May 3, 2011

Meraikan Saudara Shamsul Setiausaha Kebajikan Berpindah K e Ipoh

BBB, 28 Jamadil Awal = 02 Mei (Isnin):

Jawatankuasa Kebajikan adalah jawatankuasa yang paling aktif bagi Kabinet Mini Adun Bangi. Jawatankuasa yang diketuai oleh Tuan Haji Rushdi ini mempunyai AJK yang bergerak cergas melakukan kerja-kerja amal dan sering turun padang mengiringi Adun Bangi di dalam menjalankan kegiatan kebajikan. Jawatankuasa ini mempunyai seramai 12 orang AJK. Pada malam ini pihak AJK dengan rasa berat hati mengadakan jamuan perpisahan terhadap Setiausaha Lajnah Kebajikan sendiri. Beliau ialah saudara Shamsul Bahrin bin Kiman yang membuat keputusan berpindah kerja dan berpindah tempat. Selama ini beliau bekerja di sebuah syarikat Pembinaan di Semenyih dalam bidang Design dan tinggal di Balakong. Kini beliau berpeluang kendalikan perniagaan sebuah Petrol Station Petronas di Bandar Ipoh, Perak. Satu peluang dan cabaran yang lebih baik bagi beliau dan keluarga. Apalagi beliau memang berasal dari Ipoh. Kami merestui pemergian saudara Shamsul dan berharap beliau menyambung perjuangan di sana dan mencapai kejayaan insya Allah. Dengan pemergian saudara Shamsul, merupakan kehilangan kedua bagi kawasan Serdang dan DUN Bangi selepas pemergian saudara Anuar Ismail dari Unit Amal ke Labuan sejak dua bulan lepas.

Dalam Majlis Perpisahan yang dihadiri Adun dan AJK Kebajikan dan keluarga berjumlah lebih kurang 30 orang ini saudara Shamsul berucap, ``Sebenarnya saya amat senang dan gembira berkhidmat di bawah AJK Kebajikan yang diketuai Tuan Haji Rushdi di bawah Kabinet Mini ADUN Bangi, tetapi terpaksa membuat pilihan bagi masa depan saya dan keluarga. Ini tidak bermakna saya meninggalkan perjuangan. Saya akan sambung di tempat dan kawasan saya bekerja.``
Menurut saudara Shamsul, ``Saya mula terlibat dengan Pas pada tahun 1996 di kawasan Puchong. Bila berlaku persempadan semula dalam mana Seri Kembangan dan Balakong termasuk di bawah Kawasan Serdang, maka saya masuk ke bawah kawasan Serdang dan bergerak di bawah sayap pemuda.`` Tambah saudara Shamsul,
``Dua tahun lepas saya masuk bergiat di bawah AJK Kebajikan Kabinet Mini DUN Bangi diketuai Tuan Haji Rushdi. Saya gembira berkhidmat di bawah Lajnah Kebajikan. Jika ada masa saya akan sekali sekala ke sini. Saya juga menjemput saudara/saudari ke Ipoh jika berpeluang ke sana.`` Mengakhiri ucapan ringkasnya beliau meminta maaf sekiranya berlaku kesalahan dalam masa berkhidmat selama ini.

Tuan Haji Rushdi yang bertindak sebagai Pengerusi Majlis, antara lain berkata, ``Kehilangan saudara Shamsul menjadikan saya `patah kaki`, setakat ini belum pasti, siapa yang akan mengambil alih Setiausaha Jawatankuasa Kebajikan.` Demikian keluh Tuan Haji Rushdi Sedih.

ADUN Bangi yang diminta berucap Selamat Berpindah dan berpisah menyatakan, ``Bila saya dijemput ke Majlis Jamuan Makan, saya gembira, tetapi bila disebut untuk meraikan perpisahan saudara Shamsul, kegembiraan saya bertukar menjadi kesedihan. Kita kehilangan orang kuat yang selama ini menjadikan Lajnah Kebajikan Adun lajnah yang paling ke depan. Mereka lebih cergas dan mengadakan berbagai-bagai kegiatan kebajikan yang kadang-kadang Adun sendiri tidak terkejar memenuhi program. Sebenarnya selera makan saya menurun malam ini, walaupun berdepan dengan hidangan yang menyelerakan.``

Secara nostalgic Adun menyebut, ``Pada masa hadapan tiada lagi kelihatan saudara Shamsul yang membimbing dan mengelek beg-beg plastic mengiringi Adun bagi menyampaikan bantuan kepada mereka yang memerlukan.`` Tambah Adun,
``Kita juga kehilangan suasana riang, saudara Shamsul bersama kawan-kawan memanjat kereta Hilux memenuhi ruang belakang bergerak dari lorong-lorong dan menziarah rumah ke rumah dan menurunkan barang-barang bantuan.`` Tentulah peristiwa manis ini menjadi kenangan bagi kita semua, lebih-lebih lagi bagi saudara Shamsul.

Kata Adun, lumrah alam, tiap pertemuan ada perpisahan. Demikianlah yang berlaku antara kita dengan saudara Shamsul. Kita meredai pemergian beliau untuk kebaikan beliau dan keluarga. Kita berharap pertemuan bukan berakhir. Kita harap akan bertemu lagi pada masa akan datang.``

Agak nostalgik dan menyentuh perasaan, apabila Adun diminta menyampaikan cenderahati kepada saudara Shamsul, cenderahati berkenaan juga di dalam beg plastik yang selama ini dijadikan beg penyampaian bantuan dari Adun. Secara bergurau tapi sedih Adun berpesan,

``Cenderahati di dalam beg ini tidaklah sangat berharga berbanding dengan kemesraan kita selama ini, tetapi beg plastik hijau yang menjadi beg rasmi bantuan dari Adun kepada yang memerlukan ini jauh lebih berharga. Saudara Shamsul, simpanlah beg ini sebagai kenang-kenangan menandakan khidmat dan keikhlasan saudara Shamsul berikan selama ini bersama Lajnah Kebajikan.``

Sekian.

No comments:

Post a Comment