November 20, 2009

Serah `Anjung Menunggu` Kepada Pihak Sekolah

Sekolah Rendah Agama Pekan Bangi, 2 Zulhijjah = 19 Nov. (Khamis):

Petang ini (2.30) ADUN bersama pengiring ke Sekolah Rendah Agama Pekan Bangi untuk menyempurnakan acara ringkas menyerahkan Anjung Menunggu dibiayai ADUN kepada pihak sekolah. Anjung Menunggu menggunakan peruntukan ADUN sebanyak RM9,800/=, lokasinya di tepi kantin sekolah dan berdepan pintu masuk-keluar utama sekolah.

Anjung Menunggu ini diguna oleh murid-murid sekolah sebagai tempat berkumpul menunggu kenderaan tiba sama ada bas atau kenderaan bersendirian datang menjemput mereka. Dengan ini mereka dihimpun pada satu tempat, terlindung dari hujan, panas dan tidak berkeliaran yang boleh membahayakan keselamatan mereka dari segi lalu lintas.

Semasa ADUN tiba di Anjung Menunggu ini juga murid-murid berbaris sebelum masuk ke kantin untuk menyertai majlis yang dianjurkan oleh sekolah. Dalam upacara ringkas yang dihadiri Guru Besar, guru-guru dan murid-murid yang terlibat dengan acara, ADUN menyerahkan `Anjung Menunggu` kepada YDP PIBG Sekolah Saudara Zul, memotong reben dan menandatangani penyerahan pada buku yang disediakan.

Datuk Seri Anwar Ibrahim Pengasas Pasar Tani

Pasar Tani, Bandar Baru Bangi, 2 Zulhijjah = 19 Nov. (Khamis)
4.00 Ptg. ADUN turun ke Pasar Tani menyertai Majlis Rembang Idul Adhha sempena ke hadiran hariraya berkenaan seminggu lagi. Hadir merasmikan YDP MPKj Dato` Hassan Nawawi Abdul Rahman. Turut hadir Tuan Haji Ruhaizad Ridhwan Pengarah FAMA Negeri Selangor dan pegawai-pegawainya. Majlis diadakan bagi mempromosi barangan Pasar Tani di samping memberi penghargaan kepada peniaga-peniaga terbaik dan terbersih. Acara dimulai dengan membelah lemang, merasai sop sayur (kobes) dan lawatan ke gerai-gerai. Sambutan Rembang Idul Adhha dimulai buat pertama kali di Bandar Baru Bangi bagi tahun ini dan akan diikuti 47 buah Pasar Tani yang lain.

ADUN diberitahu oleh En. Kamaruzzaman bin Abdul Hamid salah seorang Ketua Pasar Malam bahawa, Pasar Tani mula dicetuskan oleh Dato` Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1985 pada masa beliau menjadi Menteri Kewangan Malaysia bertempat di tanah lapang Sulaiman Court (kini bangunan Sogo) Kuala Lumpur. Pasar Tani ini berkembang dan berdaya maju. Kini jumlah Pasar Tani makin bertambah. Pasar Tani mempunyai identitinya sendiri dengan menggunakan payung besar berwarna hijau. Peniaga-peniaga beruniform dan berapron. Perniagaan tertumpu pada barang-barang makanan keperluan harian seperti ikan, daging, sayur, telur buah-buahan, makanan kering dan basah dan bahan-bahan pertanian.

Pasar Tani di Bandar Baru Bangi bermula 1987 bertempat di lokasi sekarang di seksyen 16 pada setiap petang hari Khamis. Kini seramai 74 peniaga terlibat. Menurut Encik Hilmi Pegawai Fama Daerah Hulu Langat yang pejabatnya berdekatan dengan Pejabat ADUN Bangi di Seksyen Satu, ``Volume perniagaan setiap Khamis di Bandar Baru Bangi ini melibatkan suku juta ringgit.``. Menurutnya lagi, ``Daya beli penduduk Bandar Baru Bangi antara tertinggi, lantaran itu jualan mingguan meningkat hingga RM150,000/=``

Ketika ditanya kepada Encik Yusof Penyelaras Pasar Tani Selangor, ``Adakah dari kalangan peniaga Pasar Tani menjadi tokoh peniaga terkenal ?``. Beliau menjawab, `Ada !, Contoh Peniaga Pasaraya Maidin, Haji Nasir jutawan peniaga krepek.dan lain-lain``. Beliau menambah,
,``Kepada peniaga-peniaga pelapis kita melatih para lulusan universiti yang berminat menjadi usahawan tani``. Menurutnya, ``Pasar Tani perlu berdaya maju dan dapat menandingi pasar-pasar raya yang makin bertambah.`` Bila ditanya bagaimana caranya ?
Menurutnya, ``Melatih peniaga-peniaga dengan kursus perniagaan dan pemasaran dan mempertingkatkan cara persembahan dan penampilan jualan. Antaranya menggunakan jualan secara caravan.``.

Peniaga terbersih yang terpilih hari itu ialah Puan Misrawati peniaga sop gearbox dan Peserta Terbaik ialah Encik Muhammad Penjual Apam Balik.

No comments:

Post a Comment