February 22, 2014

Pukulan Awal Terhadap BN - PRK Kajang


BBB, 21 Rabiul Akhir 1435 = 21 Februari 2014 (Jumaat):

Dalam masa segala media pro-BN sedang menggerakkan arus maklumat meyakinkan rakyat, khususnya pengundi di Kajang, bahawa tindakan PKR mengosongkan kerusi di Kajang bercanggah dengan amanah yang diberi pengundi Kajang dan membazirkan wang rakyat, media-media berkenaan juga meyakinkan bahawa Dato` Seri Anwar tidak akan dapat menjadi Menteri Besar Selangor dan meningkatkan kempen dan meyakinkan pengundi bahawa BN sama ada dari MCA atau Umno mampu mengalahkan Dato` Seri Anwar, tiba-tiba kelmarin 20 Februari (Khamis) badan Akademik yang berkecuali dan diyakini, iaitu UMCEDEL (Pusat Demokrasi dan Pilihanraya Universiti Malaya) yang diketuai Pengarahnya Prof. Datuk Dr. Mohammad Redzuan Othman mengumumkan melalui sidang medianya dapatan awal UMcedel berhubung dengan PRK Kajang yang bakal berlangsung pada 23 Mac 2014 - hasil dapatan yang mengejutkan terutama bagi pihak BN atau MCA yang dalam persediaan untuk mengumumkan calon bagi PRK Kajang bagi pihak BN. Dapatan mungkin sedikit sebanyak merencatkan semangat BN-MCA dan meruntuhkan semangat dan daya juang mereka.

Kajian yang dibuat terhadap responden berbagai peringkat. Antara dapatan bahawa:

Pengundi di Kajang mau memberi laluan terhadap Dato` Seri Anwar Ibrahim menjadi Menteri Besar Selangot dan mereka mau Dato` Seri Anwar Ibrahim menjadi Menteri Besar Selangor. Pecahan dapatan adalah diberi sebagaimana berikut:

50% responden setuju memberi laluan Dato` Seri Anwar menjadi Menteri Besar
17% tidak bersetuju
24% tidak pasti

Keputusan agak menarik, dalam masa media perdana mewar-warkan Dato` Seri Anwar tidak layak, maka rakyat Kajang yang intelek dan bebas berfikir tidak terpengaruh dengan arus maklumat media-media perdana dan membuat keputusan secara bebas bercanggah dengan apa yang dianjurkan oleh media perdana. Dilihat dari segi ethnic pendapat tentang Dato` Seri Anwar menjadi Menteri Besar:

Kaum Cina

68 %  setuju
12%   tak setuju

Kaum Melayu

50 %  setuju
22 %  tak setuju
28 %  tak pasti
Dilihat dari lokasi pula

60 %  orang kampong setuju
50 %  penduduk Kampung Baru takpasti
70%  kalangan berijazah (intelektual) setuju.

Banyak isu yang mempengaruhi responden termasuklah barangan makin mahal dan rakyat terbeban, apa lagi jika GST dilaksanakan, harga minyak dan tol membebankan, keselamatan yang makin tidak terjamin, system pelajaran yang bercelaru dan berbagai lagi.

Kesimpulan bahawa lebih dari 60% penduduk Kajang bersetuju memberi laluan kepada Dato` Seri Anwar Ibrahim bertanding di dalam PRK Kecil dan bersetuju beliau menjadi Menteri Besar.

Rasional:

1)      Sokongan terhadap PR kekal sebagaimana PR bertapak di Kajang beberapa penggal sebelumnya
2)      Pengundi Melayu yang sebahagian besar penyokong Pas dan Cina yang sebahagian besar penyokong Dap akan terus memberi kepercayaan terhadap PR
3)      Rakyat Kajang tidak mau Wakil Rakyat mereka menjadi pembangkang dalam Kerajaan Negeri Selangor yang dikuasai PR, kerana ianya akan bermasalah dan kehilangan peruntukan dan kemudahan
4)      Gandingan Menteri Besar dengan Dato` Seri Anwar, jika pun tak menjadi Menteri Besar akan memperkukuhkan kerajaan PR
5)      Selangor perlu menjadi model negeri terbaik sebagai cerminan Kerajaan Persekutuan  yang bakal diperintah.
6)      Rakyat Kajang menerima rasional Kajang adalah Pangkalan logistic bagi bergerak ke Putrajaya
7)      Kerajaan Negeri Selangor kini kelihatan lesu dari daya kreatif memajukan negeri Selangor dan banyak bergantung dan mengitari pendekatan lama, sebab itu ia perlu dikocak dengan perubahan dari dalam agar dapat menghasilkan pendekatan yang lebih kreatif dan lebih bernas. Rakyat mau melihat Kerajaan Negeri lebih segar dan cerdas.

Dapatan yang dikemukakan oleh Amcedel sebagai arus balik yang menyekat arus yang digerakkan oleh BN melalui media perdana mereka dan memberi lebih keyakinan kepada PR, tetapi seharusnya tidak lalai. Pihak BN, walaupun terasa terpukul mundur akan berusaha mengubah persepsi rakyat Kajang kepada memberi sokongan kepada mereka. Mereka akan menggunakan segala cara – termasuk, kalau dapat menyekat Dato` Seri Anwar dari menjadi calon PRK Kajang.

Sekian.

No comments:

Post a Comment