November 24, 2009

Anekdot: Cahaya Permata Menggerhanakan Cahaya Jiwa




Mak Jah seorang peniaga permata dan barang-barang kemas memang dikenali ramai, terutama di kalangan wanita yang agak berada di Pekan Kecil tempat tinggal Mak Jah. Perniagaan dilakukan secara mengunjungi dari rumah ke rumah pelanggannya. Permata dan barang-barang kemas didapati dari pembekal dari Singapura dan juga Kuala Lumpur. Setiap kali bekalan baru permata dan barang kemas sampai dia kembali mengelilingi kunjungan. Pelanggan-pelanggan tetapnya memang menunggu kehadirannya. Kalau tidak membeli `barang baru sampai` dengan tunai dan kebanyakannya membayar secara ansur dan terus berhutang dengan pembelian berulang, sekurang-kurang dapat meneliti dan berseronok dengan gemerlap cahaya permata dan barang-barang kemas yang dipamir.

Adalah menjadi satu keasyikan tiada taranya bagi Mak Jah dan pelanggan-pelanggan menayang dan menikmati gemerlap cahaya permata. Inilah menjadi daya tarikan kepada pelanggan bilamana ada `barang baru` sampai yang menarik.

Setelah berdekad berniaga permata dan barang kemas, Mak Jah mengalami keuzuran, Matanya rabun dan sukar melihat. Di dalam renungan hidupnya, kuat sangkaannya, rabun matanya diakibatkan oleh ketajaman cahaya permata yang kerap ditatap yang selama ini menjadi keseronokan tiada tara baginya itu. Akibat dari keuzurannya ia mewariskan kepada anaknya meneruskan perniagaan secara teratur dengan membuka kedai Emas Permata di pasaraya.

Mak Jah berundur dari berniaga dan mau menghabiskan sisa hidupnya dengan memberi tumpuan kepada ibadat, tetapi di dalam zikir dan wiridnya setiap kali membilang tasbih, yang terlintas difikiran dan perasaannya, dia sedang membilang biji-biji permata kesukaannya dahulu. Ini amat mengganggu konsentrasinya di dalam ibadat dan berzikir. Hati kecilnya gundah berduka dan merungut:

``Cahaya Permata itu sesungguhnya bukan saja merabun mataku, tetapi menyerang ingatan dan jiwaku hingga menyukarkan membetiknya cahaya dari jiwa.``

No comments:

Post a Comment