May 25, 2011

Program Pemerkasaan Desa Selangor

Kompleks Sukan, Seksyen 15, BBB, 17 Jamadil Akhir = 21 Mei (Sabtu):

Program ini adalah merupakan program turun padang bagi YB Dr. Yaakob Sapari Exco Pemodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan. Program diisi dengan penerangan-penerangan tentang program-program yang dijalankan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat, khususnya di bawah Exco YB Dr. Yaakob Sapari. Penghulu-penghulu dan Ketua-Ketua Kampong serta JKKK dijemput hadir memenuhi Dewan Kompleks Sukan. Penerangan berlangsung dari jam 9.00 pagi hingga 1.00 tengahari disampaikan oleh agensi-agensi berkenaan. Turut hadir pada Majlis Penerangan Puncak yang disampaikan oleh YB Dr. Yaakob Sapari ialah Tuan Haji Haris Pegawai Daerah Hulu Langat, YB Dr. Che Rusli Che Mat Ahli Parlimen Hulu Langat, Adun Bangi, En. Kamaruzzaman Wakil YDP MPKj, pegawai-pegawai kerajaan dan kakitangan pejabat.

YB Dr. Yaakob Sapari dalam ucapannya mahukan maklumat dan program kerajaan Pakatan sampai kepada penghulu, ketua kampong dan JKKK dan disampaikan kepada rakyat. Menurutnya terdapat 368 kampong tradisi di Selangor dengan 71 buah kampong baru Cina. Sebahagian dari kampong ini bercampur identity dengan cirri Bandar. Menurutnya kita mau memperkemaskan pentadbiran kampong agar menjadi terbaik, sebagaimana meningkatkannya prestasi pentadbiran negeri di bawah YAB Tan Sri Dato1` Seri Abdul Khalid bin Ibrahim Menteri Besar Selangor.

Menurut YB Dr. Yaakob, Kerajaan negeri berusaha memenuhi permohonan tanah kepada rakyat yang belum mempunyai tanah. Lebih dari 80,000 permohonan diterima, setakat ini lebih dari 800 gran tanah telah diluluskan. Pihak Kerajaan Negeri menasihatkan kepada yang berjaya menerima geran tanah supaya jangan menjual kepada orang lain. Menurut YB Yaakob hingga kini kerajaan telah menggunakan wang sebanyak RM200 juta bagi peruntukan kebajikan. Dari segi ekonomi kerajaan negeri mempunyai surplus kewangan berbanding dengan kerajaan Pusat yang selalu deficit kewangan. Ini menunjukkan perjalanan ekonomi negeri Selangor adalah baik dan mengatasi prestasi kerajaan Pusat. Menurut YB Dr. Yaakob Sapari dari bukti-bukti prestasi Kerajaan Selangor adalah bertambah baik., sebab itu rakyat perlu memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat agar terus berkuasa dan dapat menunaikan janji kepada rakyat.

Pada akhir majlis YB Yaakob menyampaikan bantuan kepada mereka yang miskin .

Sekian.

No comments:

Post a Comment