April 3, 2010

Perancangan Pembinaan Sekolah Dan Penempatan Di Negeri Selangor

Shah Alam, 13 R. Akhir = 29 Mac (Isnin):

Pendahuluan

Berbagai masalah dihadapi oleh sekolah-sekolah agama, Sekolah Cina dan Sekolah Tamil yang bukan di bawah Kerajaan Persekutuan. Masalah peruntukan tidak cukup, tidak cukup Sekolah dan tempat bagi pelajar berjaya untuk melanjutkan pelajaran, tapak bersifat menumpang pada tanah pemilik tanah, bangunan uzur dan tidak sempurna, kelengkapan peralatan seperti kerusi meja tidak cukup, guru tidak cukup dan tidak terlatih, gaji terlampau rendah hingga tidak ada dari golongan lelaki dan yang bekerja hanya dari kalangan guru perempuan dan berbagai-bagai lagi masalah yang dihadapi oleh Sekolah-sekolah berkenaan.

Bagi memberi penerangan dan menerima rungutan oleh pihak-pihak berkenaan, maka satu Majlis Dialog Isu Pendidikan Selangor 2020 yang diberi judul Perancangan Pembinaan Sekolah dan Penempatan di Negeri Selangor, Untuk Tahun 2010 Sehingga 2015 Serta Prosedur-Prosedur Yang Terlibat diadakan pada petang ini bertempat di Dewan Annex Bangunan Dewan Undangan Negeri Selangor. Pihak pembentang yang dijemput ialah YB Dr Halimah Binti Ali Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Wakil dari Jabatan Pelajaran Negeri Selangor diketuai Encik Mohd Azhar, Wakil Bahagian Pelajaran dari Jais, Cikgu Amir, Wakil dari Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Selangor Puan Nor Asiah dan tidak datang dari bahagian Tanah. Manakala peserta-peserta yang dijemput terdiri dari ADUN-ADUN, Ahli Parlimen Negeri Selangor, Wakil-Wakil Jabatan, Perancang dan Pengendali Pendidikan, Wakil Guru dan PIBG Sekolah dan NGO yang jumlah mereka adalah 150 orang. Pembentangan dan perbincangan berterusan dari jam 2,00 petang sehingga 5.00 petang.

2. Antara perkara yang diperbincangkan

Negeri Selangor pesat membangun, berlaku pertambahan penduduk dengan pesat, keperluan kepada Sekolah setiap aliran makin bertambah. Sebarang pertambahan Sekolah tertakluk pada perancangan struktur negeri dan rancangan tempatan. Permasalahan lokasi tempat pendidikan jauh dari perumahan, landskap tak sempurna, bangunan usang, tahap penyelenggaraan rendah, tiada alat permainan kanak-kanak, keselamatan yang tidak terjamin dan tiada pengajaran penggunaan komputer. Terdapat Sekolah yang terlampau padat dengan pelajar hingga pembelajaran tidak selesa. Sekolah agama usang, infrastruktur tak sempurna dan penyelenggaraan sederhana. Kekurangan kemudahan sokongan dan kurang dari segi keselamatan, kurang menarik dan tiada kemudahana padang permainan. Penduduk padat, tiada tapak yang luas dan sesuai.

3. Kemudahan Pendidikan Di Selangor:
(Semua statistik di bawah disesuaikan dari kertaskerja yang dibentang)


Sekolah Menengah

Sekolah Rendah dan Menengah Swasta



Kemudahan IPT Di Selangor



Sekolah Agama

Sekolah Agama di Bawah Kerajaan Negeri (JAIS)

Sekolah Rendah Agama 2010

Sekolah Agama Kafa Integrasi

PRA Sekolah Agama 2010

Sekolah Agama Persendirian (Swasta) 2010
Sekolan Agama Swasta - 19 buah


4. Unjuran Penduduk Negeri Selangor hingga 2020

5. Kemudahan Pendidikan Negeri Selangor hingga 2020 (SR, SM, & SRA)

6. Rumusan Penambahan Penyediaan Kemudahan Pendidikan hingga 2020

7. Aduan yang paling banyak datang dari Sekolah Agama dan Rakyat. Antaranya:
  • Sekolah terlampau daif. Bangunan perlu dapat bantuan untuk diperbaiki
  • Kesukaran mendapat tapak, kalau ada hanganya terlampau tinggi
  • Peruntukan kewangan terlampau daif
  • Guru tidak terlatih
  • Gaji guru terlampau rendah
  • Tempat pendidikan di atas milik persendirian
  • Peralatan Sekolah tidak kecukupan
  • Yuran tidak mampu dibayar oleh anak-anak yang ibu bapa miskin
  • Tempat belajar berjarak jauh dari tempat kediaman
  • Perlu ditambah jenis-jenis pendidikan yang keperluan begitu tinggi
  • Sukar bagi pengajian rakyat dan swasta hidup tanpa bantuan kerajaan
  • Galakkan swasta mengambil kurikulum kerajaan dan bagi bantuan
  • Perlu dipantau pendidikan swasta bagi kebaikan
  • Perlu ada persatuan pendidikan swasta bagi memperbaiki kedudukan
  • Perlu diberi hak yang sama bagi pelajaran cemerlang melanjutkan pelajaran

8. Pujian dan Penutup

Peserta yang hadir memberi pujian dengan adanya Dialog Isu Pendidikan yang diadakan. Selama ini tidak ada majlis seperti ini, sekurang-kurangnya melalui dialog dapat dilahirkan masalah-masalah yang boleh membawa kepada penyelesaian. Dialog seperti wajar terus diadakan dari semasa ke semasa demi membaiki mutu pendidikan semua kategori pendidikan bagi meningkatkan mutu pendidikan Negara.

Terima kasih.

No comments:

Post a Comment