October 28, 2009

Kemelut Politik MCA Jauh Dari Menuju Penyelesaian

Bangi, 9 Zulkaedah = 28 Oktober (Selasa):

Selepas EGM MCA 10 Oktober lepas yang menolak kedua-dua pimpinan Datuk Seri Ong Tee Keat Presiden MCA dan Timbalannya Datuk Seri Chua Soi Lek MCA nampaknya benar-benar pada masa itu menuju pembersihan. Dari desakan menunjukkan Ong Tee Keat akan meletakkan jawatan. Datuk Seri Liow Tiong Lai yang dijangka mempunyai harapan cerah memimpin MCA turut bersama kumpulan mendesak Ong Tee Keat meletakkan jawatan.

Keadaan menjadi sebaliknya ,
``Nampaknya tidak mudah bagi yang memegang kekuasaan untuk menyerahkan kekuasaan begitu sahaja``, apalagi jika ruang masih ada. Demikianlah yang berlaku.

Setelah berkontemplasi beberapa hari, beliau menggunakan hujah tuntutan meletakkan jawatan tidak memenuhi keperluan dua pertiga majority menghendaki beliau meletakkan jawatan dan beliau tidak perlu meletakkan jawatan. Sementara Chua Soi Lek juga membuat permohonan agar ROS mengembalikan jawatannya sebagai Timbalan Presiden (Jawapan ROS terpulang kepada MCA menentukannya). Manakala Liow Tiong Lai yang sebelum ini dilihat sebagai penyokong setia Ong Tee Keat berada di dalam keadaan tersempit.

`Penyokong setia` ini berubah menjadi sebaliknya, iaitu sebagai `Musuh Politik` Ong Tee Keat. Walaupun sudah ada pertemuan di antara ketiga pemimpin utama bagi kembali bersatu dan bekerjasama bagi memperkukuhkan MCA, tetapi reality berlaku perlumbaan mencari pengaruh dan memperkukuhkan kedudukan.

Ong Tee Keat sudah tentulah mau memperkukuhkan kedudukan sebagai Presiden. Antara cara yang mahu diambil dengan memanggil EGM sekali lagi, tetapi hasratnya ini ditarik balik.

Pengukuhan ialah dengan menarik sebanyak mungkin sokongan memihak kepoadanya. Manakala bagi Liow Tiong Lai yang memperlihatkan belangnya dengan menyertai kumpulan menuntut Ong Tee Keat meletak jawatan tentulah tidak senang duduk dan berusaha mempertahankan kedudukan agar sekurang-kurangnya kedudukan no dua tidak terjejas dan diiktiraf di samping mencari kesempatan peluang bagi menduduki kerusi Presiden terbuka kepadanya.

Dalam keadaan perlumbaan sedemikian, nampaknya sejarah akan berulang kembali bahawa akan terbentuk di dalam MCA dua kelompok yang dikenali Kelompok A bagi Ong Tee Keat dan Kelompok B bagi Liow Tiong Lai. Jika demikian MCA jauh dari menuju penyelesaian. Sekian.

No comments:

Post a Comment