May 1, 2014

A. Aziz Deraman Tokoh Pentadbir, Meminati Kebudayaan Dan Menghasilkan Puisi - Antaranya Keislaman

-->
Bandar Baru Bangi, 30 Jamadil Akhir 1435 = 30 April 2014 (Rabu):

Datuk A. Aziz Deraman (lahir 1948) lulusan Universiti Malaya (1971) adalah pegawai tadbir dan diplomatic. Kelulusan dan keterlibatannya di dalam pentadbiran terutamanya di Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan sebagai Pengarah (1981-1987), Pengarah/Setiausaha Bahagian Kebudayaan, Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan (1987-1989) dan terakhir sebagai Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (1994-2008) merapatkan A. Aziz Deraman dengan bidang kebudayaan dan sastera (puisi). Tulisan-tulisannya banyak berhubung dengan kebudayaan. Antara bukunya tentang kebudayaan ialah Masyarakat dan Kebudayaan Malaysia (1975), Islam dan Kebudayaan Melayu (ed. 1978), Perayaan Malaysia Kita (1987) dan Tamadun Melayu dan Pembinaan Bangsa Malaysia (1992). Keterlibatannya dengan Dewan Bahasa dan Pustaka mencetus minatnya dalam penulisan puisi dan minatnya ini berterusan hingga kini. Antara kumpulan puisi yang pernah dihasilkan ialah Kau dan Aku (DBP, 1994) dan Bahtera Madani (DBP, 2001). Sebagaimana latar belakangnya, maka kandungan di dalam kedua-dua kumpulan puisi menyentuh soal kebudayaan, politik dan perkembangan semasa, peristiwa global dan setempat yang antaranya menggunakan loghat daerah (Kelantan).


Di dalam kedua-dua kumpulan puisi ini terdapat di sana-sini tema-tema yang bercirikan Islam. Kau Dan Aku bagi tajuk kumpulan puisi (60 puisi) adalah merujuk kepada Ketuhanan, di samping aku sebagai kehambaan. Kata A. Aziz Deraman:

Kau dan Aku

Demi satu kewajipan
Kita tidak akan berjauhan
Meskipun aku bersendirian
Kerana sinar itu sudah cukup terang
Sebagai tanda kebenaran.
(A.  Aziz Deraman, Kau dan Aku, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1994: 10).

Puisi-puisi yang lain yang membawa tema-tema keislaman ialah seperti Kematian, Dalam Dua Kalimah, Sepohon Kemboja, Dua Kalimah, Tasbih Seorang Tua, Aku Bisa Hanya Memohon, Doa, Dosa, Ya Allah, dan Tuhanku.

A. Aziz Deraman membicarakan tentang Kalimah Syahadah Dalam Dua Kalimah

Dalam Dua Kalimah

Tuhanku
Dalam aku berserah pada-Mu
Bukan saja aku
Ada aku, ada alam, ada manusia
Terungkai segala dalam dua kalimah
(Kau dan Aku, 1994: 18).

Judul yang hampir sama:

Dua Kalimah

Aku baca
Dengan menyebut nama-Mu yang menciptakan
Segala ilmu langit dan bumi,
Biarpun milikku sezarah hanya dari lautan ilmu-Mu
Menjadikan aku patuh, sujud pada-Mu – cukuplah
Di bawah-Mu aku berlindung
Berserah sebagai hak-Mu.
(Kau dan Aku, 1991: 26).

Cuma wajar disebutkan bahawa sebuah puisi Islam, bukan setakat hanya menampilkan fakta-fakta berunsur Islam tanpa elemen estetika yang melayakkannya dikategorikan sebagai puisi. Pengucapan ala prosa terasa di dalam puisi Dalam Dua Kalimah dan Dua Kalimah di atas. Contoh lagi:

Siapa Kita

Di antara kita
Pernahkah siapa bertanya
Siapa kita
Dari mana ke mana ?
….
(Kau dan Aku, 1991: 35).

Puisi Sepohon Kemboja ada elemen metaphor dan estetika, walaupun masih bersifat prosa:

Sepohon Kemboja

Kembojaku
Sengaja kuabadikan dikau di depan mata
Di laman teratakku menghias jiwa,
Setiap di sisimu mengingatkan aku halmu
Tegak di kuburan antara nisan-nisan bertaburan
Setiap di sisimu mengingatkan aku hayatku
Tegak di bumi antara kehidupan dan kematian.

Taman Melewar, K.L.
Julai 1979.
(Kau dan Aku, 1991: 22).


Kumpulan puisi Bahtera Madani (82 puisi) membawa persoalan yang dicerminkan oleh puisi Bahtera Madani:

Bahtera Madani

Bahtera Madani bahtera harapan kita
Untuk kita belayar ke benua kencana
Tentang kehidupan seluas samudera sejahtera
Muatannya manusia dan seisi dunia

Membawa tafsir kalimat madani
Menggubah tamadun kehidupan sejati.
….
(A.Aziz Deraman, Bahtera Madani, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2002: 57).

Saudara A.Aziz Deraman nampaknya terpengaruh dengan slogan politik yang mau membangun masyarakat sivil sebagai masyarakat maju dan dinamik. Lantaran itu kita dapat melihat puisinya membawa tema-tema seperti Pentas Bangsa, Bayang Merdeka, Lagu Setiakawan, Forum  Meja Bulat, Rindu Singapura, dan sebagainya. Ketara puisi-puisi berkenaan berbau politik sezaman termasuk isu Kosovo yang dibicarakan oleh penyair.


Berbanding dengan Kumpulan Kau dan Aku, maka puisi-puisi bertemakan keislaman di dalam Bahtera Madani adalah agak sedikit. Antara puisi-puisi bertemakan keislaman seperti Jalan, Citra Mukmin, Penyaksian, Dua Kota Hati Kita, Kesyukuran, Ma Rabbuka, dan Masjid Al-Haram.

Kata A. Aziz Deraman

Jalan

Ya Allah
Ya Rasulullah
Lihatlah kami kegawatan
Kehilangan pedoman kehidupan
Di gelanggang pertarungan
(Bahtera Madani, 2002: 25).

Dan puisi:

Penyaksian


Kalimah syahadatain
Lailahaillallah
Muhammadur Rasulullah
Dua kalimat yang ringan di bibir
Terlalu berat menjadi ucapan zikir
Dalam qadak dan takdir
Bagi yang tidak kikir
Hidup batin zahir
Mohonku menjadi ucapan akhir.

Mina, Arab Saudi,
7 April 1998.
(Bahtera Madani, 2002: 75).

Sebagaimana puisi-puisi di dalam Kau dan Aku ungkapan-ungkapan agak prosaic, demikianlah di di dalam Bahtera Madani. Sebagaimna di dalam Kau dan Aku banyak menggunakan ulangan seperti puisi Tasbih seorang Tua yang menggunakan ulangan subhanallahi walhamdulillah1-walailahaillallahu-wallahu akbar sebanyak dua halaman (Kau dan Aku, 1994: 32-33), penggunaan hanya kalimah Ya Allah sehalaman (Kau dan Aku, 1994: 57).


Cara yang sama juga digunakan di dalam Bahtera Madani seperti Cucu (Bahtera Madani, 2002: 26) Tirai Malang  (Bahtera Madani, 2002: 43) yang kita faham memang disengajakan, tapi tidakkah boleh digunakan teknik yang lain yang lebih padat.

Kita dapati puisi-puisi baik di dalam Kau dan Aku dan Bahtera Madani adalah mementingkan mesej daripada mementingkan elemen seni dan estetik. Penyair juga tidak bertujuan untuk menulis puisi bertemakan Islam keseluruhan, apa yang terakam adalah pancaran elemen berkenaan bila tersua dengan tema keislaman berkenaan dalam kehidupan yang berpelbagaian.

Sekian.

No comments:

Post a Comment