewangan berjalan lancar. Selepas penerangan dan maklumat Adun berucap ringkas dan berterima kasih kerana menjemput Adun. Al-hamdulillah dengan kehadiran Adun pihak TNB bertungkus lumus membaiki kerosakan dan api berjaya dipulihkan. Adun mengingatkan banyak masalah berlarutan timbul di rumah-rumah pangsa dan apartment. Kerjasama antara Pengerusi JMB dan Persatuan Penduduk adalah penting bagi kebaikan penduduk. Dengan kerjasama banyak kegiatan dapat dilakukan seperti kegiatan ibadat, kemasyarakatan, sambutan – Hariraya dan sebagainya dapat diadakan. Adun sedia bekerjasama untuk datang, bukan saja bila ada masalah, sebagaimana dialami penduduk 4 hari yang lepas, tetapi juga berbagai-bagai kegiatan. Kita juga bersedia menghulurkan peruntukan jika kegiatan relevan. Selepas itu Adun dan pegawai-pegawai bergerak melihat kawasan dan bangunan dan mengakhiri pertemuan dengan bergambar.

Sekian.

No comments:

Post a Comment