August 25, 2010

Mempersembahkan Buku-Buku Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku

Kuis, 15 Ramadhan = 25 Ogos (Selasa):


Petang ini Duli Yang Maha Mulia Sultan Sharafuddin Idris Shah Ibn Al-Marhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah bersama anakanda Baginda Putera Mahkota Tengku Amir Mencemar Duli turun ke KUIS bagi berbuka puasa hari ke 14 Ramadhan, menunaikan Sembahyang Maghrib, Isya` & Tarawih bersama para pelajar dan para tetamu jemputan. Sebelum berbuka Majlis Penyampaian Sumbangan kepada pelajar-pelajar miskin lebih dari 300 orang disampaikan oleh Duli Yang Maha Mulia.


Hadir menyambut ketibaan Tuanku di Kuis ialah Y.A. B. Tan Sri Dato` Sri Abdul Khalid bin Ibrahim Menteri Besar Selangor, YB Dato` Dr. Hassan Mohd Ali Exco Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Inftra Struktur dan Kemudahan Awam, Y.B. Yaakob bin Sapari Exco Permodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan, ADNS Bangi, YB Dr. Che Rusli Che Mat Ahli Parlimen Hulu Langat,Y.B. Dato`Ramli bin Mahmud Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Y.B. Dato` Mohd Arif bin Ab. Rahman Pegawai Kewangan Negeri Selangor, Y.A.D Dato` Setia Haji Mohd Tamyes Bin Haji Abdul Wahab, S.S. Mufti Kerajaan Negeri Selangor, Dato` Hassan Nawawi YDP MPKj, Tuan Haji Zainal Abidin bin A`la Pegawai Daerah Hulu Langat, Profesor Dr Aizuddin bin Ahmad Rektor KUIS, Pembesar-Pembesar, Pegawai dan Kakitangan Kerajaan Negeri dan Daerah.



Selepas Majlis Penyampaian Sumbangan Acara Menjunjung Kasih dan Mempersembahkan Cenderahati kepada Tuanku oleh empat orang iaitu:

Dari Ybhg. Sdr. Farid Radhi yang mempersembhakan buku Terbitan Institut Kajian Hadith – Terjemahan Kitab Mukhtasar Hadith Sahih Bukhari. Sdr. Farid adalah Pengarah bagi Institut tersebut.
Sumbangan dari Tuan Haji Zainal Abidin A`la sebuah Peti Kayu dengan kandungan Dalaman – dari Pejabat Daerah Hulu Langat
Dari Dr. Shafie Abu Bakar ADNS Bangi
Dari Dato` Hassan Nawawi – Sebuah kotak berukuran lebih kurang 12`` x 6`` dari MPKj.

ADNS Bangi, Menjunjung Kasih di atas kehadiran Tuanku Mencemar Duli ke KUIS yang berada di DNS Bangi. Sebagai Bangi Bandar Ilmu, maka yang paling sesuai ialah mempersembahkan buku-buku kepada Duli Yang Maha Mulia Tuanku, iaitu sebanyak 12 buah buku. 10 buah daripadanya adalah merupakan Syarahan Pengukuhan Professorship tenaga-tenaga pengajar di UKM yang melibatkan bidang-bidang seperti bidang surgery, cardiology, kesihatan, canser, komunikasi, pengurusan, keagamaan, Alam Semesta dan Konflik & Keamanan Sejagat yang semuanya diterbitkan oleh Penerbit UKM. Sebuah buku ialah berjudul `Mengangkasakan Pengajian Tinggi` oleh Prof. Dr Zaini Ujang Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia diterbitkan oleh Penerbit UTM.Sebuah buku lagi `Madu Ilmu`, iaitu Kumpulan Puisi yang dihasilkan oleh ADNS Bangi, sejak belajar di UKM 1970, menjadi tenaga pengajar hingga bersara 1999. Buku puisi ini diterbitkan oleh Jabatan Persuratan Melayu UKM 1999 (168 halaman).



Majlis pada petang ini juga diisi dengan penerangan mengenai KUIS yang disampaikan oleh Rektornya Prof. Dr. Aizuddin Bin Ahmad yang baru dilantik, menurut Prof. Rektor: Kuis bermula dengan 61 pelajar 1995. Kini pelajar meningkat kepada 7,106 yang datang dari dalam dan luar Negara. Hingga kini KUIS telah mengeluarkan serama 7,740 graduan. Keluaran KUIS dianggap standing dengan universiti-universiti yang lain di dalam Negara. Hasil penyelidikan di KUIS pernah memenangi pengiktirafan dengan 2 mas, 2 perak dan 1 gangsa.

Menurut Prof. Rektor, kehadiran Tuanku pada kali ini adalah bagi kali ketiga, yang pertama bagi Merasmikan Pembukaan KUIS pada 25.5 2002 dan yang kedua kerana merasmikan Pertandingan Hafazan pada 29.6.2006.

Sekian.

No comments:

Post a Comment