February 16, 2014

Tindakan Terhadap Aduan - Rasa Bahagia Bila Berjaya

-->
BBB, 15 Jamadil Awwal 1435 = 15 Februari 2014 (Sabtu):

Telah diperkatakan bahawa mulai awal tahun 2002 Adun Kajang mengambil pendekatan mendekati rakyat di kawasan Dun Kajang ialah dengan membuka `Kaunter Terbuka` Adun Kajang di berbagai lokasi, khususnya tempat-tempat menjadi tumpuan orang ramai seperti di pasar-pasar, pasar-pasar malam dan di majlis-majlis sambutan dan keramaian. Pembukaan Kaunter Terbuka ialah pada hujung minggu, khususnya pada hari Ahad dan Sabtu atau berkait dengan peristiwa khusus berlaku.


Baiknya pendekatan ini bahawa Adun bersama AJKnya dapat terus berjumpa dengan rakyat, dapat mengetahui masalah mereka dan kadang kala terus ke tempat permasalahan yang diadu. Adu-aduan bertulis yang diterima dari pengadu-pengadu dihimpun dan disusun menurut permasalahan dan tempat bagi tindakan pihak berkenaan. Maklumat tentang diri pengadu, alamat diri, perkara aduan, tempat menjadi aduan terdapat di dalam borang aduan.

Semua aduan dihimpun dalam masa 4 minggu (4 tempat) dengan masalah-masalah, contoh:

1) Kaunter Terbuka d Pasar Kajang:

Bil.        Perkara                       Lokasi  Aduan                                Tindakan
a)      Lalulintas                     (tempat bermasalah)                  (Jabatan berkenaan)
1) ….
      b)   Masalah Kebersihan
1)      ….
     c)    Masalah Air
1)
     d)   Letrik & Api Jalan
dan seterusnya .

Diikuti aspek-aspek yang sama berlaku di Kaunter Terbuka 2) Sungai Long, 3) Batu 10 Cheras dan 4) Kg. Baru Semenyih. Juga lokasi-lokasi lain yang diadakan dari minggu ke minggu.

Jumlah senarai aduan bagi 4 minggu mungkin sampai 10 halaman dikepilkan dengan surat Adun berlogo Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor Kajang dengan tarikh dan Bil. Surat ditujukan kepada (senarai):


Yang berusaha:
YDP MPKj Kajang,
Manager Alam Flora Kajang,
Pegawai Daerah Hulu Langat,
Ketua Jurutera JKR, Hulu Langat,
Ketua Telekom Malaysia, Cawangan Hulu Langat,
Ketua Jurutera JBS, Hulu Langat,
Ketua Jabatan Agama Islam, Hulu Langat,
Ketua TNB, Hulu Langat,
Ketua Polis Diraja Malaysia, Hulu Langat,
Ketua Jabatan Kesihatan Awam, Hulu Langat,
Ketua Pejabat Kebajikan Masyarakat, Hulu Langat,
Ketua Pejabat Pendidikan Daerah Hulu Langat
Ketua Pejabat Haiwan, Hulu Langat,
Ketua Pos, Pejabat Pos Hulu Langat (Kajang).
Pengetua dan Guru Besar Sekolah Bandar Baru Bangi.
Pengurus Indah Water,
Syarikat Bas Kajang
Pemaju perumahan (berkenaan)
Dan lain-lain yang berkenaan.

Surat memaklumkan kepada pihak-pihak berkenaan tentang aduan-aduan yang diterima dari masyarakat berhubung dengan aduan-aduan yang berkait dengan jabatan-jabatan disenaraikan dan mengharapkan pihak jabatan mengambil tindakan.


Kerja memang banyak, terpaksa pergi kepada satu-satu jabatan berkenaan hantar surat aduan berkenaan dan untuk bukti hantaran dan penerimaan cop jabatan & tandatangan diambil tanda penerimaan. Tidak setakat penghantaran, tapi susulan dibuat bagi memastikan tindakan. Jika tidak diambil pertanyaan dibuat bila dihantar surat lagi atau sengaja dibuat pertemuan susulan.

Cara seumpama ini ada kelemahannya, kerana setengahnya mengambil masa yang lama, terutama perkara-perkara yang perlu diambil tindakan segera. Namun pendekatan tidak saja setakat menghantar surat sahaja. Ada pendekatan-pendekatan yang lain yang dilakukan dari masa ke semasa menurut kesesuaian persoalan dan masa yang perlu dibuat tindakan.

Namun banyak kejayaan yang dapat dihasilkan dari aduan-aduan yang disampaikan. Antaranya dapat disebutkan di sini:


Lalulintas di Bandar Kajang di beberapa jalan Bandar Kajang dijadikan jalan sehala bagi melicinkan pergerakan kenderaan. Menemui Syarikat bas di Kajang berbincang mengatur jadual perjalanan, Pembaikan lalu lintas Jalan Grand Saga ke Sungai Jeluk, pembukaan jalan menyambung Taman Surada dengan Seksyen 7 dan pembaikan pembentungan di Taman tersebut, sampah berlonggok di hadapan kedai Taman Jasmin begitu banyak dapat dibersihkan, Jalan Kajang-Semenyih akhirnya berlampu sepenuhnya, Perumahan Taman Jasmin akhirnya dapat CF.

Sampah berlonggok depan kedai Sungai Long akhirnya dibersihkan, Balai Polis dan Pejabat Pos didirikan di Sungai Long dan ada perkhimatan bas, manakala jalan sempit antara jalan Cheras ke Sungai Long (termasuk Taman Rakan) diperluas ada divider dan dua lane sebelah.

Bantahan penduduk di Batu 10 mengenai laluan jalan mengenai tanah mereka diselesaikan, Perparitan juga dibuat di kawasan tersebut.


Bagi penduduk Kg. Baru Semenyih satu kejayaan membanggakan dapat dicapai apabila pajakan tanah bagi kampung tersebut yang hampir tamat tempoh diberi pilihan untuk sambung pajakan sama ada 60 tahun atau 99 tahun dengan jumlah bayaran yang berbeza.

Perkhidmatan Alam Flora dan masalah air yang sering berlaku dapat dikurang, kerana Adun Kajang sering ke pejabat-pejabat berkenaan mengadakan perbincangan bagi menyelesaikan permasalahan, Banyak aduan-aduan kecil dapat diselesaikan yang tidak perlu diperkatakan.


Walau bagaimana ada perkara-perkara yang tidak dapat diselesaikan segera dan secara total seperti kebanjiran pendatang haram, kerana ini melibatkan KDN & Kerajaan Persekutuan, juga masalah kesempitan lalululintas di Bandar Kajang yang sukar diselesaikan.

Walaupun banyak masalah kami merasa puas dalam berkhidmat dan berbahagia bila berjaya menyelesaikan masalah dihadapi rakyat.

Sekian.

No comments:

Post a Comment