November 27, 2009

Bimbang Dengan Projek Perumahan Baru Ganggu Jalan Di Taman Perumahan Lama

Bimbang Dengan Projek Perumahan Baru Ganggu Jalan Di Taman Perumahan Lama

Seksyen 4, Bandar Baru Bangi – 09 Zulhijjah = 26 November:

Berikutan dari aduan penduduk di kawasan di atas, ADUN turun bersama pengiring ke lokasi di atas, iaitu bersebelahan Surau Al-Amirin. Di sini kedapatan sebuah projek perumahan joint venture antara pihak PKNS dan Syarikat Swasta membangunkan projek perumahan yang dijangka berjumlah lebih tiga ratus buah rumah teres dua tingkat. Turut hadir ke lokasi – dijemput, ialah Dr. Tajul Ariffin Noordin YDP Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi, pihak Pemaju Tuan Haji Ariffin, Wakil PKNS bahagian Jurutera, penduduk.dan jurutera pemaju.

Punca aduan. ialah kebimbangan penduduk jalan keluar masuk dari projek ini akan menggunakan jalan keluar-masuk di kedua belah Surau Al-Amirin. Menurut penduduk ini akan mengganggu lalulintas di taman yang menyebabkan kesesakan dan mengundang bahaya dan tiada keselamatan bagi penduduk di kawasan berkenaan. Penduduk menunjukkan sebuah jalan cuba dibuka melalaui sebelah surau, tetapi percubaan ini dihalang penduduk dan hingga kini jalan ini tidak jadi dibaiki untuk dilalui.Sebaliknya pihak pemaju menggunakan jalan keluar masuk melalui seksyen 3, menyusuri jalan tepi perumahan kawasan banglo di situ. Setakat ini tiada bantahan ketara dari penduduk di situ.

Sesudah mendapat taklimat dari pegawai-pegawai dan meneliti plan dan peta pembangunan bahawa bagi perumahan di sini akan dibina sebuah jambatan merentasi sungai dan jalan ini akan ke luar ke Seksyen Lima, jalan Reko. Jalan ini akan diguna oleh penduduk yang bimbang terancamnya ketenteraman di tempat mereka. Tetapi penduduk berhujah, walaupun jambatan akan siap, penduduk dari perumahan baru akan menggunakan jalan-jalan di kawasan perumahan mereka. Walau bagaimana adalah tidak wajar penduduk setempat menghalang penduduk perumahan baru melalui perumahan mereka. Apa yang diharap mereka akan menjadi jiran yang baik dan akan turut sama memakmurkan surau.

Pada akhir pertemuan, selain dari jalan berjambatan, adalah disetujui bahawa pihak pemaju menghubungi Syabas bagi membuka satu laluan keluar jauh dari taman berkenaan. Adalah diharapkan jika keizinan diberi Syabas laluan asal paip air di situ akan digunakan sebagai jalan keluar masuk utama bagi penduduk di taman baru berkenaan.

Kesimpulannya dengan adanya laluan jambatan ke Seksyen lima dan laluan baru dibuka dijangka tidak akan mengganggu jalan-jalan kawasan taman penduduk, sebaliknya penduduk boleh mengambil manfaat dari dua jalan baru dibuka dengan membuka dua laluan ke jalan di taman yang baru, jika mereka mau. Sekian.

1 comment:

  1. KEHENDAK vs KEPERLUAN

    Semoga ada hikmah di sebalik perkara berlaku. Jangan dinafikan hak berjiran kerana isu peribadi. Kami warga kejiranan kenanga amat memerlukan akses ini demi urusan keperluan harian kami.

    ReplyDelete