April 30, 2010

MPKj Berada Pada Kedudukan (Rating) Keempat Di Kalangan PBT Di Selangor

Kajang, 15 J. Awal = 29 April (Khamis):

MPKj berada pada kedudukan keempat di kalangan PBT-PBT, iaitu berada selepas MPSJ dan mencapai taraf 4 Bintang yang melayakkan MPKj menerima hadiah RM200,000 bagi membina sebarang mercu tanda di kawasan MPKj. Demikian dimaklumkan oleh Y.Bhg. Dato' Tarmidi bin Haji Omar Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor ketika menyampaikan ucapan perasmian "Anugerah Perkhidmatan Cemerlang MPKj" bagi Tahun 2009 di sini petang ini. Beliau mengucap tahniah di atas kejayaan yang dicapai. Beliau berharap dengan anugerah diterima menaikkan semangat dan motivasi bagi yang menerima dan menjadi contoh dan teladan diikuti bagi yang belum menerima. Pengeluaran Hadiah Cemerlang tidak boleh melebihi 8 % dari kakitangan jabatan. Beliau menggesa MPKj berusaha untuk mencapai taraf lima bintang pada masa akan datang. Beliau juga mengumumkan bahawa Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor baru-baru ini juga di`rating` oleh Kerajaan Persekutuan juga bertaraf empat bintang..


Y.Bhg. Dato' Tarmidi bin Haji Omar seterusnya memaklumkan MPKj mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh. Pada masa beliau pernah menjadi YDP MPKj akhir 1990an (selama 8 bulan), MPKj hanya mempunyai simpanan duit dari developer sebanyak antara 20 hingga 30 juta, tetapi MPKj sekarang mempunyai sebanyak RM100 juta dengan surplus sebanyak RM8 juta, manakala wang deposit sebanyak RM60 juta. Beliau berharap MPKj akan lebih banyak membuat kutipan cukai pada masa akan datang dengan itu banyak membuat pembangunan.


Manakala Y.Bhg. Dato' Hasan Nawawi bin Abdul Rahman YDP MPKj ketika menyampaikan ucapan alu-aluannya menyatakan, seramai 40 orang kakitangan dan pekerja MPKj pada kali ini menerima Anugerah Cemerlang, iaitu hanya 5% dari jumlah kakitangan dan pekerja yang berjumlah seramai 850 orang, di samping penghargaan kepada 3 orang kakitangan yang bersara dan 2 orang yang meninggal dunia. Prestasi bagi yang menerima anugerah adalah dinilai selama tiga tahun yang melibatkan lebih dari 300 kriteria.


Anugerah Cemerlang adalah acara tahunan yang diberi biasanya tidak lewat dari setengah tahun pertama selepas tahun dinilai. Hadir pada petang ini ialah Y.Bhg. Dato' Tarmidi bin Haji Omar, Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri dan isteri, Dato' Hasan Nawawi Abdul Rahmana YDP MPKj dan isteri, YB Dr. Shafie Abu Bakar Ahli Dewan Negeri Selangor - Bangi, YB EN. Lee Kim Sin Ahli Dewan Negeri Selangor kawasan Kajang, Tuan Haji Abdullah Marjunid Timbalan YDP MPKj, Ahli-ahli MPKj dan kakitangan MPKj. MPKj hingga kini berusia hampir 15 tahun (sejak 1997), sebelumnya bertaraf Majlis Daerah Hulu Langat. Sejak dinaikkan taraf seramai 6 orang YDP telah berkhidmat di MPKj Kajang iaitu, En. Yusof Badul, En. Yusof Judin, Dato' Tarmidi, Dato' Khusrin, En. Zainal dan Dato' Hasan Nawawi. Sebelum ini MPKj bertempat di bangunan Bekas Pejabat Daerah Hulu Langat yang telah berpindah di Bangi. Sejak 2007 berpindah ke Bangunannya sendiri kini. Dengan kemudahan bangunan dan bertambah kakitangan prestasi MPKj semakin meningkat dan kini mencapai taraf 4 bintang.


Menurut Dato' Hasan kawasan di bawah pentadbiran MPKj berkembang pesat, terutama Kajang dan Bangi. Pertambahan penduduk hitung panjang seramai 22,000 setahun. Sekarang penduduk Kajang berjumlah 100,000 , manakala keseluruhan Hulu Langat mendekati 1.5 juta. Oleh karana kawasan pentadbiran MPKj maju menyebabkan ramai mereka yang datang ke kawasan Kajang dan Bangi, Kita perlu menyediakan keselesaan bagi mereka dan menyediakan pekerjaan.


Anugerah yang diterima oleh 40 orang adalah dari 12 jabatan di bawah MPKj, iaitu Jabatan Undang-Undang dan Penguatkuasaan, Penilaian dan Pengurusan Harta, Khidmat Pengurusan, Kejuruteraan, Perancangan Pembangunan, Perbendaharaan, Perkhidmatan Perbandaran dan Kesihatan,Perancangan Korporat dan Perhubungan Awam, Pesuruhjaya Bangunan dan tiga jabatan kontrek.

Anugerah-Anugerah disampaiakan oleh Y.Bhg. Dato' Tarmidi dan Dato' Hasan Nawawi. Cabutan bertuah menjadikan majlis meriah diadakan dan hadiah-hadiah disampaikan kepada mereka yang bertuah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment