November 28, 2009

Tindakan Selangor Hentikan Program BTN Tepat

Bangi, 10 Zulhijjah = 27 November (Jumaat):

Tindakan Kerajaan Negeri Selangor mengambil keputusan mengharamkan pegawai-pegawai, kakitangan dan pelajar-pelajar pengajian tinggi di negeri itu menghadiri program BTN anjuran Kerajaan Persekutuan adalah tepat dan mengejutkan Kerajaan Pusat. Ini terbukti dari komen-komen dari pihak Timbalan Perdana Menteri (Perdana Menteri berada di luar Negara) Tan Sri Muhyiddin Yasin, Menteri Pertahanan Tan Sri Zahid Hamidi dan pegawai-pegawai atasan menunjukkan mereka tergamam, lantaran ianya di luar dugaan.

Tindakan adalah tepat kerana BTN adalah mekanisme doktrinasi yang sudah pasti digunakan bagi melemahkan musuh politik Kerajaan dari Kerajaan Pakatan Rakyat.. Antaranya tentulah merendahkan kemampuan PR memerintah dan kepimpinan’ Jika pegawai, kakitangan dan pelajar dari Selangor mengikuti program, mereka akan menjadi duri dan racun bagi Kerajaan Negeri. Kerajaan Negeri sudah bersedia dengan model Bina Insan yang dikenali dengan SPISE yang dapat menggantikan Program BTN. Model SPISE seharusnya ditingkat dan diangkatkan sesuai sebagai program yang dapat diikuti semua peringkat dari negeri-negeri PR,.

Sebagai lanjutan, tindakan mengharamkan BTN harus dilakukan oleh negeri-negeri Pakatan yang lain. Usaha ke arah menyatukan kurikulum dan Latihan hendaklah dilakukan oleh neger-negeri PR. Tindakan selanjutnya hendaklah diharamkan pula pusat-pusat BTN yang berada di negeri-negeri PR supaya tidak berlaku pertindihan dan pertembungan.. Kita berpendapat tindakan yang diambil, bukan merupakan membalas dendam, tetapi lebih kepada tindakan menyelamatkan. Tindakan ini seharusnya dibuat lama dahulu, tetapi apa yang dibuat masih belum terlambat.

No comments:

Post a Comment