June 29, 2014

Masjid Hendaklah Dibina Secara Bersih, Jangan Ada Sesuatu Yang Boleh Menghilangkan Kepercayaan Masyarakat - Dato` Dr. Haron Din

-->
BBB, 30 Sya`ban 1435 = 28 Jun 2014 (Sabtu):

Sempena kehadiran Ramadhan esok hari dan harapan agar Masjid Al-Umm dapat digunakan pada Ramadhan akan datang (1436H./2015M.), AJK Induk Pembinaan Masjid Al-Umm membuat temu janji bagi melaporkan kegiatan Pembinaan Masjid Al-Umm dan Pengisian kepada Dato` Dr. Haron Din selaku Penaung dan Penasihat Masjid Al-Umm.


Sebagaimana ditentukan masa pada pagi ini jam 10.00 pagi, maka AJK Pembinaan Masjid Al-Umm, antara yang hadir, iaitu Dr. Shafie Abu Bakar Selaku (Pengerusi) dan AJK, Tuan Haji Mohd Nor bin Haji Mohd Yasin (Bendahari), Tuan Haji Suib bin Maulud (Setiausaha), Tuan Haji Abdul Rahman bin Daud, Tuan Haji Ghazali bin Hussin dan saudara Adham bin Anuar hadir bertemu dengan Dato` Dr. Haron Din di rumahnya bagi memberi laporan berkenaan dengan perkembangan pembinaan Masjid al-Umm.

Antara pesanan utama yang disampaikan oleh Dato` Dr. Haron Din bahawa,
``Pembinaan masjid hendaklah secara bersih baik dari segi fizikal, mau pun pengurusan,`` tambah Dato` Dr. Haron Din, ``Jangan ada sesuatu yang boleh menjejaskan keyakinan masyarakat, terutama dari segi pungutan kewangan.`` Kata Dato` Dr. Haron Din. Beliau membawa contoh sambil menunjukkan gambar-gambar masjid yang dibinanya di Perlis, bahawa beliau mempastikan pekerja-pekerja yang membina masjidnya adalah orang Islam. Menurutnya, pada bulan Ramadhan tahun lepas, beliau mempastikan bahawa pekerja-pekerja pembinaan yang sebahagian besar dari Myammar Muslim mereka adalah berpuasa. Pada sebelah petang ada shift dari pekerja yang memasak untuk mereka berbuka. Masjid yang didirikan oleh Tuan Guru di Perlis telah siap.


Berbalik kepada Masjid Al-Umm, Tuan Guru mau pekerja-pekerja seperti memasang tile masjid kelak hendaklah dilakukan oleh pekerja-pekerja muslim. Pada bulan Ramadhan ini jangan ada dari kalangan mereka yang tidak berpuasa. Dato` Dr. Haron Din juga mencadangkan agar pihak AJK berusaha mendapat waqaf dari pihak-pihak tertentu untuk dijadikan asset masjid dan perjalanannya lebih berdikari.

Berhubung dengan progress pembinaan Masjid Al-Umm Tuan Guru dimaklumkan bahawa setakat 31 Mei, 2014 status pembinaan oleh Syarikat Tekad Nusantara adalah 11.23%, iaitu 0.34% lebih cepat dari jadual asal (10.89%). Setakat ini pembinaan memakan masa 173 hari daripada 532 hari. Pembinaan dipantau oleh AJK Teknikal dan Tapak yang melaporkan perkembangan dari masa ke masa kepada AJK Induk, khususnya di dalam mesyuarat bulanan yang diadakan. Adalah dijangka, jika tidak ada masalah, maka Masjid Al-Umm akan dapat digunakan pada bulan Ramadhan 1436 akan datang insya Allah.

Berhubung dengan pengisian di Masjid Al-Umm bila siap kelak, Penulis menyerahkan kepada Ybhg. Tuan Guru satu salinan kertas kerja ``Merealisasikan Bangi Bandar Ilmu – Integrasi Berbagai Institusi Berindukkan Masjid Al-Umm`` yang dibentangkan di dalam Bengkel Merealisasikan Bangi Bandar Ilmu dianjurkan oleh Persatuan Pemuda Prihatin pada 16 Sya`ban 1435 = 14 Jun 2014 bertempat di Puri Pujangga, UKM. Kertas ini diterima oleh AJK Induk dalam mesyuaratnya pada 26 Sya`ban 1435 = 24 Jun 2014 untuk dijadikan kertas panduan.

Dato` Dr. Haron Din bersetuju bagi mengadakan kerjasama secara integrated antara pusat-pusat pengajian dan keilmuan, terutama di `Wadi Ilmu` Bandar Baru Bangi, seperti antara Masjid Al-Umm, Dar Al-Shifa`, Surau Al-Nur dan Kmpleks Pendidikan Islam (KPI) Bangi. Bila Penulis menyebut antara rancangan mengadakan Pengajian Masjid, Tahfiz, Pengajian Pondok dan Pengajian secara berpekeg yang antara bidang keilmuan melibatkan aqidah, fiqh, tasawuf, Qur`an, Hadith, tafsir, bahasa `Arab, Ekonomi Islam, kesihatan, penulisan, bahasa Melayu dan Inggeris dan kemahiran Seni (contoh khat, graphic dan animasi). Tuan Guru tidak menafikan cadangan, tetapi mengingatkan:


``Jangan terlampau ghairah untuk mengadakan pengajian pada peringkat tinggi, sedangkan dari pengalaman yang kita lalui, ramai masyarakat yang tidak betul membaca Al-Qur`an, seperti Al-Fatihah juga tahiyyat dan tidak tahu mengenai hukum hakam yang basic !`` Mereka perlu bertalaqqi dengan guru-guru secara langsung.
Tuan Guru merujuk kepada ayat Al-Qur`an berkenaan `Talaqqi` , bermaksud:

Dan sesungguhnya  engkau (wahai Muhammad) diberikan menyebut dan menerima Al-Qur`an dari sisi Allah Yang Amat Bijaksana, lagi Amat Mengetahui (Al-Naml: 6).
Tuan Guru mau pengajaran disediakan dari peringkat basic disampaikan kepada semua pihak yang memerlukan tanpa mengira kedudukan.

TG menyebut bahawa ada kesilapan pada sistem pendidikan kita dari peringkat rendah lagi. Contoh anak-anak diajar guru tak terlatih menyebabkan anak-anak tidak dapat membaca dengan betul. Beliau mau kemampuan guru dipertingkatkan, supaya pengajian yang diterima tidak salah. Pembelajaran secara talaqqi bagi Al-Qur`an – khususnya pembacaan Fatihah dan tahiyyat dipastikan betul dari segi pembacaan.

Tuan Guru bersetuju diadakan kerjasama antara institusi penting di sini dan pelajar-pelajar berkelayakan boleh memilih dan menghadiri kursus pilihan. Contoh menurut Tuan Guru kuliah-kuliah di Darul Shifa` bekerjasama dan dihadiri pelajar-pelajar dari Pusat Dakwah Serantau, Sungai Merab,  Institut Perguruan Islam Bangi, pelajar-pelajar UKM, UM dan UIA. Mereka menerima ijazah bila mencukupi syarat dan memenuhi keperluan unit. Bila ditanyakan tentang jumlah keluaran Dar al-Shifa` setakat ini. menurut Tuan Guru jumlah bagi semua cawanngan setiap negeri, termasuk Brunei menghampiri 10,000 orang.

Berhubung bagaimana cara mengintegrasi kursus pengajian, maka Bengkel Pengisian Pengajian Masjid Al-Umm secara integrasi akan diadakan. Menurut saudara Haji Suib Maulud, Setiausaha, tarikhnya ialah pada 21 September 2014, tempatnya akan ditentukan kemudian.

Sekian.

No comments:

Post a Comment